ظریف:آمادگی داریم با صبر و متانت کار را پیش ببریم/ برای موفقیت مذاکرات تا ۲۹ تیر تلاش می کنیم

خورنا: وزیر امور خارجه بر ضرورت جدی بودن ۱+۵ در ادامه مذاکرات هسته‌ای با کشورمان تاکید کرد

به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه زلاند نو در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ارزیابی‌اش از ادامه روند مذاکرات با وجود اختلافات با ۱+۵ گفت: مذاکرات یک روند است نه یک واژه که در مرحله ای پیروز شویم یا در مرحله ای دیگر شکست بخوریم.

وی افزود: در پایان مهلت مذاکرات معلوم خواهد شد موفق بوده ایم یا نه و همه گام‌هایی که در فاصله آغاز مذاکرات تا مرحله نهایی آن که نخستین ضرب‌الاجلش آخر تیر به پایان می‌رسد برداشته شده است نتایج مذاکرات مشخص خواهد شد اما بر اساس توافق ژنو، یک سال پس از توافق، مهلت رسیدن به توافق نهایی است.

ظریف گفت: البته احساس می کنم همه باید تلاش کنند تا پایان تیر که همه مذاکرات صورت گرفته و تلاش‌ها هم شده است، مذاکرات به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تحلیل برخی رسانه‌ها از موفقیت‌آمیز بودن وین ۵ در مقایسه با وین ۴ افزود: اینها خوب است که دوستان گمانه‌زنی کنند اما معمولا مذاکرات را در پایان باید سنجید که آیا موفق بوده است یا نه.

وزیر امور خارجه گفت: طبیعت این مذاکرات این است که برخی از بازیگران این عادت را دارند که تلاش کنند تا روز آخر مواضع خود را حفظ کنند و روز آخر به آن باور برسند که لازم است مواضعشان تغییر کند.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف افزود: این روش بنده برای مذاکره نیست ما از ابتدا سخن منطقی گفته‌ایم و می‌گوییم زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، بیش از حقوقمان نمی خواهیم و حاضریم نگرانی های مشروع را مد نظر قرار دهیم تا به نتیجه برسیم این سیاست را از ابتدا داشته‌ایم و حتی از یک ماه گذشته نیز بر همین اساس دیدگاه‌ها و سخنانمان را تبیین کرده ایم.

وی گفت: احساس می کنم طرف مقابل تاکتیک و راهکار دیگری برای مذاکره انتخاب کرده است به نحوی که تلاش می کند مواضع حداکثری اتخاذ کند تا در طول مذاکرات به مواضع متعادل‌تری برسد، این روش برخی از طرف های مذاکره است که بنده خیلی به آن اعتقاد ندارم و آن را مفید نمی دانم.

ظریف افزود: نمی‌توان پنهان کرد که طرف مذاکره رسما گفته است که از این روش استفاده می کند و منتظر است بگوید در دور بعدی مذاکرات چگونه می خواهند به نتیجه برسند.

وی گفت: ما آمادگی داریم با صبر و متانت که بخش مهمی از کار دیپلماتیک است کار را پیش ببریم؛ هنوز احتمال بسیار خوبی می‌دهم که اگر طرف مقابل وارد مذاکره جدی شود هر دو طرف به نتیجه مناسبی برسند.

ظریف اظهار داشت: نتیجه مناسب این است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه یابد اما طرف مقابل نیز اطمینان می‌یابد که این برنامه همواره صلح‌آمیز می‌ماند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا پایان تیر گفت: فعلا برای موفقیت مذاکرات تا ۲۹ تیر تلاش می کنیم و اگر تحقق این هدف در این زمان ممکن نبود، ما توافق ژنو را در اختیار داریم که بسیار هم واضح است.

ظریف افزود: اگر توافق حاصل نشود هر دو طرف این حق را دارند که به سیاست‌های قبل از توافق ژنو بازگردند و این شامل طرف ایرانی نیز می شود.