ثبت نام دانش آموزان پایه اول بدون دفترچه سنجش سلامت ممنوع است

خورنا: مدیر آموزش و پرورش استثایی خوزستان از ممنوعیت ثبت نام دانش آموزان بدون دفترچه سنجش سلامت پایه اول خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ممبینی صبح امروز در حاشیه افتتاح طرح سنجش سلامت امسال نوآموزان پایه اول ابتدایی در مدرسه استثنایی رودکی اهواز، در نشست خبری اظهار کرد: ارائه دفترچه سنجش سلامت برای ثبت‌نام مدارس در مناطق شهری اجباری است و در نظر داریم تا آن را در روستا هم اجباری کنیم و در حال حاضر طبق قانون هیچ مدیری در شهر حق ندارد دانش‌آموزی را بدون دفترچه طرح سنجش سلامت ثبت‌نام کند.

وی افزود: طرح سنجش سلامت نوآموزان پایه اول با هدف ارزیابی و غربالگری دانش‌آموزان و به‌منظور بهبود کیفی آموزش و کنترل عوامل مؤثر بر کیفیت تحصیلی انجام می شود که زمان اجرای این طرح از امروز تا پایان مهر ماه است.

ممبینی تصریح کرد: این طرح در دو مرحله مقدماتی و تخصصی اجرا می‌شود که در مرحله اول دانش آموزان در ۱۳ زمینه در پایگاه مقدماتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که بینایی، دید رنگ، شنوایی، توانایی گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اختلالات اتیسم، اندازه‌گیری توده بدنی، قد به سن، اختلالات دهان و دندان، وضعیت واکسیناسیون و وضعیت بیماری‌های جسمی که نیاز به پیگیری دارند جزء ارزیابی مرحله اول این پایگاه های مقدماتی است.

مدیر آموزش و پرورش استثایی خوزستان در ارتباط با اهداف اجرای این طرح گفت: بهبود وضعیت کیفی آموزش‌ و پرورش و شناسایی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد و شناسایی کودکان با نیازهای ویژه از جمله اهداف اجرای این طرح است و با اجرای این طرح برای آموزش بهتر دانش آموزان برنامه‌ریزی می کنیم و تحصیل آن ها را در مدارس عادی کنند یا مدارس استثنایی تعیین می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نوآموزان در یکی از آن ۱۳ مورد ارزیابی پایگاه های مقدماتی دچار مشکل باشند به مرحله بعد که مرحله ارزیابی تخصصی است ارجاع داده می شوند و اکنون برای راحتی اولیاء و جلوگیری از ترددهای غیر ضروری در شهر، در کنار هر پایگاه مقدماتی یک پایگاه تخصصی هم راه‌اندازی کردیم البته در کنار این دو پایگاه در مورد مشکلات شنوایی نوآموزان کلینیک آموزش‌ و پرورش استثنایی به‌صورت رایگان و تخصصی نوآموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ در مورد بینایی نیز صحبت‌هایی با کلینیک‌های سطح شهر انجام دادیم تا بتوانیم تخفیف‌هایی بگیریم و کلینیک‌هایی که برای اجرای این طرح به ما تخفیف داده‌اند را بعداً از طریق سایت آموزش و پرورش و پایگاه ها به مردم معرفی کنیم.

ممبینی با تأکید بر اینکه هزینه این سنجش برای هر نوآموز ۱۰ هزار تومان است، گفت: ۴۶ پایگاه سنجش سلامت از امروز در سراسر استان شروع به کار می کنند و از این تعداد ۱۲ پایگاه در سطح شهر اهواز و ۳۴ پایگاه در شهرستان‌ها است که با توجه به این‌که امسال شهرستان کارون از اهواز مستقل شد و تنها یک پایگاه دارد و آن هم جوابگوی جمعیت این شهر نیست از وزارت برای این شهر درخواست ایجاد یک پایگاه دیگر را داده ایم که به‌زودی این پایگاه هم راه‌اندازی می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد:‌ سال گذشته این طرح تا پایان مردادماه به‌مدت دو ماه اجرا شد اما امسال زمان بیشتری برای اجرا در نظر گرفته شده‌است اما سعی بر این خواهد بود که اجرای طرح در مناطق شهری با توجه به بازگشایی مدارس، تا پایان شهریور به پایان برسد اما زمان اجرای طرح در مناطق روستایی و برای عشایر کوچرو تا پایان مهرماه خواهد بود.

وی تأکید کرد: سال گذشته روستاهای تا حدفاصل ۱۰ کیلومتری از شهر تحت پوشش طرح قرار گرفت و امسال قصد داریم این محدوده را توسعه دهیم و امسال طبق آمار ثبت‌احوال استان در مناطق روستایی و شهری، ۹۴ هزار نوآموز آماده ورود به پایه اول داریم که از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۸ نوآموز در شهر و ۲۹ هزار و ۱۱۸ نفر در روستا هستند.

ممبینی عنوان کرد: هر پایگاه در هر روز باید ۳۹ نفر را مورد ارزیابی قرار دهد و پیش بینی می‌شود که امسال بیش از ۷۵ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گیرند و اگر شرایط فراهم شد تعداد بیشتری را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. تمام عوامل مجری این طرح در استان حدود ۴۰۰ نفر هستند که وظیفه ارزیابی این نوآموزها را برعهده دارند و به همه این نیروها آموزش‌های لازم ارائه شده ‌است.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی اذعان کرد: مراجعین به پایگاه‌ها حتما باید معرفی‌نامه مدارس را همراه داشته باشند. همچنین شناسنامه نوآموز و پدر و مادر برای پذیرش در پایگاه‌ها مورد نیاز است. تکمیل کارت واکسیناسیون هم بهتر است قبل از ورود به پایگاه انجام شود و والدین ابتدا باید نوبت بگیرند که این نوبت گیری به ‌صورت حضوری و تلفنی امکان پذیر است.

وی یادآور شد: زمان اجرای طرح در فصل گرما و ماه مبارک رمضان است و عوامل آموزش‌ و پرورش هم برای نوبت‌های خود سقف دارند و برای آمادگی بیشتر امکان مشاهده شماره تلفن و آدرس تمام پایگاه‌های سنجش سلامت استان در سایت اداره‌ کل آموزش‌ و پرورش خوزستان فراهم شده‌است.