به علت داشتن تنوع بالای آب هوایی

ایذه بهشت کشاورزی خوزستان/ از پسته و گیلاس تا نعناع فلفلی اینجا تولید می شود

خورنا: شهرستان ایذه به علت داشتن تنوع بالای آب هوایی استعداد بی نظیری برای کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی دارد به همین دلیل این شهرستان به بهشت کشاورزی استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ایذه در استان خوزستان و در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهشهای انجام شده و وجود آثار و سنگ نبشته های باستانی مربوط به دوران هخامنشیان و پیش از آن (عیلامیان) است. تقریبا بیشتر باستان شناسان بر پیشینه تاریخی شش هزار ساله ایذه اتفاق نظر دارند.

ایذه از نظر آب و هوایی خنکترین شهر استان خوزستان است که علت آن را می توان قرار گرفتن این شهر در دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس و بارش برف در برخی نقاط مرتفع مشرف بر شهر و نیز وجود وسیعترین پوشش جنگلی استان خوزستان در این منطقه دانست. دمای شهر ایذه در زمستان گاهی به زیر صفر درجه سانتی گراد می رسد و میانگین آن در فصل تابستان ۲۴ درجه سانتی گراد است. میانگین بارش سالیانه در ایذه ۷۰۰-۸۰۰ میلیمتر است.

همین شرایط باعث شده شهرستان ایذه در بخش کشاورزی حرفهای فراوانی برای گفتن داشته باشد و تنوع محصولات کشاورزی در آن شاید در کل کشور بی نظیر است.

جهاد کشاورزی شهرستان ایذه از سال ۸۹ فعالیت های خود را در راستای توسعه باغات این شهرستان آغاز و به همین منظور ۴۰۰ هکتار باغ متشکل از انواع  مرکبات را در مناطق مختلف این شهرستان از جمله بخش دهدز به زیر کشت برد.

کشت میوه های منتوع مانند سیب، گلابی و گیلاس از جمله پتانسیل های موجود در مناطق سردسیر بخش دهدز محسوب می شود. در مناطق نیمه گرمسیری نیز علاوه بر کشت محصول زیتون مرکباتی مانند گونه های مختلف پرتغال، نارنگی، گریپ فروت و لیموترش کشت می شود.

سید علیداد حسینی صالحی، مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت های توسعه ای این سازمان در منطقه دهدز عنوان کرد: دریاچه پشت سدکارون سه ۶۱ کیلومتر طول دارد و به صورت یک کمربند منطقه دهدز را احاطه کرده و دو ضلع شمالی و جنوبی را پدید آورده است.

وی افزود: عمده فعالیت های توسعه ای صورت گرفته در ضلع شمالی (منطقه کوه گل)  این دریاچه در حال انجام گرفتن است.به دلیل توپوگرافی خاص منطقه در ضلع جنوبی این دریاچه امکان استفاده از دستگاه های مکانیزه جهت کشت باغات وجود ندارد.

حسینی صالحی با بیان اینکه در این مناطق سه هزار و ۵۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد، گفت: به همین دلیل گونه های مختلف مرکبات مانند، نارنگی، پرتغال، گریپفروت، انگور، انجیر، انار، هلو و زردآلو و همچنین در بخش خشکبار نیز محصولات گردو، پسته و بادام کشت می شود.

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان ایذه تصریح کرد: در سال ۸۹ سطح کل باغات استان هزار هکتار بوده که این میزان در این زمان به پنج هزار هکتار می رسد.

وی عنوان کرد: در صورتی که تامین اعتبار و دریافت تسهیلات لازم صورت بگیرد، این میزان از سطح زیر کشت استان به عدد۸۰۰ هکتار نیز خواهد رسید.

حسینی صالحی با اشاره به عدم همکاری سازمان آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به بالا و پائین آمدن سطح آب دریاچه پشت سد کارون سه، ما مجبور هستیم تا موتورهای پمپ زمین های کشاورزی را به صورت مداوم جا به جا کنیم. به منظور حل این مشکل ما توانستیم موتورهای پمپ شناوری را طراحی کنیم اما متاسفانه کشاورزان قادر به تامین هزینه های لازم برای خرید این دستگاه نیستند.

وی با اشاره به اینکه، هزینه لازم برای کشت یک هکتار باغ بر اساس تورم ۲۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: متاسفانه در این زمان تنها پنج میلیون تومان تسهیلات برای هر هکتار به کشاورزان تعلق می گیرد و  میزان باقی مانده هزینه را کشاورزان موظف به پرداختش هستند.

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان ایذه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این منطقه سنگ اندازی سازمان منابع طبیعی استان است که به رغم در دست داشتن سند باغات توسط کشاورزان، مشکلاتی را به وجود می آورند.

نرخ تسهیلات ارائه شده به کشاورزان به نرخ روز نیست

سید رسول ضیاتبار احمدی، مسول باغداری شهرستان ایذه نیز با بیان اینکه زمین های حاصلخیز در بخش دهدز دارای شیب ۳۰ درصدی هستند، عنوان کرد: برای استفاده و بهره کشی مناسب از این زمین ها در ابتدا باید آنها را تراز بندی کنیم.

وی با تاکید به اینکه بانک کشاورزی نرخ تسهیلات ارائه شده به کشاورزان را به نرخ روز محاسبه نمی کند، گفت: ارائه خدمات به باغداران از محل پروژه های توسعه باغات در نظر گرفته می شود که این میزان دردی را از کشاورزان دوا نمی کند.

تبار احمدی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های موجود  در منطقه و تنوع اقلیمی، ارتفاع متغیر از سطح دریا، ذخایر آب پشت سد کارون سه، ما موفق به کاشت انواع درختان مختلف سردسیری و گرمسیری در منطقه شده ایم.

تبار احمدی با بیان اینکه، انواع گونه های گیاهان دانه دار و ریز میوه ها در مناطق سردسیر بخش دهدز زیر کشت می رود، اظهار کرد: از پتانسیل های موجود در منطقه می توان به کشت خشکبار پسته در گونه های مختلف؛ احمدآقایی، اکبری، کله قوچی و پسته های بادامی را نام برد.

کشت گیاهان سردسیر در ارتفاعات مناطق گرمسیری

مسول باغداری شهرستان ایذه افزود: کشت درختان گلخونگ دهدز با موفقت انجام گرفته و این گونه های گیاهی در این منطقه به عنوان بانک ژن محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه در این منطقه، گونه های گیاهی به صورت دیم نیز کشت شده است، گفت: در این خصوص می توان به گونه های مرکبات و خشکبار مانند؛ انگور، انجیر و بادام اشاره کرد.

تبار احمدی تصریح کرد: از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای این منطقه توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله: نعناع فلفلی، ماری تیغان، گل گاو زبان و محمدی است.

وی اظهار کرد: یک کار تحقیقاتی به منظور کاشت گیاهان سردسیری در ارتفاعات مناطق گرمسیری در این منطقه انجام شده است و ما موفق شدیم ۱۰ گونه از درختان سیب مناطق سردسیر کشور را در این جا کشت دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ایذه با استعدادهای بی نظیرش در بخش کشاورزی هم اکنون چشم انتظار کمک و سرمایه گذاری دولت برای جهش در تولیدات انبوه اغلب محصولات کشاورزی و منحصربه فرد در کشور است به همین دلیل انتظار می رود دولت و حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی این ظرفیت را با حرکتی جهادگونه به فرصتی برای کاهش نرخ بیکاری و رونق منطقه تبدیل کنند.