دخترانی که قلیان می کشند در آینده مشکل نازایی پیدا می کنند

خورنا: قلیان با طراحی های مختلف ساخته می شود و دودآن قبل از استنشاق ازآب رد می شودو تنباکو در کاسه کوچکی گذاشته می شود که در انتها دارای حفراتی می باشد و ازطریق این حفرات لوله هایی به آن متصل است و اجازه می دهد که دود از انتهای محفظه آبی عبور کند.

به گزارش رهیاب به نقل از بانو پرس، قلیان با طراحی های مختلف ساخته می شود و دودآن قبل از استنشاق ازآب رد می شودو تنباکو در کاسه کوچکی گذاشته می شود که در انتها دارای حفراتی می باشد و ازطریق این حفرات لوله هایی به آن متصل است و اجازه می دهد که دود از انتهای محفظه آبی عبور کند.

بر خلاف تصور و باور عمومی که معتقدند ضررقلیان از سیگار وسایرمواددخانی کمتربوده وآب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد،ولی باتوجه به میزان ومدت مصرف قلیان باید اذعان نمود که ضرروعوارض جسمی وروانی استعمال قلیان از سیگار وسایرمواددخانی نه تنها کمتر نبوده بلکه میزان ونوع عوارض آن بیشتر ومتنوع تر می باشد واین باورهای غلط درموردمصرف قلیان در جامعه رواج داشته وباعث افزایش شیوع مصرف قلیان درجامعه بخصوص در بین دختران وزنان گردیده است.

خبرنگار ما برای آگاهی از مضرات مصرف قلیان توسط بانوان با خانم دکتر فاطمه جزایری گفتگو انجام داده است.

خانم دکتر جزایری گفت : مصرف قلیان تاثیرات مضری بر ریه‌ها و قلب دارد . آلودگی خونی، سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه تنها جزئی از این مشکلات است.

وی بر همین اساس تاکید کرد: دخترانی که قلیان می کشند ممکن است در آینده در مسائل زنانگی و بارداری با مشکل مواجه شوند چرا که  مصرف قلیان خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم را به همراه دارد به دلیل اینکه رحم در حالت طبیعی به گرما و رطوبت نیاز دارد که مصرف قلیان موجب افزایش گرمی و خشکی رحم می‌شود که خشکی رحم خود عامل نازایی محسوب می‌شود و همچنین امکان سقط جنین و  تولد جنین ناقص و کوچک در آینده برای این دختران زیاد است..

این پزشک  یاد آور شد: کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می ‌کند.  همچنین استفاده از اسانس در ترکیب تنباکوها به ‌علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌ کند که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد و به لحاظ استنشاق و مواجهه بادود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار دود دریافت می کند.

جزایری  در ادامه با اشاره به اینکه مصرف قلیان دروازه‌ای برای روی‌آوردن به مواد مخدر و پاسخ مثبت به استفاده از حشیش است گفت :  یکی  از دلایل اقبال دختران به قلیان تجربه کارهای به اصطلاح پسرانه است. .