سد کارون ۳ مشکل بزرگ روستاییان و ادامه انتظارها

خورنا: مردمانی که به ناچار برای تامین معاش خود باید هر روز عرض رودخانه را سوار بر بارج به پیمایند که در بعضی موارد با حوادث ناگوار بویژه غرق شدن در این رودخانه روبرو می شوند.
 ۱۸ آبان سال ۸۳ هیچ یک از روستاییان ساکن حاشیه سد کارون ۳ گمان نمی کردند که پس از آبگیری این سد که بلندترین سد کشور محسوب می شود نه تنها جاده دسترسی آنها زیر آب رود که پس از آن شاهد اتفاق های ناگوار غرق شدن اهالی در دریاچه و دیگر مشکلات این سد خواهند شد.
مردمانی که به ناچار برای تامین معاش خود باید هر روز عرض رودخانه را سوار بر بارج به پیمایند که در بعضی موارد با حوادث ناگوار بویژه غرق شدن در این رودخانه روبرو می شوند.
پس از آبگیری سد کارون ۳ محور باجول – شیوند راه دسترسی روستاییان بود که به دلیل آبگیری سد، بخش باجول این جاده به طور کامل زیر آب رفته است.
مردمانی که جانشان را به دست می گیرند و چاره ای هم جز این کار ندارند هر بار باید مسیر حدود دو کیلومتری عرض رودخانه را سوار بر بارج بسته به وضعیت رودخانه در ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بپیمایند.
هر چند که طی مسیر زمان زیادی نمی برد اما وقوع دو اتفاق ناخوشایند در کمتر از یک نیمسال دیگر امنیت خاطر زیادی برای اهالی باقی نگذاشته است.
به دلیل ساخت سد کارون ۳ پیمانکار شرکت آب و نیرو تا زمان ایجاد راه دسترسی با استقرار لنج وظیفه برقراری ارتباط میان روستاهای ایذه و سادات حسینی به مناطق شهری را عهده دار شده بود که به دلیل رعایت نکردن ایمنی لازم شاهد حوادث ناگواری در منطقه بودیم.
هشت هزار نفر ساکنان ۳۵روستای مناطق باجول تا سادات حسینی به طور مستمر و روزانه برای دسترسی به مناطق شهری ایذه به ناچار برای رساندن خود به این مناطق برای پیمودن عرض رودخانه و به دلیل نبود جاده دسترسی از بارج استفاده می کنند.
از قدیم گفته اند ˈهر چیزی ارزش یک بار امتحان کردن را داردˈ اما قرار بود چیزی را امتحان کنم که حدود یک سال پیش از سر ناچاری عده ای بی آنکه بدانند چه چیزی در انتظارشان خواهد بود نظیرش را امتحان کرده بودند و آن اتفاق ناخوشایند افتاد.
بنا به اظهار ساکنان بی توجهی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بر انجام تعهدات قانونی در خصوص ترمیم راه روستایی مستغرق در دریاچه سد موجب غرق شدن یک مینی بوس و مرگ ۱۲ زن و کودک از روستاییان بخش دهدز شهرستان ایذه در نهم مرداد پارسال شد.
چرا که باید در این ۱۰سال راهی که زیر آب رفته بود دوباره ساخته و یا راه دیگری جایگزینش می شد که هنوز کاری در این باره انجام نشده است.
علاوه بر این حادثه همچنین شامگاه پنجم بهمن همان سال یک فروند لنج در سد کارون سه غرق شد.
در جریان این حادثه نیز ˈایوب حسینیˈ راننده وانت نیسان از ساکنان روستای سادات حسینی بود و از راه باربری با ماشین خود کسب روزی می کرد بر اثر سقوط ماشین در دریاچه سدکارون سه غرق شد.
علاوه بر من و تعدادی از دوستان و همکاران که سوار بر بارج بودیم تعدادی از اهالی روستاها هم بودند که هر یک از مخاطرات بارج و حوادث پیش آمده می گفتند.
ˈتاج ماه طاهریˈ از اهالی روستاهای پیرامون سد کارون سه می گوید: هر روز باید عرض رودخانه را سوار بر بارج بپیماییم تا ما را به خانه مان برساند.
وی افزود: این سختی ها را در حالی تحمل می کنیم که با وجود قرار گرفتن در حاشیه سد کارون سه برق و آب مناسبی هم نداریم.
این روستایی سالخورده خاطرنشان کرد که جمعیت بسیاری از روستاهای اطراف سد به دلیل همین سختی ها کوچ کرده و رفته اند و ماها به امید این نشسته ایم که بالاخره روزی راه را می سازند و دیر مجبور نیستیم سوار قایق و بارج شویم تا به شهر یا خانه برسیم.
یکی دیگر از اهالی منطقه هم گفت: شرکت آب و نیرو به جای عمل کردن به تعهدات خود با قرار دادن یدک کش و بارج اقدام به جابجایی مینی بوس های حامل مسافر می کند.
علاوه بر روستاییان خوزستان حدود دو هزار نفر از جمعیت روستاهای ˈبارزˈ و ˈشوارزˈ در استان چهار محال بختیاری به دلیل داشتن روابط خویشاوندی و نیز سنخیت فرهنگی در این مسیر در تردد هستند.
با احتساب این ها در مجموع ۱۰هزار نفر از ساکنان روستاهای خوزستان و چهار محال بختیاری که در حاشیه رودخانه سد کارون سه سکونت دارند به علت نبود جاده دسترسی به دلیل استفاده از بارج همواره در معرض خطر سقوط به داخل رودخانه قرار دارند.
به گفته سکان داران بارج ها روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از اهالی روستاهای اطراف سد کارون ۳ توسط یک فروند بارج بین نقاط روستایی و شهری ایذه جابجا می شوند که طی عرض رودخانه آن هم با عمقی تا ۱۵۰متر با توجه به دو حادثه دلخراش مزبور دلهره های بسیاری به دنبال داشته و دارد.
تا جایی که برخی ها از سر جوانی یا خودنمایی در میان راه خود را از بارج به داخل رودخانه پرت و شناکنان خود را به مقصد می رسانند که این خود خطرات بسیاری را ناشی می شود.
در اطراف سد کارون ۳ بیش از ۴۰روستا وجود دارد که ساکنان آنها به دلیل نبود جاده دسترسی بناچار باید به طریق بارج جابجا شوند.
سه فروند بارج در این مسیر تردد دارد که یکی از اینها قابلیت جابجایی خودروهای سنگین و مینی بوس را دارد؛ همانی که چندی پیش ۱۲ نفر از روستاییان منطقه سادات حسینی را به زیر آب برد.
به گفته ی اهالی روستاهایی که با این بارج آمد و شد دارند تاکنون هیچ گونه اقدامی برای ایمنی بارج ها انجام نشده و تجهیزات مورد استفاده در آنها و خود بارج ها خارج از استاندارد است.
اهالی این روستاها با مشکلاتی اعم از انتقال بیماران خود به مراکز درمانی و حمل محصولات کشاورزی خود به مناطق شهری برای فروش روبروهستند.
نبود جاده دسترسی ارائه خدمات برای دستگاه های خدمات رسان از جمله جهاد کشاورزی را هم با مشکل روبرو کرده است؛ چرا که عمده اشتغال اهالی این مناطق کشاورزی است و برای حمل محصولات خود به دلیل نبود جاده مشکلات عدیده ای دارند.
در این روستاها ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی با تولید ۱۰ تا ۱۲ تن در هکتار انواع محصولات وجود دارد که حمل این تولیدات به بازار مصرف مشکلات بسیاری را متوجه باغداران و کشاورزان کرده است.
مسوول مرکز خدمات جهاد کشاورزی دهدز زیر نظر مدیریت جهاد کشاورزی ایذه در این باره می گوید: در این منطقه سرمایه گذارانی هستند که تا هشت میلیارد ریال هم سرمایه گذاری کرده اند که بهره مندی از نتایج این سرمایه گذاری ها مستلزم عرضه و فروش محصولات در بازار است که نبود جاده دسترسی این امکان را برای چنین افرادی با سختی های بسیاری مهیا می کند.
ˈسیدعلیداد حسینیˈ افزود: بسیاری از سرمایه گذاران هم به دلیل مشکلات مزبور در این مناطق نمانده و کوچ کرده اند.
وی گفت: ۳۵هزار راس دام سبک و دو هزار راس دام سنگین در روستاهای اطراف سد کارون سه وجود دارد که تامین علوفه اینها و نیز انتقال فرآورده هایشان به دلیل همین مشکلات با مشقات بسیاری انجام می شود.
قرار بود جاده مواصلاتی از دنباله رود از مسیر چهارده پیش از سد تاج کارون سه با عبور از گویله، تنگه قاف، شیوند، منطقه غریبی ها و سادات حسینی برای تردد روستاییان ساکن این مناطق احداث شود که از زمان آب گیری سد تاکنون اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است.
احداث ۵۰ کیلومتر از این جاده در حد فاصل چهارده تا شیوند به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شده بود از قرار معلوم تا این زمان ۱۴کیلومتر از این مسیر در دست ساخت قرار گرفته است.
ˈجمشید بندریˈ بخشدار دهدز می گوید: به دنبال سفر وزیر نیرو برای بررسی ابعاد حادثه ناگوار مرداد امسال، مقرر شد یکصد میلیارد ریال برای ساخت پل دسترسی برای جایگزینی تردد روستاییان از طریق بارج در مسیر مزبور اختصاص داده شود که خبری از این اعتبار نیست و رقمی تخصیص نشده است.
وزیر نیرو در بهمن پارسال با صدور دستوری در خصوص تامین ایمنی رفت و آمد در منطقه کارون ۳، شرکت آب و نیرو را به احداث پل ˈسه بلوطکˈ روی این سد در سریع ترین زمان ممکن موظف کرد.
ˈحمید چیت چیانˈ در این دستور احداث پل سه بلوطک را با هدف آسان سازی در تردد اهالی منطقه خواستار شد و شرکت آب و نیرو را موظف کرد به صورت ماهانه پیشرفت احداث پل را گزارش کند.
وزیر نیرو همچنین دستور داد: تا بهره برداری از پل یاد شده، نسبت به افزایش یک دستگاه بارج به منظور تسهیل ایمنی رفت و آمد اهالی اقدام و روشنایی محوطه و تیم امداد و نجات هم تقویت شود.
مجری طرح سد خرسان و راههای جایگزین کارون ۳ به ایرنا گفت: این طرح دو قسمت دارد یکی ساخت پل و دیگری جاده های منتهی به پل است و ساخت جاده ها چهار ماه است که شروع شده و تداوم دارد.
ˈرامین شیرعلیˈ مجموع طرح را شامل ساخت پنج کیلومتر جاده و ۴۰۰ متر تونل اعلام و افزود: هم اینک عملیات ساخت در چند نقطه انجام می شود.
شیرعلی گفت: کار تملک اراضی انجام می شود، نقشه برداری انجام شده و در مرحله ترانشه برداری است.
وی افزود: برای طراحی پل مشاور باید انتخاب می شد که مناقصه برگزار و مشاور انتخاب شده و پیمانکار طرح هم تا ۱۱ تیر اعلام خواهد شد.
به گفته ی شیرعلی از آنجایی که این پل بزرگترین پل کشور است با دقت پیش می رود تا مشکلی از نظر ساخت در آینده نداشته باشد.
وی افزود: اگر ساخت جاده زودتر از پل تمام شود فایده ای ندارد و از آنجایی که جاده به پل منتهی می شود هر دو باید همزمان تمام شود.
همزمان با ساخت پل و جاده های دسترسی به آن جاده باجول هم توسط راه و شهرسازی در دست ساخت قرار دارد.
به گفته ی یکی مقام وزارت نیرو اگر جاده منتهی به پل آسفالت شود مردم با بارج دیگر نمی روند اما ساخت پل سه بلوطک و جاده باجول هم ضروری است.
امیر خان زاده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *