سخنگوی سپاه : دولت روحانی شروع خوبی داشته است

خورنا:روزنامه ایران – سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه ای در سالگرد انتخابات ۲۴ خرداد با بیان اینکه «دولت روحانی، شروع خوبی داشته است»، گفت: ارتباط سپاه و دولت یازدهم فارغ از تبلیغاتی که جریان های مخالف انجام می دهند، بسیار خوب است.

این را سردار «رمضان شریف» سخنگوی سپاه گفت. مطمئن است که دولت برای منافع ملی تلاش می کند و نگاه سپاه را از سر دغدغه می داند.

می گوید اگر ما با اظهاراتی نظیر آزادسازی ماهواره مخالفتی می کنیم نه به این دلیل که می خواهیم مقابله ابزاری کنیم بلکه می گوییم ابتدا فرهنگ سازی شود و بعد این اقدامات در دستور کار دولت قرار گیرد.

با این حال وی تأکید دارد که سپاه از دولت جدا نیست و همواره حامی دولت است.

٭٭٭

* شیوه تعامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دولت یازدهم چگونه است؟

** بنده استفاده از عبارت تعامل را نمی پسندم. چرا که دولت یکی از ارکان مهم نظام است و مسئولیت اداره جامعه، امنیت، بهداشت و آموزش مردم را بر عهده دارد و سپاه به عنوان حافظ و پاسدار انقلاب اسلامی، دستاوردهای مشخصی دارد که بخش عمده ای از آن مربوط به کمک به دولت است تا ان شاالله شاهد موفقیت نظام باشیم.

بنابراین ما اصلاً جدایی بین سپاه و دولت قائل نیستیم که بخواهیم آن را با تعامل رفع کنیم. قوانین و ضوابطی در کشور وجود دارد و از نخستین روز تأسیس سپاه این نهاد اصول ثابتی داشته است. نخستین اصل نگاه معنوی و فرهنگی به بنیان ها و ارزش های انقلاب است.

اصل دوم نگاه سپاه به رهنمود های مقام عظمای ولایت است. سومین مؤلفه نیز مردمی بودن و نهادی بودن سپاه است که از طریق اقیانوس عظیم بسیج به توده های مردم وصل است، چهارمین مؤلفه احساس تکلیف در صحنه ها و عرصه های نیاز انقلاب و کشور است.

ارکان قدرت نظام هم رهبری حکیم، مردم آگاه و دولت های توانمند هستند. صرفنظر از هیجانات رسانه ای و ایجاد موج های تخریبگر، سپاه همواره به تبعیت از مقام معظم رهبری وقتی رئیس جمهوری از سوی ایشان تنفیذ می شود خود را موظف به حمایت از آن دولت می داند.

سپاه نگاه سیاسی به این مفهوم ندارد و این که سپاه را متهم می کنند به حمایت سیاسی از برخی دولت ها واقعاً ناجوانمردانه است. نزد هرکدام از رؤسای جمهور سابق بروید تأیید می کنند که نگاه سپاه جریانی و سیاسی نیست.

*آیا سپاه پشتیبان دولت است؟

**امروز ما افتخار می کنیم در کشوری زندگی می کنیم که رهبری آن در مراسم ۱۴ خرداد اعلام می کنند ابرقدرت ها از تهاجم نظامی به ما نا امید هستند. این امتیاز بسیار بزرگی برای کشور و دولتمردان است که آنان بدانند در یک فضای امن می توانند به فعالیت های داخلی و خارجی خود بپردازند. صرفنظر از موضع گیری دولت ها آن چیزی که برای ما مهم است وجود پشتوانه اظهارات رئیس جمهوری به قدرت مردم و نیروهای مسلح است و ما خود را موظف می دانیم این پشتوانه را برای رئیس جمهوری ایجاد کنیم. لذا قدرت سپاه در ابعاد مختلف برای رسیدن به این هدف در اختیار دولت هاست.

*کمک به دولت با چه ابزاری انجام می شود؟

**امروز ما بعد از گذشت سال ها در حوزه سازندگی به صورت جدی حرف برای گفتن داریم و این قدرت قابل توجه در اختیار همه دولت هاست و هر دولتی می تواند از این ظرفیت استفاده کند. سپاه از این توانایی دریغ نمی کند. حجم گسترده تهاجم دشمن هم در همین حوزه است.

کاری که سپاه در حوزه سازندگی انجام داده کمتر از دفاع مقدس نیست و با صرف فعل توانستن الهام بخش شده است؛ در واقع حضور سپاه در این عرصه دست شرکت ها و پیمانکاران خارجی و بیگانه را کوتاه و زمینه را برای استفاده از توان بومی و داخلی فراهم تر کرده است. بنابراین در این حوزه ها هیچ جدایی بین ما و دولت نیست. سپاه به جهت آزادگی که در اصل مأموریت های ذاتی اش است گاهی برآوردهایش را به دولت ها منتقل می کند. اسناد این موضوع هم وجود دارد که ما در دولت های مختلف موارد مورد نظرمان را به دولت منتقل کرده ایم. خصوصاً در دولت آقای احمدی نژاد سپاه در حوزه های مختلف تذکر داده و این از دید نخبگان جامعه پنهان نبوده است.

*روز ۲۵ خرداد که نتایج انتخابات به صورت رسمی اعلام شد چه حسی داشتید؟

** ما یک وظیفه ای در نظام داریم و اعتقاد داریم خرد جمعی دچار اشتباه استراتژیک نمی شود. برگزاری انتخابات پرشور با امنیت صددرصدی و بدون حاشیه قطعاً موجب خوشحالی همه است.

*نتیجه چطور؟

**ما بر خلاف آن چیزی که القا می شود دنبال پیروزی فرد خاصی به عنوان رئیس جمهوری نبودیم. ممکن است دیدگاه های مختلفی داشته باشیم که طبیعی هم هست اما در نگاه کلی، ما قرار نبود فرد خاصی را به ریاست جمهوری برسانیم.

*از ده ماهی که دولت یازدهم سپری کرده چه ارزیابی دارید؟

**قضاوت کردن در حال حاضر زود است اما به نظر می آید شروع دولت در برخی حوزه ها بسیار خوب و قابل تقدیر بوده است.

*در چه حوزه هایی؟

**مثلا در حوزه بهداشت و درمان کار بزرگی انجام شده است. هزینه ها کاهش یافته و از وزیر مربوطه و رئیس جمهوری باید تشکر کرد. ما به دلیل دارا بودن بیمارستان های صحرایی در مناطق مرزی رنج مردم را از نزدیک مشاهده می کردیم. در دولت قبل گزارشی را دوستان ما تهیه کردند، از سیستان و بلوچستان که طی یک هفته پنج هزار مراجعه کننده به یک بیمارستان داشته ایم. وقتی این گزارش را در جلساتی پخش کردیم وزارت بهداشت دولت قبل به ما اعتراض کرد اما ما موظف بودیم این گزارش ها را صادقانه تهیه و ارائه کنیم.

*فکر می کنید دولت بتواند از پس خرابی های گذشته بر بیاید؟

**اشکال ما این است که همه مشکلات را به قبل حواله می دهیم. یک مقدار هم فضای کشور ما تبلیغاتی شده است و بعضی افراد تصور می کنند هنوز در فضای انتخابات زندگی می کنند. البته این مسأله خاص این دولت نیست. در گذشته هم همینطور بوده است. انتظار افکار عمومی این که با گذشت ۶ ماه از انتخابات دیگر کارکردهای خودمان را بگوییم.

* مسیر حرکت دولت را چگونه می بینید؟

**همان طور که گفتم در بسیاری از حوزه ها کارها خوب انجام می شود اما یک مشکلی وجود دارد و آن این است که ما در برخی موارد همه مشکلات را به مذاکرات گره می زنیم که درست به نظر نمی رسد.

* قاعدتاً سپاه از مذاکرات حمایت می کند. درست است؟

**از اصل مذاکرات قطعاً حمایت می کنیم اما طرف مقابل ما بسیار دقیق است و به رفتار آن ها اعتمادی نیست چون آن ها برای رسیدن به هدفشان از هر ابزاری استفاده می کنند. مهم این است که ما در هر مذاکره ای از توانمندی ویژه ای که داریم استفاده کنیم. امروز امریکا قدرت برتر دنیا نیست و همه می دانند که این امریکا، امریکای سابق نیست.

* وقتی تیم مذاکره کننده ایران می خواهند پشت میز بنشینند آیا دلشان از حمایت نیروهای مسلح و منسوبین آن ها قرص است؟

**قطعاً این گونه است که مذاکره کنندگان تا زمانی که در دایره تدابیر رهبری و ریاست جمهوری باشند از این پشتیبانی برخوردارند. ما در آخرین جلسه ای که با مجموعه هادیان سپاه داشتیم از آقای عراقچی دعوت کردیم و ایشان به صورت مبسوطی پاسخ سؤالات همکاران ما را دادند. توضیحات ایشان بسیار راهگشا بود. الحمدلله خیلی هم رضایت بخش بود. سپاه واقعاً همواره حامی مذاکره کنندگان بوده است.

* شما که دلواپس نیستید؟

**ما نه ذوق زده ایم نه دلواپس. بالاخره یک اتفاقی دارد می افتد اما ما قطعاً حامی کسانی هستیم که عاقلانه استقلال و منافع ملی را دنبال می کنند و اگر این کار به ثمر برسد شیرینی مضاعفی خواهد داشت.

* در حوزه های اقتصادی دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

**امیدواری مردم به حالت تعادل در اقتصاد بالا رفته و کمتر شاهد تصمیمات خلق الساعه هستیم اما این که سیاست دولت به بار بنشیند مستلزم زمان است.

تنها دغدغه ما استفاده نکردن از استعداد ها و توانمندی های داخلی است. ما تحصیلکرده های داخلی بسیار توانمندی داریم و گاهی که رویکردمان را به بیرون تنظیم می کنیم این توانمندی مورد غفلت قرار می گیرد. ما برای نخستین بار دو پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را کاملاً بر اساس توان داخلی ساختیم و این کار بزرگی بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *