اختصاص ۱۰ میلیارد به ساخت کتابخانه شهرستان کارون

خورنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به ساخت کتابخانه شهرستان کارون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های خوزستان، لفته منصوری در مراسم کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان کارون اظهار کرد: کتابخانه مرکزی در هر شهرستان نماد فرهنگ، علم و دانش آن شهرستان است که برای مسئولان ارشد، فرهنگیان، دانش آموزان و دانشجویان، محققان و پژوهشگران، اساتید دانشگاه و عموم مردم هر شهرستان حائز اهمیت فراوان است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های این اداره کل احداث کتابخانه مرکزی در هر شهرستان به عنوان گرانیگاه و مرکز ثقل فرهنگی است که این رویداد در بعضی از شهرستان‌های استان انجام شده و یا در حال پیگیری است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه امروز نیز کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان کارون به همت مسئولان این شهرستان به زمین زده شد و به زودی کار ساخت کتابخانه آغاز می‌شود تا هر چه سریع‌تر در اختیار عموم مردم این شهرستان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شهرستان کارون به تازگی از شهرستان اهواز جدا شده و ما بسیار خوشحالیم در سال جاری ساخت یک مکان فرهنگی بلکه یک مأمن فرهنگی بسیار با ارزش و مقدس به نام کتابخانه عمومی را برای مردم این شهرستان که همواره مدافع حریم تشیع و انقلاب اسلامی هستند، آغاز می‌کنیم.

منصوری در باره تاریخچه کتابخانه های عمومی در ایران گفت: گرچه کتابخانه عمومی به شکل وقفی سابقه دیرینه در تاریخ اسلامی ـ ایرانی ما دارد، اما کتابخانه عمومی امروزین فرزند جنبش مشروطیت است.

وی در ادامه افزود: در عصر انقلاب اسلامی که به حق دوره نوزایی و رنسانس فرهنگی محسوب می‌شود، کتابخانه‌های عمومی هم از نظر کمیت و هم کیفیت شاهد رشد و توسعه شگرفی شدند و این بدلیل تضمین «حق دانستن» که از آزادی‌های مشروع مردم است توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام گرفته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با انتقاد از نگرش برخی مسئولان به کتابخانه‌های عمومی گفت: رویکرد تقلیل گرایانه که کارکرد کتابخانه‌های عمومی را صرفا تأمین نیازهای آموزشی و سرگرمی تلقی کند متناسب با نیازها و مقتضیات جامعه جوان خوزستانی نیست.

وی با بیان اینکه امروز جایگاه کتابخانه‌های عمومی به عنوان حافظه ملی و منطقه‌ای مطرح است خاطرنشان کرد: همان گونه که حافظه در جسم زنده و سالم فعال و نه منفعل است؛ کتابخانه عمومی نیز در جامعه دانش بنیاد انبار متروک کتاب نیست بلکه ارگانیسم زنده، پویا و متحرک است.

منصوری تصریح کرد: اگر حمایت مسئولان استان، خیرین، رسانه‌های گروهی و عموم مردم استان استمرار یابد مطمئنا در زمینه ارتقای فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد چشمگیری خواهیم شد.

وی گفت: جای خوشحالی است مسئولان این شهرستان با زحمات خود، زمین ساخت این کتابخانه را فراهم کرده‌اند و اعتبار ساخت این کتابخانه را نیز از محل اعتبارات استانداری تأمین کرده‌اند، به درستی که این کار منجر به افزایش سرانه مطالعه مفید کتاب که زیر بنای پیشرفت علم و دانش در شهرستان است، خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: در استان خوزستان توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در نظر علمای بزرگ و مسئولان ارشد استان از جمله استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه در استان از اولویت‌های مهم بوده و تلاش می‌شود در روستاها و بخش‌های مختلف استان، مکان‌های فرهنگی ساخته تا مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از آن استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: زمین این کتابخانه عمومی با مساحت یک‌هزار مترمربع توسط شهرداری کوت عبدالله به نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور ساخت کتابخانه مرکزی اهدا شده و قرار است این کتابخانه با زیربنای ۹۰۰ مترمربع با استفاده از اعتبارات تملک دارایی دو درصد نفت در ۲ طبقه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال ساخته شود.

منصوری بیان کرد: در اعتبار اولیه این کتابخانه، مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سال ۹۲ استانداری تخصیص داده شد.

وی گفت: این کتابخانه بر اساس استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دو طبقه ساخته خواهد شد که در طبقه همکف کتابخانه بخش‌های مخزن کتاب، بخش مرجع، بخش کودک، بخش امانت، بخش نشریات، کافی نت، نمایه نشریات و بخش اداری بوده و در طبقه دوم نیز سالن‌های مطالعه خواهران و برادران و نمازخانه برادران و خواهران ساخته خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان عنوان کرد: در شهرستان کارون سه باب کتابخانه عمومی فعال وجود دارد که پذیرای مراجعان شهرستان بوده اما با توجه به تراکم جمعیت شهرستان پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.

* کتابخانه مرکزی کارون مرکز تبادل اطلاعات فرهنگی خواهد بود

در ادامه این مراسم، نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که طبیعت به آب نیاز دارد برای زندگی جامعه و انسان نیز به کتاب نیاز دارد برای حیات که این قیاس بسیار خوبی است برای نشان دادن درجه و اهمیت کتاب که انسان و طبیعت برای زندگی و حیات به کتاب و آب نیاز دارند.

ناصر سودانی گفت: خوشبختانه امروز کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان کارون به زمین زده شد و پیگیری‌های مسئولان این شهرستان به‌ویژه فرماندار و شهردار به ثمر نشست.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که این کتابخانه به یک مرکز تبادل اطلاعات فرهنگی و مذهبی در این منطقه تبدیل و یک منبع و مرجعی برای مبارزه با جنگ نرم و فرقه‌های ضاله در این منطقه شود.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما مسئولان وظیفه داریم برای ساخت و تجهیز این کتابخانه فعالیت کنیم و در این راه هر کمکی می‌توانیم انجام دهیم و من به نوبه خود می‌توانم با رایزنی‌های مختلف هم در جهت تخصیص اعتبار برای این کتابخانه تلاش کنم که این کار را خواهم کرد و هم بخشی از منابع این کتابخانه شامل منابع فارسی و عربی را تامین کنم.

وی اضافه کرد: منابع مورد نظر ما منابعی است که بتواند در جهت تقویت فرهنگ شیعی – ایرانی در منطقه تلاش کند که این منابع عربی را ما از کشورهای دیگر مانند لبنان و سوریه و دیگر کشورها تامین خواهیم کرد و بخش دیگر نیز کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شوند و تلاش خواهیم کرد که این منابع را نیز برای کتابخانه مرکزی شهرستان کارون تامین کنیم.

سودانی افزود: آغاز توسعه در شهرستان کارون که به تازگی از شهرستان اهواز جدا شده است یک توسعه فرهنگی و کتابخوانی که مورد نظر مقام معظم رهبری است و امیدواریم این توسعه فرهنگی آغازی برای بذر دیگر توسعه‌های شهرستان در سالی که مزین به شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است باشد.

* کتابخانه مرکزی چون کارون رگ حیات علمی و فرهنگی شهرستان است

در این مراسم همچنین امام جمعه شهرستان کارون نیز با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه و کتابخوانی و حمایت معظم له از بحث مطالعه و کتابخوانی در سخنرانی‌هایشان، ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان کارون را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی ریشه‌ای عمیق در بین مسلمانان دارد و دین مبین اسلام در روایت‌های گوناگون به اهمیت مسئله کتاب و کتابخوانی اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام جاسم خضیراوی افزود: کتاب غذای روح و معنوی جامعه و مردم است و به نظر من برای مردم خوزستان کتاب در حکم کارون است که رگ حیات مردم این استان است، چرا که بسیاری از علما و زعمای بزرگ این کشور از خوزستان هستند.

وی گفت: کتابخانه مرکزی کارون می‌تواند محلی امن و مکانی برای تجمع دانش آموزان و دانشجویان شهرستان برای مباحث علمی، دینی و فرهنگی باشد که مطمئنا نخبگان و بزرگان شهرستان کارون در نسل‌های آینده از همین کتابخانه نمود پیدا خواهند کرد.

* کتابخانه از ضروری‌ترین نیازها در شهرستان است

در پایان مراسم فرماندار شهرستان کارون اظهار کرد: کتابخانه مرکزی از ضروری‌ترین مکان‌های مورد نیاز در هر شهرستان است و این کتابخانه جایگاه خوبی برای رشد و تبلور استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان این شهرستان خواهد بود.

غلام علیدادی افزود: وظیفه ما به عنوان خدمتگزار مردم این است که امکانات و شرایط لازم برای رشد و ترقی عموم مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان را فراهم کنیم و ما در این را همه کوشش خود را به کار خواهیم بست تا هر چه زودتر و در کمترین زمان لازم این کتابخانه ساخته و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ساخت کتابخانه مرکزی در شهرستان کارون به عنوان یک پشتوانه علمی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی برای مسئولان خواهد بود که بتوان استعدادهای مختلف در همه زمینه‌ها را در این مکان یافت و پرورش داد و در آینده نزدیک برای اهداف استراتژیک شهرستان از آنها استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *