مستقیما و بدون دخالت شرکتهای مخابراتی؛

نهادهای اطلاعاتی، خطی ویژه برای کنترل مکالمات تلفنی دارند

خورنا: ودافون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفنی در دنیا می‌گوید خطوطی محرمانه به شبکه‌اش متصل است که به دستگاه‌های اطلاعاتی دولت‌ها اجازه می‌دهد تمام ارتباطات تلفنی و اینترنتی کاربرانش را استراق‌سمع کنند.

در گزارشی که نشریه بریتانیایی گاردین کلیک منتشر کرده، به نقل از ودافون آمده است که خطوط محرمانه مورد استفاده نهادهای اطلاعاتی، به طور مستقیم به شبکه شرکت‌های مخابراتی متصل بوده است و به آنها اجازه می‌داده تا مکالمات افراد را استراق‌سمع و ضبط کنند و در مواردی، محل کاربر را هم ردیابی و شناسایی کنند.

در این گزارش آمده است که در برخی کشورها دستگاه‌های اطلاعاتی، عملیات نظارت و جاسوسی از ارتباطات تلفنی را به طور مستقیم و بدون دخالت شرکت‌های مخابراتی انجام می‌دهند.

ودافون در نزدیک به ۲۹ کشور فعال است و می‌گوید که خطوط محرمانه مورد اشاره‌اش، در تعدادی از این کشورها به طور گسترده مورد استفاده بوده است. با این حال، این شرکت اسامی کشورهایی را که از شبکه‌اش جاسوسی می‌کنند، منتشر نکرده “چون اعلام این موضوع می‌تواند در برخی کشورها باعث بازداشت کارکنانش شود.”

نزدیک به یک سال پیش ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی، از جاسوسی گسترده دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از کاربران شبکه‌های اینترنتی و مخابراتی در سراسر جهان کلیک خبر داد و حجم عظیمی از اطلاعات مربوط به عملیات رصد مکالمات شهروندان و رهبران جهان را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

در این مدت، به تدریج گزارش‌های بیشتری درباره جاسوسی دولت‌ها از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی در کشورهای مختلف منتشر شده است.

ودافون گفته است که اولین گزارش مربوط “افشای اطلاعات (کاربران) به درخواست مراجع قانونی” را جمعه این هفته منتشر می‌کند.

مدافعان حفظ حریم خصوصی افراد، انتشار این اطلاعات را یک “کابوس” توصیف کرده‌اند و نسبت به وسعت تجسس (دولت‌ها) در امور مردم عادی ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها می‌گویند که هرگونه دسترسی به چنین اطلاعاتی باید با حکم قانونی و با اطلاع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفنی باشد.