توصیه گزارشگر نیویورک تایمز بعداز دیدن ایران

خورنا: “جان مور” گزارشگر ویژه روزنامه “نیویورک تایمز” در سال ۲۰۰۷ میلادی جایزه بهترین گزارشگر مطبوعات خارجی را از آن خود کرد اینک راهی ایران شده و از سفر خود می گوید. او ایران را پنجره ای تازه رو به سوی غرب می​خواند و توصیه می کند که همگان از این کشور تاریخی بازدید کنند.

خبرنگار روزنامه “نیویورک تایمز” با ابراز رضایت از سفرش به شهرهای مختلف ایران می نویسد: “نمی توانستم تصور کنم که منطقه ای بهتر از شهرهای مرکزی ایران هم برای سفر وجود داشته باشد. من پیش از این تنها یک بار به ایران سفر بودم آن هم به شهر تهران و برای پوشش اخبار مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن کشور. دوست داشتم بار دیگر به ایران سفر کنم اما آن قدر سرم شلوغ بود و مشغول گزارش رویدادهای یک دهه گذشته عراق، افغانستان و دیگر نقاط جهان بودم که وقت سفر به ایران پیش نمی آمد. باید بگویم که در دوره احمدی نژاد نیز امکان صدور روادید برای سفرم به ایران پیش نیامد. با این حال اینک به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت “حسن روحانی” پنجره ای تازه برای سفر به ایران گشوده شده است. در واقع، این نمایندگان ایران در سازمان ملل بودند که به من اطلاع دادند فرآیند صدور روادید تنها دو هفته به طول خواهد انجامید این خبری خوشحال کننده برای من بود.”

خبرنگار “نیویورک تایمز” در ادامه می نویسد:”در ایمیلی که برایم ارسال شد مشاهده کردم که با درخواست روادید من موافقت شده است. به سرعت ماموریت خود در شرق اوکراین را به پایان رساندم برای خرید ارز ایرانی به نیویورک بازگشتم (چرا که کارت های اعتباری امریکایی در ایران کار نمی کنند) و به ایران سفر کردم. من می خواستم نحوه زندگی مردم خارج از تهران را بررسی کنم. از طریق یک تور مسافرتی برنامه سفرم را تنظیم کردم. در شیراز با امیر ملاقات کردم مترجمی که با لهجهه امریکایی به زبان انگلیسی صحبت می کند و همین طور “محمود” راننده ای که در ۲۵ سال گذشته با رسانه های بین المللی همکاری کرده بود و شباهت زیادی به “رابرت دنیرو” داشت !”

خبرنگار نیویورک تایمز در ادامه از سفر خود به “شیراز” و “یزد” می گوید و در این باره می نویسد:”اولین مقصد سفر ما “شیراز” بود. شهری با فرهنگ و شعر و پیشینه فکری مترقی. مردمان خونگرم و دوست داشتنی شیراز مثال زدنی هستند. شگفت زده شدم. از بودن در کنار آنان و عکس هایی که گرفیتم لذت بردم. در هیچ کجای دیگر از خاورمیانه چنین حسی را تجربه نکرده بودم. یک روز پس از سفر به شیراز راهی شهر تاریخی “یزد” شدیم که با بادگیرهایش و واقع شدن در ناحیه کویری شناخته شده است. هوای یزد آن قدر گرم است که تازه از ساعت ۶ بعدازظهر مردم بیش تری به خیابان ها می آیند. ما به اصفهان نیز سفر کردیم جایی که بزرگترین میدان مرکزی در مقایسه با دیگر شهرهای جهان در آنجا واقع شده است در واقع، پس از میدان “تیان آن من” پکن میدان “نقش جهان” بزرگترین میدان جهان است.

مساجد و حضور خانواده هایی که از غروب آفتاب لذت می برند و عکاسی می کنند همگی از جاذبه های این شهر بودند. علیرغم تحریم های وضع شده از سوی کشورهای غربی نکته جالب در اینجا بود که مردم ایران روحیه خود را حفظ کرده اند و در کنار یکدیگر شاد هستند. پس از آن به قم رفتیم مذهبی ترین شهر ایران و مرکز علمای مذهب شیعه. در آنجا از خانه امام خمینی (ره) دیدار کردیم.” خبرنگار “نیویورک تایمز” در پایان نوشته است:”اکنون به تهران آمده ام تا آنچه در این کلان شهر می گذرد را در بیست و پنجمین سالگرد درگذشت بینانگذار جمهوری اسلامی ایران گزارش دهم. امروز در اتوبوس هایی که به ایران می آمدند مردمی را مشاهده کردم که به مرقد بنیان گذار جمهوری اسلامی می آمدند. جمعیتی ده ها هزار نفری. علیرغم مشکلاتی که میان ایران و غرب وجود داشته است با این حال از مصاحبت با مردمی که به آنجا بودند لذت بردم.”