سه کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد

خورنا: ظهر امروز در مراسمی سه کتاب در حوزه دفاع مقدس در شهرستان اهواز با حمایت اداره کل حفظ آثار و ارشهای دفاع مقدس استان خوزستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید علی شفیعی در این مراسم روایتی از رزمندگان خوزستان در خصوص نامگذاری بازماندگان هشت سال دفاع مقدس به عنوان بقیه الصیف در اصطلاحات جهادی اظهار کرد: در تاریخ اسلام به بقیه الصیف ها به دلیل وارثین خاطرات جنگ و جبهه، ارزش بسیاری نهاده اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کلمه صیف رمز اسلحه است زیرا جهاد، جهادی مسلحانه است و بقیه الصیف یعنی بقیه الجهاد و الحرب. آثار جهاد تنها به بازماندگان جنگ اختصاص ندارد بلکه به همه کسانی که در جبهه حضور داشتند مترتب می شود.

وی بر اهمیت تبلیغ در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: باید خاطرات شهدا را تکریم کنیم. چرا کتابهای اینجا جایی نیست، پشت دروازه های شهر و خاکریز پنهان جزو بقیه الصیف نباشند؟ دفاع مقدس هشت سال طول کشید اما آثار و برکاتش استمرار خواهد داشت.

آیت الله شفیعی با اشاره به کتاب نورالدین پسر ایرانی گفت: این چنین کتاب هایی با قطر و ضخامت و حتی وجود کتابچه ها و جزوات با قلم های گوناگون در این حوزه قابل توجه هستند. کتاب های جدیدی که به بازار علم و انقلاب عرضه می شوند، مطالب نو و گفته های تازه ای غیر از آنچه که در گذشته دوران هشت سال دفاع مقدس گفته شده را به سایر آثار اضافه می کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کتاب های بازار انقلاب، تکرار مکررات نیستند، بیان کرد: هر نویسنده ای با قلم و ابعادی متفاوت از جنگ، ضلعی از اضلاع دفاع مقدس را به صورت مجموعه ای از رشادت های رزمندگان، کرامات و معجزات و برکاتی که بر شهادت شهدا مترتب شده به تصویر کشیده اند.

وی بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کم بودن کتب حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: وجود تازه های نشر خاطرات بکر و جدید، گویای این حقیقت است که  آثار این جنگ تمام شدنی نسیت. وظیفه ما نیز برپایی برنامه های اختصاصی و لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

آیت الله شفیعی، گسترش عنوان راهیان نور در طی سالیان را یکی از معجزات جنگ دانست و بیان کرد: راهیان نور در ابتدا تنها به دوران جبهه و جنگ اختصاص داشت اما به مرور زمان متحول شد. مهم تر از همه این است که این همه گشت و گذارهای نوروزی بی محتوا هم اکنون به صورتی مقدس در آمده است و جوانان تحت عنوان راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی گسیل می شوند که این از برکات جنگ است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آشوب های ایجاد شده در عراق تصریح کرد: عراق و روسیه به تبعیت از کشورمان، به نام گذاری لشکرها و عملیات های خود به نام های مقدس روی آورده است که این از آثار انقلاب اسلامی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان نیز در این مراسم بر اهمیت تاریخ و حفظ آن تاکید کرد و گفت: اهمیت تاریخ و حفظ آن بر کسی پوشیده نیست و این مسئله هم موجب شرح حال و بررسی گذشته می شود و هم موجب انذار، عبرت گیری و هدایت است.

عبدالمجید عقیلی اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس ایران اسلامی ابعاد بسیار متنوعی دارد که می تواند موجبات تقویت و ایجاد انگیزه های اقتصادی، معنوی و ملی برای کشور باشد.

وی با مهم دانستن حفظ و نگهداری وقایع تاریخی گفت: حفظ و نگهداری وقایع تاریخی هم از نگاه اعتبار و اهمیت و هم شکل، تنوع و شیوه های ثبت و ضبط رخدادها بسیار مهم است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان وجود شکل و تنوع آثار تاریخی را در آثار مکتوب، آثار و ابنیه فیزیکی، ابزار و ادوات زندگی و میدانی، آثار تصویری و ترسیمی و منابع شفاهی و نقلی عنوان و یکی از راه های دستیابی به آنها  را خاطره گویی و تدوین تاریخ شفاهی بیان کرد.

عقیلی افزود: بنیاد به روش علمی و تحلیلی نسبت به وقایع و رخدادهای دفاع مقدس و نقش حماسه سازان و مجاهدان از طریق نقد و تدوین شاهدان و خالقان حماسه ها اقدام کرده است که در سه سال اخیر ۱۹ عنوان کتاب چاپ و در معرض استفاده علاقه مندان قرار داده که بالغ بر هشت عنوان کتاب دیگر نیز در دست تدوین و چاپ است.

وی گفت: آنچه امروز تولید و ارائه می شود به عنوان منابع دست اول و اصلی برای آیندگان محسوب خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان اظهار کرد: جنگ هشت ساله برای ملت ما جهاد اسلامی و از نوع دفاع مقدس بود و این فقط یک واژه نیست. جنگ برای دشمن ما با هدف تجاوز و تصرف خاک و برای ما یک رسالت دینی و اعتقادی بود.

لفته منصوری گفت: پرونده جنگ برای دشمن ما در قطعنامه ۵۹۸ خاتمه یافت ولی دفاع مقدس برای ملت ما ادامه دارد و نتیجه آن، تدوین تاریخ دفاع مقدس مبنی بر اصل جهاد اسلامی است. پس تیپولوژی و شخصیت پردازی در خاطره نگاری و داستان سرایی و تاریخ شفاهی نه شاید و نه باید که دگرگون باشد.

وی به معرفی کتاب های اینجا صدایی نیست، پشت دروازه شهر و خاکریز پنهان پرداخت و بیان کرد: خاکریز پنهان مجموعه خاطرات محمد حاجی خلف و با مصاحبه سید حسن موسوی طیب به زیور طبع آراسته شده است. کتاب پشت دروازه شهر نیز خاطرات علیرضا معینیان با مصاحبه گری غلامرضا جهانی مقدم به بازار نشر عرضه شده است. این دو کتاب در حوزه تاریخ شفاهی می گنجند و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آن را منتشر کرده است. همچنین کتاب این جا صدایی نیست ناگفته های رضا پورعطا از عملیات والفجر مقدماتی که مجموعه ای داستانی است، توسط فرامرز گرجیان تالیف شده و توسط بنیاد حفظ آثار انتشار یافته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در خصوص تاریخ شفاهی توضیح داد: تاریخ شفاهی ثبت روشمند رویدادهای زندگی است و شکل امروزی آن پس از جنگ جهانی دوم و اختراع ضبط صوت به یک منبع تاریخی با ارزش تبدیل شده است. تاریخ شفاهی مبنی بر مصلاحبه است. گفتگویی بین محقق یا مصاحبه کننده با راوی داستان و محصول تعامل دو اندیشه است.

منصوری ادامه داد: دنیا دارد از خاطره گویی به سمت تاریخ شفاهی می رود چون در آن مستند نویسی انجام می گیرد. خاطره نگاری امری ادبی- تاریخی است. از این جهت ادبی است که با سود بردن از آرایه های ادبی ساختمان بیرونی خود را شکل می دهد. همچنین امری تاریخی است چرا که نوعی وقایع نگاری به شمار می رود.

وی در خصوص تفاوت خاطره نگاری و داستان سرایی عنوان کرد: واقع گرایی و پرهیز از ذهنیت گرایی و خیال پردازی مرز بین خاطره نویسی و داستان سرایی است. خاطره با داستان تفاوت اساسی دارد . معمولا به روایت حادثه در خاطره می پردازند ولی در داستان طراحی، ساخته و نشان داده می شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: تاریخ شفاهی موضوع محور است در حالیکه خاطره نویسی، شخص محور و نوعی بیوگرافی و اتوبیوگرافی است. تاریخ شفاهی نه تنها درباره اینکه رزمندگان چه کردند سخن می گوید بلکه درباره این که آنها چه می خواستند انجام دهند نیز به ما خبر می دهد.

منصوری در خصوص ویژگی های کتاب اینجا صدایی نسیت گفت: در این کتاب به انسان در جنگ و انسان برامده از جنگ پرداخته شده و انسان جنگ را فراموش کرده است. بر اساس این سبک شاهد گریز از ادبیات رسمی دفاع مقدس هستیم.

وی تصریح کرد: نقد کتاب را باید جدی بگیریم و به انتشار بسنده نکنیم. از صدا و سیمای مرکز خوزستان، رسانه های گروهی و منتقدان در خواست می کنم این مهم را وجه همت خود سازند. اداره کل کتابخانه های عمومی استان این بستر را هم در کتاب کاغذی و هم دیجیتال از طریق شیکه کتابخوانان حرفه ای فراهم کرده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه وزارت علوم، رشته تاریخ شفاهی را به رسمیت نشناخته یا روی خوشی به آن نشان نداده است. پیشنهاد می کنم دانشگاه شهید چمران به عنوان رزمنده ترین و ایثارگرترین دانشگاه کشور در دوران دفاع مقدس دپارتمان تاریخ شفاهی را در دانشکده ادبیات تاسیس کند تا حداقل به تاریخ پر افتخارش ادای دین کرده باشد.

منصوری بیان کرد: متاسفانه ما در زمینه داستان بلند و رمان حوزه دفاع مقدس کم کار کرده ایم یا می ترسیم کار کنیم. حوزه هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند در این بخش نقش آفرینی کنند.

وی همچنین خواستار شد انجمنی با همکاری نویسندگان بومی و اساتید تاریخ دانشگاه های استان با عنوان انجمن تاریخ شفاهی خوزستان تاسیس و به تدوین نقش مردم عادی شهرها و روستاهای خوزستان از طیق جمع آوری مصاحبه های ارزشمند و فعال پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این مراسم از فرامزر گرجیان نویسنده کتاب «اینجا صدایی نیست» با موضوع ناگفته هایی از عملیات والفجر مقدماتی و رضا پورعطا مصاحبه کننده این اثر، علیرضا معینیان مصاحبه شونده و غلامرضا جهانی مقدم مصاحبه کننده کتاب «پشت دروازه شهر» با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس و محمد حاجی خلف مصاحبه شونده و سید حسن موسوی طیب مصاحبه کننده کتاب «خاکریز پنهان» تقدیر شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *