فرمانده نیروی انتظامی استان خبر داد:

هندیجان و اندیمشک گلوگاه ورود مواد مخدر/ آموزش ساخت مواد مخدر در فضای مجازی

خورنا: فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان اندیمشک و هندیجان را دو گلوگاه ورود مواد مخدر به استان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اسحاقی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شده بود، اظهار کرد: افزایش کشفیات تنها به مساله افزایش عرضه مربوط نمی شود بلکه فعالیت نیروی انتظامی هم افزایش پیدا کرده است. دو شهر اندیمشک و هندیجان گلوگاه ورود مواد مخدر به خوزستان به حساب می آیند که بیشترین آمار ورود مواد مخدر از این شهرها است. متاسفانه استفاده از مواد صنعتی مانند شیشه افزایش پیدا کرده به این دلیل که هم راحت تر حمل می شود و هم به هنگام مصرف و حمل بویی ندارد.

کسب رتبه برتر کشوری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان

وی افزود: علی رغم تلاش های فراوان در حوزه درمان و تحمل هزینه های سنگین در کشور موفقیت چندانی در این راستا کسب نشد به این دلیل که وابستگی افراد به مواد مخدر در مرحله اول ممکن است جسمی باشد اما بعد به تدریج و برای آنها نیاز روحی ایجاد می کند. درصد افراد بهبود یافته بسیار زیاد است اما افراد کمی می توانند به بهبودی پایدار برسند.

فرمانده انتظامی خوزستان تصریح کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر طبق هماهنگی های انجام شده قرار شد به دلیل گرما و شرایط اقلیمی استان برنامه ها در دو مقطع اجرا شود. مرحله اول در تیر ماه و بیشتر برای دستگاه های دولتی برگزار می شود و با توجه به اینکه جمعیت اصلی هدف ما دانشجویان و دانش آموزان هستند و به این دلیل که در ایام تابستان این قشر چندان در دسترس نیستند مرحله دوم برنامه ها را در انتهای دی ماه و اوایل بهمن ماه برگزار می کنیم.

اسحاقی خاطر نشان کرد: در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ۳۷ دستگاه به صورت مستقیم و در قالب پنج کمیته با ما همکاری دارند که لازم به ذکر است در سال گذشته شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان رتبه برتر کشور را کسب کرد.

اجرای ۱۶۷ برنامه در مرحله اول هفته مبارزه با مواد مخدر

وی با بیان اینکه در طول هفته مبارزه با مواد مخدر سال جاری از ۲۹ خرداد تا پنجم تیر تعداد ۱۶۷ برنامه در استان اجرا می شود، در ارتباط با جلسات برگزار شده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در حوزه برگزاری جلسات شورا ۱۲ جلسه برگزار کردیم که ۹۸ مصوبه در بر داشت و از این مصوبات تعداد ۸۰ مصوبه اجرا شد و ۱۸ مورد نیز در دست اجرا داریم که در شهرستان ها نیز این شوراها به ریاست فرمانداران فعالیت می کنند و یک هزار و ۴۳ مصوبه اجرا شده و ۳۲۱ مصوبه در حال اجرا دارند.

فرمانده انتظامی خوزستان یادآور شد: در سال گذشته در زمینه عملیات پاکسازی با چهار درصد پیشرفت، ۸۵ باند دستگیر شد و با شش درصد پیشرفت، چهار تن و ۶۵ کیلو کشفیات با ۱۱ درصد افزایش داشتیم. در سه ماهه اول سال جاری خوشبختانه فعالیت مأموران ما در زمینه برخورد که اولویت اول ماست افزایش داشته است. و در همین سال نیز ۴۹۶ نفر خرده فروش دستگیر شدند که از این تعداد هشت نفرشان زن بودند و سال گذشته نیز در بخش خرده فروشی ۳۲۳ نفر دستگیر شدند.

وجود خطر در مراکز عمومی حتی دانشگاه

اسحاقی ادامه داد: سال گذشته ۸۶۵ کیلو از انواع مواد مخدر کشفیات داشتیم که امسال تاکنون آمار کشفیات ما یک هزار و ۵۳۶ کیلو بوده است. خانواده ها باید بدانند که زحمت و سختی شان بیشتر از گذشته است. به طور مثال با وجود محسنات زیادی که فضای مجازی دارد اما متأسفانه آموزش ساخت مواد مخدر در این فضا وجود دارد. خانواده ها باید باور کنند که همه افراد در معرض خطر هستند و ممکن است فرزندشان در آرایشگاه، باشگاه، دانشگاه و کلاس کنکور در معرض خطر باشد.

وی اذعان کرد: با حبس کردن فرزندان در خانه مشکلات حل نمی شود و باید به جای محدودیت به آنها آگاه سازی دهید. ما باید به وجود خطر باورمند باشیم و وقتی اینگونه شد ایمن و خود کنترل هم می شویم. در سه ماهه اخیر ۸۰ کیلو شیشه کشف کردیم و این کشفیات عموماً از غرب کشور و استان البرز به خوزستان وارد می شود.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در دنیا ۲۵۰ میلیون نفر با اعتیاد درگیر هستند. شبکه مواد مخدر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و۵۰۰ میلیارد سود خالص که ۱۰ میلیون نفر نیز گردش کنندگان شبکه هستند. متأسفانه مافیا هم از این  افراد حمایت می کند.

ارائه تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت به بهبود یافتگان

اسحاقی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ کمپ ترک اعتیاد در استان خوزستان فعالیت می کنند، افزود: برای بهبود یافتگان مواد قانونی داریم که به آنها تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت بدهیم اما کسی به آنها اعتماد نمی کند که برایشان ضامن شود. اکنون تعداد ۸۰ ( NGO ) در حوزه درمان و ۴۰ ( NGO ) نیز در حوزه فرهنگی مواد مخدر فعالیت می کنند که تلاش داریم تا این تعداد را افزایش دهیم. اصل توسعه مشارکت همگانی در مبارزه با مواد مخدر به ویژه فرهنگ پیشگیری از اهم برنامه های ماست.

وی عنوان کرد: نرخ اعتیاد در سن پایین و زنان معتاد در استان خوزستان جزء پایین ترین نرخ در کشور است. بیش از ۷۰ درصد و بعضاً حتی ۸۰ درصد از معتادان می گویند دریچه ورود به اعتیادمان سیگار و قلیان است که متأسفانه در فرهنگ ما هیچ قبحی برای این دخانیات ( سیگار و قلیان ) قائل نیستند.

فرمانده انتظامی خوزستان در پایان گفت: در تاریخ پنجم تیر ماه سال جاری در مراسمی حدود ۸۰۰ کیلوگرم امحاء مواد مخدر داریم. که جمعیت های اثر گذار مانند ائمه جمعه، اساتید، مدیران دستگاه های استان، معتمدین اصناف، بهبودیافتگان و ( NGO ) های فعال در این مراسم حضور دارند.