امیدی به بهره برداری نیست؛

ورزشگاه پنج مهر آبادان پس از ۴۰ سال هنوز نیمه کاره است

خورنا: پروژه ورزشگاه پنج مهر آبادان یکی از پروژه هایی که با گذشت ۴۰ سال هنوز نیمه کاره باقی مانده است و به نظر می رسد ا و صرف اعتبار برای ساخت آن دور ریختن پول بیت المال تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این ورزشگاه سالهاست که امید آبادانی ها را برای داشتن یک ورزشگاه مناسب و مجهز ناامید کرده است به نحوی که امروز تمامی اهالی ورزش اعم از ورزشکار و هوادار، تخریبش را بهتر از نوسازی اش می دانند. این ورزشگاه که آغاز ساختش به زمان پیش از انقلاب می رسد با گذشت سالها هنوز تکمیل نشده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان در خصوص این ورزشگاه به خبرنگار مهر می گوید: از آنجایی که ساخت ورزشگاه پنج مهر آبادان زمان زیادی را به خود اختصاص داده است دولتها و روسای امور ورزش گذشته تعاریف مختلفی در خصوص ساخت و یا تخریب این ورزشگاه داشتند.

پیمان ادیبی افزود: چند سال پیش کار مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی بر روی این ورزشگاه به دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده شد که پس از آن تیم تحقیقاتی این دانشگاه وجود امکان بازسازی این ورزشگاه را اعلام کرد و متعاقب آن کارهای نوسازی در بخشهایی از این ورزشگاه آغاز شد.

IMG07475948

وی اظهار کرد: متاسفانه تخصیص اعتبارات اندک و قطره چکانی برای نوسازی، ساخت و تکمیل این ورزشگاه با توجه به حجم بالایی از کار که نیاز به انجام است، به هیچ وجه جوابگو و اصلا مقرون به صرفه نبود.

ادیبی تصریح کرد: با توجه به کمبود بودجه در سطح کشور و تخصیص اعتبارات اندک آن هم در برخی از ادوار، امیدی به اتمام کار ساخت این ورزشگاه حتی تا ۱۰ سال آینده نیز نمی رود.

ورزشگاه برای مسابقات رسمی مناسب نیست

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان یادآور شد: شرایط فعلی ورزشگاه پنج مهر آبادان امکان بهره برداری از این مجموعه در جهت برگزاری مسابقات رسمی را فراهم نمی کند.

ادیبی گفت: هر چند که در سالهای گذشته مبالغی از محل اعتبارات ملی صرف نوسازی و ادامه کار ساخت این ورزشگاه شد اما تاکنون این ورزشگاه به شرایط لازم برای بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: به زودی در جلسه ای با حضور نمایندگان و فرماندار ویژه آبادان در خصوص تعیین تکلیف این ورزشگاه تصمیم گیری می شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان با اشاره به کمبود زمین چمن طبیعی برای انجام تمرینات تیمهای فوتبال شهر اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد تا در صورت تامین اعتبار، مبالغ در جهت کمک به سرانه ورزشی شهر از حیث زمین چمن طبیعی صرف شود.

ادیبی تصریح کرد: نبود زمین چمن طبیعی بزرگترین مشکل فوتبال آبادان با چهار هزار ورزشکار سازماندهی شده در قالب مدارس فوتبال و باشگاه ها (یک پنجم کل ورزشکاران سازماندهی شده شهر در تمامی رشته ها) است.

از بین رفتن انگیزه تیمهای فوتبال

وی یادآور شد: برگزار نشدن مسابقات فوتبال به دلیل کمبود زمین چمن، سبب پشتیبانی نشدن تیمها و از میان رفتن انگیزه رقابت در میان آنها شده است.

ادیبی گفت: این موضوع زنگ خطری برای ورزش آبادان به ویژه فوتبال به عنوان ورزش نخست شهر است که باید هر چه سریعتر برای رفع مشکلات چاره اندیشی کنیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان با اشاره به وجود ۲۴ باشگاه ورزشی و پنج مدرسه فوتبال در آبادان افزود: با جدیت به دنبال اختصاص بودجه از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار، نمایندگان و پالایشگاه برای تعیین تکلیف ورزشگاه پنج مهر و بهبود شرایط برای تیمهای فوتبال هستیم.

وی اظهار کرد: هر چند که بسیاری از تیمها با هزینه شخصی خود به ادامه کار می پردازند اما این مسئله چندان موفقیتی برای تیمها در بر نداشته است، چرا که هزینه های آنان نیز محدود و جوابگوی تمامی نیازها نیست، تیمها برای شرکت در مسابقات حتی در شهرها ی همجوار نیز با مشکل مواجه هستند.

ادیبی با اشاره به انجام برخی مذاکرات با مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: امید می رود تا با همکاری این سازمان، شاهد تحولات چشمگیری در بحث سرانه ورزشی آبادان یا حداقل بهسازی اماکن ورزشی شهر باشیم.

ورزشگاه پنج مهر دیگر جزو آثار باستانی آبادان شده 

رئیس هیئت فوتبال آبادان نیز در خصوص تکمیل شدن این ورشگاه به خبرنگار مهر گفت: ورزشگاه پنج مهر دیگر جزو آثار باستانی آباداه شده است زیرا این ورزشگاه اگر قرار بود ساخته شود تاکنون انجام شده بود.

مظفر شاملی با بیان اینکه نوسازی و تکمیل این ورزشگاه ۴۰ ساله دردی از فوتبال آبادان دوا نمی کند، افزود: جلو ضرر را هر وقت بگیری منفعت است. بهتر است مسئولان به جای تخصیص اعتبار برای نوسازی و البته تکمیل این ورزشگاه، اگر اعتباری هست آن را برای ساخت چند زمین چمن طبیعی آن هم در داخل شهر هزینه کنند.

هیئت فوتبال زمین چمن طبیعی ندارد

وی اظهار کرد: در زمان حاضر هیئت فوتبال آبادان با مشکل نبود زمین چمن طبیعی مناسب مواجه است و در برخی موارد که نیاز به زمین داریم باید دست به دامان پالایشگاه، شهرداری و یا اداره کار شویم که البته این کار ناهماهنگی های زیادی را نیز در بر دارد.

شاملی تصریح کرد: مسئولان شهر باید در این خصوص چاره اندیشی کنند و با برطرف کردن مشکلات، سبب تحرک، پویایی و حرکت رو به جلو ورزش آبادان شوند.

رئیس هیئت فوتبال آبادان یادآور شد: با وجود کمبود امکانات می شود ورزش کرد اما بدون زمین، نمی توان فوتبال بازی کرد. اصل ورزش فوتبال به زمین چمن است که متاسفانه ما فاقد آن هستیم.

شاملی گفت: در زمان حاضر ۲۴ تیم فوتبال (با در نظر گرفتن دو تیم صنعت نفت) در آبادان داریم که از این تعداد ۲۰ تیم آن تقریبا فعال هستند و بقیه نیز به دلیل مواجه با مشکلات از ادامه فعالیت دست کشیده اند.

زمینهای خاکی را هم تخریب کردند

وی افزود: متاسفانه زمینهای خاکی پاس، مقاومت و وحدت را که تیمها به اجبار در آنها تمرین می کردند نیز تحت عنوان فضا سازی، کنده کاری شدند و نه تنها هیچ مکانی جایگزین آنها نشد بلکه همین زمینهای خاکی را هم از ورزشکاران گرفتند.IMG07492489

رئیس هیئت فوتبال آبادان اظهار کرد: بسیاری از تیمهای فوتبال ما اکنون تمرینات خود را در پارکها و یا زمین های چمن مصنوعی انجام می دهند که به هیچ وجه جوابگوی انجام تمرینات تکنیکی و تاکتیکی برای حضور در مسابقاتی که در زمین های چمن طبیعی برگزار می شود، نیست.

شاملی با اشاره به اینکه شرایط فعلی در خورشان فوتبال آبادان به عنوان مهد فوتبال ایران نیست، تصریح کرد: وجود مشکلات سبب شده تا در سالهای اخیر امکان معرفی حتی یک فوتبالیست خوب از میان بچه های آبادان به تیم صنعت نفت میسر نشده باشد.

مسئولان از ساخت ورزشگاه ۵ مهر صرف نظر کنند

رئیس امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان نیز گفت: با توجه به سوابق ورزشگاه پنج مهر بهتر است که مسئولان از ادامه کار ساخت آن صرف نظر کنند.

حسن مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به نظر می رسد که با  توجه به گذشت ۴۰ سال از زمان آغاز به ساخت این ورزشگاه و تکمیل نشدن آن از یک سو و دور بودن محل ورزشگاه از مرکز شهر، ادامه کار ساخت، نوسازی برخی بخشها و تکمیل آن فایده ای برای شهر ندارد.

وی اظهار کرد: بهتر است تا در بحث ساخت ورزشگاه با انجام کارهای کارشناسی شده و استفاده از نقطه نظر صاحبان اندیشه و نظر در منطقه، مکان دیگری را  آن هم با شرایط محیطی و اجتماعی بهتر و  قابل دسترس تر (درون شهر) به ساخت استادیوم اختصاص دهند.

مختاری تصریح کرد: چنانچه مبلغی قرار است تا برای ادامه ساخت این ورزشگاه پرداخت شود بهتر آن است که این مبلغ صرف ساخت چند زمین چمن طبیعی در شهر برای تیمهای فوتبال شود تا مشکل تمرینات آنها که به دلیل نبود زمین است، رفع شود.

امکانات ورزشگاه استاندارد نیست

یک کارشناس تربیت بدنی در آبادان با اشاره به اینکه اماکن ورزشی هر ساله تجهیزاتشان به روز می شود، گفت: از آنجایی که ورزشگاه پنج مهر دارای بافتی قدیمی است (۴۰سال) ادامه کار نوسازی، ساخت و تکمیل این ورزشگاه بسیار اشتباه است.

عبداله جهان نژادیان افزود: این ورزشگاه باید بار دیگر از ابتدا مهندسی سازی و چارت آن به روز شود به همین دلیل ادامه کار ساخت این ورزشگاه در مدل قدیمی اش کاربری ندارد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر این ورزشگاه دارای استاندارهای لازم نیست به طور مثال مدل جایگاه vip  آن مربوط به ۴۰ سال پیش است که با مدلهای سال ۲۰۱۴ تفاوت فاحشی دارد.

مدیرعامل باشگاه شهید جهان نژادیان آبادان تصریح کرد: در زمان حاضر سرانه ورزشی آبادان به لحاظ بهره مندی از زمین های چمن طبیعی حتی در مقایسه با سایر شهرهای استان همچون ماهشهر و اهواز بسیار ناچیز است.

وی یادآور شد: بسیاری از تیمهای فوتبال آبادان به دلیل نبود زمین چمن طبیعی برای انجام تمرینات و آماده شدن برای حضور در مسابقات علاوه بر حذف از گردونه مسابقات، به انحلال نیز کشیده شده اند.

جهان نژادیان گفت: وجود این شرایط در خور شان شهر و مردم آبادان نیست. مسئولان باید در این زمینه تدبیر کنند و به جای صرف هزینه آن هم هزینه ای که هیچ صرفه ای ندارد به فکر ساخت چند زمین چمن طبیعی برای تیمها باشند.

به گزارش مهر، برخورداری از امکانات مورد نیاز اعم از فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و غیره با توجه به  حرکت در مسیر توسعه  و واقع شدن شهر آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند، امروز بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. اجرا نشدن کامل و به موقع پروژه ها در شهر آبادان حتی در سطح ملی نیز نتوانسته است تاکنون سیمایی از نشاط و شادمانی را در میان مردم صبور، قانع و مرزنشین آبادانی به تصویر بکشد، مردمی که هر روزشان را به امید بهتر از دیروز بودن آغاز می کنند اما حقیقت شکل دیگری از امید را به آنان نشان می دهد.

در طول سالها عملی نشدن وعده ها سبب شده تا در روند اجرای ساخت ورزشگاه پنج مهر آبادان چندان توفیقی حاصل نشود. هر چند که تذکرات طی این سالها نیز کاری از پیش نبرده اند اما مسئولان همچنان بر کوشا بودن خود در به انجام رساندن کارها و بهبود وضعیت اصرار دارند، اصراری که در طی  ۲۵ سال پس جنگ تحمیلی هنوز به بار ننشسته و مردم همچنان به این وعده های عملی نشده دلخوش کرده اند.

……………………………………………….

گزارش: فرزانه یحیی آبادی