بندر شادگان در مسیر فعال شدن/ ورود هیئتی از گمرک به بندر

خورنا: نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی از حضور هیئتی از کارشناسان گمرک به بندرشادگان برای بررسی شرایط فعال شدن این بندر خبر داد.

عبدالله تمیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هفته جاری مشاور رئیس گمرک و مدیر کل امور استانهای گمرک کشور به همراه تنی چند از کارشناسان گمرک از بندر شادگان بازدید کردند و شرایط لازم برای فعال شدن این بندر را بررسی کردند.

تمیمی همچنین از نشستهای متعدد و پیگیریهای مدام صورت گرفته با وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور در خصوص صدور مجوز فعالیت برون مرزی بندر تجاری شادگان خبر داد و افزود: در خرداد ماه، این دومین سفر یک هیئت کارشناسی به منظور برسی روند فعال سازی بندر شادگان به این شهرستان است.

تمیمی ادامه داد؛ شادگان با برخورداری از ۵۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و ساحلی مهیا برای تجاری سازی، از نبود زیر ساختهای کشاورزی، صنعتی و اقتصادی رنج می برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیکاری، قاچاق و مشکلات بهداشتی و محرومیت را معضل همیشگی مردم شادگان عنوان کرد و گفت: شادگان ظرفیت تجاری مطلوبی دارد که با فعال شدن بندر، این ظرفیت می تواند به خوبی در خدمت احیای شهرستان قرار بگیرد.

تمیمی تصریح کرد: شهرستان شادگان سالانه حداقل۴۰ هزار تن محصول خرما از طریق بندر عباس به خارج از کشور صادر می کند که در صورت آغاز فعالیت این بندر و تسهیل در امر صادرات از طریق مرز دریایی انتظار می رود این میزان به یکصد هزار تن در سال افزایش یابد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تسهیل ورود مواد خام مورد نیاز و صدور تولیدات فولاد به خارج از کشور از طریق مرز بین المللی شادگان عامل مهمی در رونق اقتصادی منطقه و کشور است. همچنین  ظرفیت ۲ میلیون تنی فولاد تولیدی در شهرستان شادگان و سایر تولیدات صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی، با آغاز به کار بندر نقش اساسی در به حرکت افتادن چرخ توسعه ایفا می کند.

وی تصیریح کرد: ظرفیت صادرات و ترانزیت کالا در بندر تجاری شادگان پنج هزار تن است که در صورت آغاز به کار بندر، تحول بزرگی در بخش اقتصاد، تجارت، بازار و اشتغال شهرستان و به طور کلی کشور ایجاد خواهد شد.

تمیمی ادامه داد: در حدود ۷۰ سال قبل شهرستان شادگان، دارای بندر تجاری بود که بر اساس اسناد رسمی، حکومت پهلوی در سایه سیاستهای استعماری خود برای تضعیف تشیع در استان خوزستان و کاهش ارتباط شیعیان این استان با شیعیان کشورهای دیگر در جهت تعطیلی این بندر اقدام کرد.

عضو کمسیون انرژِی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه شادگان دارای ساحلی به طول ۵۵ کیلومتر است، تصریح کرد: این موضوع از سوی دفتر کل تقسیمات کشوری مورد تائید قرار گرفته است ضمن اینکه براساس مصوبه سفر سال ۸۵ هیئت دولت به استان خوزستان، موضوع احیا و احداث بندر تجاری شادگان دوباره مطرح شده و در دستور کار قرار گرفت.

تمیمی عنوان کرد: هم اکنون با صرف هزبنه ای بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان کلیه زیر ساختهای بندر آماده بهره برداری است و حتی این بندر از سوی دولت دهم افتتاح شد اما با کمال تاسف از آن زمان تاکنون هیچگونه بهره برداری از ابن بندر صورت نگرفته است. فعلا دریافت نشدن مجوز دریایی، مهمترین مشکل بندر است. این مجوز باید از طریق کارگروه مرزی وزارت کشور صادر شود.

وی عنوان کرد: اگرچه در حال حاضر فعالیت‌های دریایی در سطح و محدوده داخلی بندر انجام می شود اما بدون مجوز دریایی از وزارت کشور امکان انجام فعالیتها و ترددهای تجارت خارجی وجود ندارد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بندر تجاری با هدف تجارت و فعالیتهای خارجی ایجاد شده است و تجارت و فعالیتهای داخلی در شرایط موجود به صرفه نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *