اگر آقای ناطق بیایند یقیقنا رئیس مجلس خواهند بود؛

احتمال ائتلاف ناطق و عارف ۱۰ روز پیش از انتخابات مجلس؟

خورنا: این روزها چگونگی نقش آفرینی علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا عارف در انتخابات مجلس دهم و نیز تحولات اردوگاه های اصلاح طلب و اصولگرا در پی کاندیداتوری ناطق نوری نقل محافل سیاسی و رسانه ای است.

به گزارش پیام نو، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انصراف محمدرضا عارف، برخی اصلاح طلبان معتقدند عارف گزینه اصلی اصلاح طلبان بر سرلیستی در انتخابات مجلس به منظور تکیه زدن بر صندلی ریاست این قوه است. با اینهمه گروهی دیگر از اصلاح طلبان با همراهی اصولگرایان معتدل در پی راضی کردن ناطق نوری برای حضور در مجلس هستند. بدین ترتیب باید قبول کرد حضور عارف در انتخابات مجلس دهم به خصوص برای سرلیستی اصلاح طلبان با چند اما و اگر روبروست، چه آنکه بخشی از جریان اصلاحات چندان با سرلیستی وی موافق نیست و می خواهند با دنبال کردن استراتژی ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان شانس پیروزی خود در انتخابات مجلس را بالا ببرند. از سوی دیگر بخشی دیگر از اصلاح طلبان با اعتقاد به مرزبندی های سیاسی معتقدند زمانی که می توان از گزینه های اصلاح طلب برای انتخابات استفاده کرد، نباید به راحتی خط کشی های سیاسی را نادیده گرفت.

در همین خصوص خبرنگار پیام نو با احمد خرم وزیر دولت اصلاحات و از چهره های شاخص این جریان پیرامون انتخابات مجلس دهم و چگونگی نقش آفرینی علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا عارف و نیز تحولات اردوگاه های اصلاح طلب و اصولگرا در پی کاندیداتوری ناطق نوری به گفت و گو نشست.

*اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دو دسته شده اند، یکی معتقد به مرزبندی های سیاسی و دیگری معتقد به هم‌پوشانی با میانه روهای اصولگرا. این وضعیت باعث شده تکلیف نامزدهای نهایی خیلی روشن نباشد. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

– در حال حاضر خیلی نمی شود در مورد این مسئله قضاوت کرد. جامعه ایران مانند دیگر جوامع از نظر سیاسی دو قطبی است. مثل دموکرات – جمهوری خواه آمریکا، محافظه کار – کارگر انگلستان، یا سوسیال دموکرات – دموکرات مسیحی آلمان. در ایران هم دو قطب اصلاح طلب و اصولگرا بازیگردان اصلی سیاست هستند و مردم معمولا در این دو جناح تقسیم می شوند و اختلاف سلیقه در طیف های مختلف نمود می یابد. با توجه به این وضعیت یقینا اصلاح طلبان در انتخابات فعال هستند و یقینا به مرزبندی های سیاسی معتقد هستند و برای رسیدن به کاندیدای انتخابات مجلس اجماع خواهند کرد و نظرشان اعلام می شود.

* پاسخ سوالم را نگرفتم. منطورم این است که هنوز به مرحله اجماع نرسیده ایم که این دو دوستگی ها به وجود آمده است.

– اینها مربوط به گمانه زنی های پیش از انتخابات است. مطمئن باشید برای تصمیم نهایی اصلاح طلبان اجماع خواهند کرد.

* به نظرتان ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو و معتدل شدنی است؟

– در ابتدا معتقدم دولت همچنان باید با اصلاح طلبان تعامل داشته باشد اما در مورد ائتلاف سخت اعتقاد دارم پیش از هر چیز جریان اصولگرا باید در فکر تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل باشند تا بتوانند تندروهایی که اجازه فعالیت منطقی و عقلانی را برای اداره کشور نمی دهند، به تدریج کنار بگذارند تا اینگونه دیدگاه ها میدان دار انتخابات و صحنه سیاسی کشور نباشند چون واقعا در حال حاضر تندروی بیشترین هزینه را برای کشور به همراه دارد. در عوض باید جبهه هایی شکل بگیرد که می توانند در چارچوب نظام و با احترام به قانون اساسی فعالیت کنند تا صحنه را عوض کنند. به طور کلی اگر کشور به سمت تعادل نرود، با برخوردهای خشن، مملکت بیش از آنچه در این چند سال آسیب دید، آسیب خواهد دید.

* مشخصا منظورتان فاصله گرفتن از دیدگاه های سیاسی دولت قبل است؟

– آقای احمدی نژاد در دسته تندروهای اصولگرا جای می گیرد. درصد قابل ملاحظه ای از خود اصولگرایان به رفتار احمدی نژاد نقد دارند. البته دولت گذشته موضع اصولگرایان را طی ۸ سال تضعیف کرد و در بسیاری موارد حتی نمی توانستند از اقدامات اجرایی و سیاسی آقای احمدی نژاد دفاع کنند. حقیقتا رفتار به گونه ای بود که جای دفاع نداشت و اصولگراها نیز امروز باید به جای دفاع، پاسخگو باشند.

* فکر می کنید اصلاح طلبان در انتخابات مجلس با چه رویکردی وارد خواهند شد؟

– اول از همه باید قبول کرد که تنها میدان مبارزه سیاسی همان انتخابات است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نشان داد که جریان انتخابات و مجموعه فعالیت هایی که در این هنگام صورت می گیرد تنها صحنه ای است که می شود با تمسک به آن تغییر و تحول ایجاد کرد. اگر بنا باشد در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و هرگونه پدیده اجتماعی تغییر و بهبودی ایجاد کرد، تنها شکل آن که با حضور مردم هم امکان پذیر است، انتخابات است. اصلاح طلبان در حال حاضر وضعیت موجود را بررسی می کنند و مانند اجماع سراسری که در انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند، این بار هم در کنار هم خواهند بود و یقینا اشتباه تاکتیکی سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد.

* برخی اصلاح طلبان به دلایل مختلف فعلا از صحنه سیاست کشور کنار گذاشته شده اند. با توجه به گمانه زنی هایی که در مورد آقای ناطق نوری انجام می شود، به نظرتان ایشان می تواند آنها را به صحنه بازگرداند؟

– آقای ناطق تمام ویژگی های یک شخصیت سیاسی که در راس اصولگرایان معتدل باشد را دارا هستند اما اینکه ایشان بخواهند چنین کاری انجام دهند در آینده مشخص خواهد شد. ایشان وابسته به جریان اصولگرا هستند و فعلا اصلاح طلبان کاندیداهای متعددی برای معرفی دارند مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق خاصی رخ بدهد و اجماع دیگری انجام بشود.

* مشخصا می فرمایید که آیا قرار است اصلاح طلبان و آقای عارف با اصولگرایان معتدل و شخص آقای ناطق نوری ائتلاف کنند یا خیر ؟

– اصلا نمی شود الان چنین حرفی زد و نتیجه گیری کرد. مسئله ائتلاف، مسئله ۱۰ روز مانده به انتخابات است نه چند ماه مانده به آن. اگر نظرسنجی این باشد که تندروها قرار است با قدرت بیایند، خب طبیعی است شرایط برای اصلاح طلبان و حتی خود اصولگرایان تفاوت خواهد کرد اما اگر بنا باشد انتخابات شکل طبیعی، عادلانه و رقابتی داشته باشد مسلما جناح های سیاسی با تمام توان شرکت خواهند کرد و اتفاقا بهتر هم هست که بهترین نیروهای هر جناح نامزد شوند تا انتخابات از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هم پرشورتر و رقابتی تر بشود.

* اگر بنا باشد هر دو یعنی آقایان ناطق نوری و عارف به مجلس بروند، بحث ریاست مجلس خیلی عجیب نمی شود؟

– الان زود است در مورد ریاست مجلس صحبت کرد اما نظر شخصی بنده این است که این دو بزرگوار با هم شرکت نخواهند کرد و یکی از آنها خواهند آمد.

* اما اگر یکی از آنها هم بیاید باز هم شرایط رئیس مجلس با حضور آقای لاریجانی خیلی ساده نخواهد بود.

– اگر آقای ناطق به نمایندگی از اصولگرایان معتدل حاضر شوند نامزد انتخابات مجلس شوند، در صورتی که رای بیاورند و وارد مجلس شوند، یقینا رئیس مجلس ایشان خواهند بود و آقای لاریجانی نایب رئیس خواهند شد.