تشدید بازرسی از محصولات سلامت؛

رتبه بندی آزمایشگاه های کارخانه های داروسازی از مهمترین برنامه های امسال است

خورنا _ حسین عبدالعزیزی: مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی کشور؛ بر تشدید بازرسی از محصولات سلامت که در بازار عرضه و مصرف می شوند، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز، حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی کشور، در دومین روز هفتمین گردهمایی اعضای قطب خلیج فارس (منطقه ۹) که عصر دیروز با حضور دکتر جلال غفار زاده مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و داروی کشور، معاونان، مدیران و نمایندگان معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، هرمزگان، بوشهر، دانشکده علوم پزشکی دزفول و ادارات نظارت بر ضوابط بهداشتی، انسانی و استاندارد کیش و قشم در معاونت غذا و داروی اهواز به کار خود پایان داد، بر تشدید بازرسی از محصولات مربوط به سلامت شهروندان در بازار تاکید کرد.

وی همچنین از اجرای طرح بررسی نمونه های محصولات مربوط به سلامت همچون غذا در سطح بازار با عنوان عنوان «پی ام اس» (نظارت در سطح عرضه) در سال جاری خبر داد.

رستگار گفت : کارشناسان آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت قرار است، بررسی کنند که آیا کیفیت محصولات سلامت در سطح بازار به حد کیفیت آنها در کارخانه ها می رسد یا در بازار بر روی این محصولات تقلب انجام می شود؟ آزمایشگاه های کارخانه های داروسازی رتبه بندی می شوند.

وی گفت: یکی از مهمترین برنامه های امسال آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، شاخص اعتبار سنجی و رتبه بندی آزمایشگاه های کارخانه های داروسازی است .

رستگار با بیان اینکه مدیریت شاخص اعتبار سنجی قطب خلج فارس بر عهده دکتر مخمل زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گذاشته شده است، افزود: در حال حاضر ۱۵۰ آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور، محصولات سلامت را کنترل می کنند که آنها را نیز رتبه بندی کرده و قرار است رتبه های آنها را اعلام کنیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه های همکار و مجاز کنترل مواد اولیه و فرآورده های خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارویی، بیولوژیک، تجهیزات و ملزومات پزشکی تصویب و ابلاغ شد، تصریح کرد: آیین نامه برای آزمایشگاه های همکار و مجاز زیر پوشش سازمان، نمونه برداری و اضافه شدن دامنه عملکرد جدید برای انجام آزمایشات کنترل کیفی روی نمونه های مربوط به مراکز توزیع موادغذایی و اضافه شدن آزمایشگاه های تخصصی برای فرآورده های جدید با فناورهای بالا را شامل می شود.

رستگار اظهار داشت: رتبه بندی آزمایشگاه های همکار، مجاز و محصولات تولیدی بر اساس کیفیت آنها و اضافه شدن آزمایشگاه ملزومات و تجهیزات پزشکی عناوین جدید دیگری است که در موارد مختلف آیین نامه قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: کار مهمی که امسال در حال انجام است امور نظارتی آزمایشگاه های همکار و مجاز است که در راستای سیاست های دولت و مجلس به استانها واگذار شد.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی کشور همچنین گفت: واقعیت این است که اداره آزمایشگاه هزینه دارد و عموم دانشگاه های علوم پزشکی نمی‌توانند در کنار فعالیت های دیگر خودشان از پس این هزینه ها نیز برآیند.
رستگاری تاکید کرد: لازمه چنین فعالیتی نیز، بازرسی و نظارت کامل بر آزمایشگاه های همکار و مجاز- تعیین تعداد آزمایشگاه های همکار و مجاز در حوزه دانشگاهی و افزایش یا کاهش دامنه عملکرد یا تعلیق توسط دانشگاه ها است.

وی مرجع بودن آزمایشگاه های سازمان غذا ودارو را برای تایید صادرات محصولات سلامت محور کشورهای منطقه و همچنین آموزش به کارشناسان منطقه، از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه غذا و دارو عنوان کرد.

رستگاری اضافه کرد: تعیین نقاط ضعف و قوت آزمایشگاه ها، آموزش و تجهیز بر اساس نیازمندی ها- برنامه ریزی کشوری بر اساس توانمندی ها-برنامه کلان کشوری آفت کش ها- مشارکت آزمایشگاه های دارای تجهیزات لازم- تجهیز آزمایشگاه های توانمند بالقوه- اجرای سریع و ارایه نتایج معتبر بر اساس برنامه پنجم توسعه و برنامه های آموزشی کاربردی نیز از دیگر برنامه های آزمایشگاه مرجع غذا و دارو است.

این مقام مسوول افزود: علاوه بر آن برنامه هایی که گفته شد، توسعه آموزش های الکترونیکی، راه اندازی روشهای آزمایشگاهی جدید بویژه در حوزه های تخصصی، راه اندازی روش های آزمایشگاهی جدید با توجه به برنامه های کلان سازمان، راه اندازی آزمایشگاه دارو در آزمایشگاه، استقرار ساختار مورد نیاز در آزمایشگاه دارو، استقرار مشخصات فنی و تجهیزاتی در آزمایشگاه دارو، مشارکت فعال در اجرای برنامه PMQC،- ارتباط الکترونیکی آزمایشگاهی در سطوح وسیع کشوری، استقرارآموزش های الکترونیکی، تبادل الکترونیکی مستندات آزمایشگاهی،مشارکت دانشگاه ها در اجرای برنامه های مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو، و اجرای برنامه های کشوری مانند PMS در دست اجرا داریم.

توزیع مکمل ها فقط در داروخانه ها

وی به مکمل های غذایی نیز اشاره کرد که اکنون برخی عطاری ها و حتی بقالی ها نیز عرضه کننده آنها هستند.
رستگار با بیان اینکه این مکمل ها فقط باید در داروخانه ها توزیع شود، گفت: داروخانه ها زیر پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند اما به عنوان مثال مغازه هایی که مکمل ها را عرضه می کنند، دیگر زیر نظر وزارت بهداشت نیستند .

رستگار گفت : خیلی از مکمل ها به صورت قاچاق وارد کشور می شود و برخی نیز فقط در مناطق آزاد هستند و اجازه ورود به کشور را ندارد.

دکتر جلال غفار زاده مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و داروی کشور نیز در این گردهمایی بر همکاری در تهیه و تدوین شاخص های اختصاصی و معیارهای ارزیابی و عملکرد سازمان و معاونتهای وابسته تاکید کرد و گفت: پیگیری و اجرای عملکرد سازمان، معاونت ها ی غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تهیه گزارش تحلیلی از نتایج ارزیابی و ارایه آن به وزیر در مقاطع زمانی تعیین شده است.

وی در پایان افزود: تهیه و تنظیم برنامه های بازرسی مستمر، دوره ای و یا موردی از معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی، سنجش میزان مطابقت عمل و عملکرد اقدام کنندگان با اهداف، برنامه ها، دستورالعمل ها، ضوابط و شاخص های مورد ارزیابی دستگاه است