در سالروز پیروزی روحانی در انتخابات؛

دولت روحانی؛ سحر یا صبح؟!/ سید عماد طباطبائی

خورنا _ سید عماد طباطبائی:  سید محمد خاتمی در همایشی که در نزدیکی یکی از سحرهای ماه مبارک رمضان پارسال حضور داشت بیان کرد: ” چند سال پیش همین جا ، هنگام غروب آفتاب بود و گفتم هنگام غروب آفتاب است و من صبح را دوست دارم و الآن نزدیک سحر است و باز هم صبح را دوست دارم.”

۲۴ خرداد سال ۹۲ نقطه ی عطف دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.روزی که اکثریت مردم ایران با شور و شعور به پای صندوق های رای رفتند و به حسن روحانی رای دادند. غالب تحلیل گران سیاسی پیروزی حسن روحانی و گفتمان اعتدال راهمان پیروزی گفتمان اصلاح طلبی میدانند.

این تحلیل را نمیتوان به راحتی رد کرد زیرا اولا به جرات میتوان گفت همه ی کسانی که در ستادهای انتخاباتی روحانی فعالیت میکردند اصلاح طلبانی بودند که در سال ۸۸ در ستادهای میرحسین موسوی فعال بودند ثانیا حمایت آقایان هاشمی و خاتمی و همچنین انصراف عارف از ادامه ی رقابت در انتخابات تاثیر بسیار زیادی در پیروزی روحانی داشتبه طوری که اگر پیام های حمایت هاشمی و خاتمی نبود و عارف نیز انصراف نمیداد رای آوری روحانی آنهم در دور اول بسیار بعید به نظر میرسید ثالثا شعارهای کلیدی روحانی و حلقه ی اصلی اطرافیان او همان شعارهای اصلاح طلبان بود از جمله تنش زدایی در عرصه ی سیاست خارجی ، دفاع و برقراری آزادیهای مصرح در قانون اساسی و شعارهای دیگری که کاملا رنگ و بوی اصلاح طلبی داشت.

لیکن با این وجود نمیتوان دولت تدبیر و امید را دولت آرمانی جریان اصلاحات دانست ، بزرگان اصلاحات از همان روزهای اول بعد از انتخابات به این نکته اشاره داشتند. سید محمد خاتمی در همایشی که در نزدیکی یکی از سحرهای ماه مبارک رمضان پارسال حضور داشت بیان کرد: ” چند سال پیش همین جا ، هنگام غروب آفتاب بود و گفتم هنگام غروب آفتاب است و من صبح را دوست دارم و الآن نزدیک سحر است و باز هم صبح را دوست دارم.” به راحتی میشد از سخنان خاتمی سحر را دولت روحانی و صبح را یک دولت شش دانگ اصلاح طلب استنباط کرد. لذا اصلاح طلبان حامی جدی دولت تدبیر و امید هستند و آنرا حاصل تفکر اصلاح طلبی میدانند اما معتقدند که این دولت در نقش یک دولت در حال عبور از حاکمیت هشت شاله ی اصولگرایان است تا یک دولت اصلاح طلب تمام عیار.

با نگاه به کارنامه ی یک ساله ی دولت تدبیر و امید ، هم تدبیر دولت و هم بذر امیدی که در دل اکثر ملت ایران( حتی آنان که به روحانی رای ندادند) افشانده شده است قابل مشاهده است. تدبیر در مقابل افراطی هایی که تا دیروز کشور را در آرامش مطلق می دیدند و امروز به یک باره یادشان افتاده است که باید دلواپس باشند!!…

البته نمیشود کتمان کرد که برخی از حامیان دولت انتقاداتی نیز دارند که از مهمترین آنها مسائل اقتصادی و عدم رفع حصر از اقایان موسوی و کروبی است. اما انتظار معجزه داشتن از دولت با این همه موانعی که بر سر راه دارد انتظار نا به جایی است. وضعیت اقتصادی امروز محصول نابودی زیرساخت های اقتصادی در دولت احمدی نژاد میباشد و با گذشت یک سال ، معضلات اقتصادی کشور قابل حل نیست اما با این حال در همین یک سال بهبودی نسبی وضعیت اقتصادی مشهود است. در مورد رفع حصر از بزرگان اصلاحات نیز باید گفت روحانی چندین بار اشاره کرده است که به تمام وعده هایی که به مردم داده پایبند است و قطعا تمام تلاش خود را برای رفع حصر انجام داده و میدهد.

خلاصه اینکه میتوان امید داشت و خوشبین بود که دومین سال تدبیر و امید پربارتر از سال اول خواهد بود.

  سید عماد طباطبائی؛ فعال سیاسی – اجتماعی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • احسان میر تیموری با درود سید عزیز مطلب وتحلیل زیبایت بر دل نشست وبه راستی چه زود یکسال گذشت امافراموش نکنیم که: *عادی شدن روابط مذاکراتی ایران وآمریکا را هرچند در سطح وزرای امور خارجه *راحت شدن وبهتر شدن فضای نقد سیاسی را در جامعه *در زمینه رفع حسر هم که ان شا ا... برادران لاریجانی در مجلس وقوه قضاییه تصمیم گیرنده اند ودولت پیشنهاد دهنده ازکجا معلوم که تاکنون این پیشنهاد ارایه نشده باشد *در زمینه مسایل اقتصادی همین برای اولین پله بس که بر خلاف دولت به اصطلاح عدالت محور قبلی دولت درصد نزدیک به واقعییت تورم را قبول داشته واعلام میکند *وباز دلار 4000 تومانی کجا ودلار حدود 3000 تومان کجا *در زمینه پرو ژه های نفت وگاز و... هم که دلال بازی برخی از ارگانهای نظامی کوتاه شده وشیخ الوزرا به جای پول نفت ادویه کاری هندی قبول نمیکند *در صحنه بین الملل نیز ایران دعوت عربستان را با طیب خاطر رد میکند *در برخورد با حضرات دلواپس در جای مناسب نیز دولت از گفتمان آنها استفاده کرده وبه جای لبخند جواب بی سداد را به اردوی آنان شلیک میکند که به قول یکی از دوستان بازم دمش گرم ***** ودر پایان چه زیبا گفتی که گفتمان اعتدال زایده گفتمان اصلاحات است بلا شک واین گفتمان گفتمانی بود که لباس شخصی پوشی چون ده نمکی را دوربین به دست کرد وچه زیباست تلاقی 24 خرداد با نیمه شعبان الهم عجل لولیک الفرج
  • شهروند درود بر آقای طباطبایی کلمات ، جملات ومتن تهیه شده بسیار بجا،وزین ،رسا و آموزنده می باشد . توفیق شما را آرزومندیم ودر انتظار مقالات بعدی از سوی جنابعالی موفق باشید .
  • فاطمه با سپاس از مطلبی که گفتید.و زیبا هم گفتید. قطعا حمایت بزرگانی که نام بردید و باقی افراد باعث رای بالای جناب روحانی بود ما هم امیدواریم تمام شعارهای داده شده عملی شود