اظهارات صریح رییس سازمان آب و برق خوزستان؛

شمسایی: اینکه میگویند آبهای استان وارد دریا میشود حرف اصفهانیها است/ در استان آب اضافی وجود ندارد

خورنا: این​که می​گویند آب​های استان وارد دریا می​شود حرف اصفهانی​ها است. یک ذره آب در استان بدون این​که برای آن برنامه​ریزی شده باشد وجود ندارد. این​که می​گویند در استان آب اضافی وجود دارد چنین مسئله​ای صحت ندارد / ما برای تمام صنایع بزرگ و کوچک تعهد تامین آب می​دهیم زیرا ارزش​افزوده یک متر مکعب آب در صنعت بیشتر از بخش کشاورزی است. به جای کار در بخش کشاورزی باید مردم به سمت کار صنعتی بروند.
محمدرضا شمسایی، رییس سازمان آب و برق خوزستان اظهارکرد: بیکاری شدید باعث شده همه به دنبال اشتغال در بخش کشاورزی باشند که این معضل در کشور وجود دارد اما در خوزستان حادتر است؛ اما این روش برای ایجاد اشتغال در کشور ما که کشوری خشک است، جوابگو نیست و ما باید به توسعه صنعت و تامین آب آن تاکید داشته باشیم.وی افزود: دو درصد مصرف آب به صنعت و ۹۲ درصد مصارف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد و مشاهده می​کنیم که چقدر در این دو بخش تفاوت وجود دارد. اگر می​خواهید در زمینه اشتغال کار کنید باید سرمایه​گذاران را به سمت صنعت و صنایعی که آب کمتری بخواهد هدایت کنید.

شمسایی تصریح​کرد: اگر مسئولان استان این روش را در پیش بگیرند ما در زمینه تامین آب این صنایع و اشتغال ایجاد شده در آن قول می​دهیم.

وی عنوان​کرد: ما برای تمام صنایع بزرگ و کوچک تعهد تامین آب می​دهیم زیرا ارزش​افزوده یک متر مکعب آب در صنعت بیشتر از بخش کشاورزی است. به جای کار در بخش کشاورزی باید مردم به سمت کار صنعتی بروند.

شمسایی گفت: اراضی باکیفیت استان شناسایی و مکان​های دارای توجیح تعیین و این مطالعه در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار استان انجام شده است و اگر کشاورزی در خارج از این محدوده​ها صورت بگیرد محلی برای تامین آب آن​ها وجود ندارد.

وی ادامه​داد: این​که می​گویند آب​های استان وارد دریا می​شود حرف اصفهانی​ها است. یک ذره آب در استان بدون این​که برای آن برنامه​ریزی شده باشد وجود ندارد. این​که می​گویند در استان آب اضافی وجود دارد چنین مسئله​ای صحت ندارد.

شمسایی گفت: اگر از سوی سازمان آب و برق در چند سال اخیر مجوزهایی در زمینه آب صادر شده، زیر فشار استانداری بوده است.

وی اظهارکرد: در ارتباط با تامین آب برای اراضی جدید با کمال صداقت می​گویم که واقعا امکان​پذیر نیست و مجوزهای قبلی سازمان برای این مسئله در گذشته با زور بوده است و این اقدامات کار کارشناسی و منطقی نبوده است. آبی که به شهرهای پایین دست می​رسد به جز زه​آب نیست و ما عملا می​بینیم که در انتهای تمام رودخانه​ها آب شور است و قابل استفاده برای شرب نیست .

شمسایی بیان​کرد: یکی از اقدامات خوب سازمان آب و برق در هشت سال​گذشته انتقال آب از بالادست استان به سایر نقاط بوده است که از جمله این طرح​ها می​توان به طرح غدیر، طرح شمال شرق و طرح جنوب شرق اشاره کرد. این طرح کار بسیار اساسی و اصولی ولی هزینه​بر است. اعتبار مورد نیاز برای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: تجربه نشان داده که این طرح را نمی​توان در کمتر از ۵ سال آینده انجام داد و ما با شهرهایی همچون هندیجان و ایذه مواجه هستیم که از نظر آبی در مضیقه هستند.

شمسایی اظهارکرد: ما در سازمان آب و برق در استان وظیفه تامین آب را داریم و وظیفه​ای برای آب در درون شهرها یا روستاها نداریم. کار ما فقط تامین آب و آوردن آب تا شهر است و رساندن آب در داخل شهر با شرکت آب و فاضلاب است.

وی افزود: وضعیت نقدینگی در کشور بسیار بد است. اعتبارات بودجه سال ۹۳ ما معادل بودجه سال ۸۸ و کاهش یافته است و مطمئنا بخشی از طرح​های ما متوقف خواهد شد و انجام آن​ها امکان​پذیر نیست اما تلاش می​کنیم همه طرح​هایی که در گذشته در دست اجرا بوده را ادامه دهیم.

شمسایی با اشاره به مشکلات کناره​های رودخانه​های استان تصریح​کرد: وقتی ما نمی​توانیم مشکلات آب شرب را حل کنیم، نمی​توان در این وضعیت به سمت ساماندهی سواحل برویم اما اگر حالت اضطراری در برخی سواحل وجود داشته باشد، مشکل مربوطه را حل خواهیم کرد.

وی با قبول برخی انتقادات فرمانداران شهرستان​ها در زمینه کندی اجرای پروژه​ها گفت: علت این مشکلات پول است. برخی پیمانکاران پروژه​ها به دلیل همین مسائل تا دو سال یک ریال هم دریافت نکردند و از نظر مالی به شدت در مضیقه هستیم و همین موضوع یکی از دلایل توقف پروژه​ها است. پروژه​هایی با پیشرفت بالا یعنی ۸۰ و ۹۰ درصد را باید تامین منابع کنیم و حتما باید آن​ها را به اجرا برسانیم اما پروژه​های با پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصد را نمی​توانیم ادامه بدهیم زیرا منابع مالی نیست.

رییس سازمان آب و برق خوزستان درباره بازسازی شبکه​های آبیاری خاطرنشان​کرد: برخی از شبکه​ها مربوط به قبل از انقلاب و برخی مربوط به بعد از انقلاب است که بعضی از این امکانات فرسوده و نیاز به بازسازی دارد. تلاش ما این است که شبکه​های دارای مشکلات حاد را سروسامان دهیم اما این که کل شبکه​ها را بازسازی کنیم در توان ما نیست.

وی بیان​کرد: در پنج، ۶ سال اخیر به دلیل بیکاری زیاد همه به سمت شاغل شدن در بخش کشاورزی رفته​اند؛ در ۱۰ سال اخیر ۳۰۰ هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی استان افزایش یافته اما ۴۱ درصد آب پشت مخازن سدها کاهش یافته است و این موضوع به بخش آب فشار وارد می​کند.

شمسایی اظهارکرد: مشکل دیگر این است که ساکنان مناطق بالادستی سهمیه​های آب را رعایت نمی​کند و این مسئله به مناطق پایین دست فشار می​آورد و این ظلم است. نباید اجازه دهید در شهرستانی مردم بیش از سهمیه از آب استفاده یا کشاورزی کنند و سهمیه​ها باید رعایت شوند. براساس نظر وزارت جهاد کشاورزی کشت شلتوک در اولویت نیست و ما چرا با شلتوک مخالفیم زیرا این محصول سه، چهار برابر دیگر محصولات مصرف آب بیشتری دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهداي شملچه به اميد حمله داعش به اصفهان و منحرف كردن آب زاينده رود به سمت خوزستان قهرمان!!!!!
  • علي رضا داعش غلط مي كنه پاشو اينورتر بزاره! ولي آبمون مال خومونه :*