داستان برپایی اولین نماز عشق در مسجد جامع خرمشهر

خورنا: حال و هوای عجیبی بود رزمندگان که آرزوی دیدن خرمشهر را داشتن، وارد مسجد جامع شهر شدند و اولین نماز عشق ظهر و عصر را در مسجد جامع خرمشهر به جا آوردند…

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، خرمشهر، نامی که با آوردنش یاد جبهه و جنگ در دل‌ها زنده می‌شود. خرمشهر در ذهن‌ها دژی مستحکم را تداعی می‌کند که ایرانی را از اسارت و تسخیر دشمن بعثی نجات داد.

ایران به داشتن خرمشهر، نگین استقامت و رادمردی می‌نازد. ایران به خود می‌بالد که صدفی در سواحل جنوب غربی خود دارد که در دل آن مرواریدی شلمچه‌نام نهفته است.

و شلمچه به خود می‌بالد که هر روزه ارواحی بر فضای آن طواف می‌کنند که روح پاک و طاهرشان غبطه قدسیان را برمی‌انگیزد. ارواحی که زمانی درس رادمردی و ایثار را به جهان دیکته کردند و معلم شهامت و شهادت شدند.

اکنون پس از سپری شدن ۳۴ سال از پایان جنگ هنوز هم شهیدانی هستند که پس از سپری شدن این مدت از نو خاک وطن را به آغوش می‌کشند و رجعت آن‌ها در دل بازماندگان آن دوران داغی تازه می‌نهد.

و هر مناسبت نسیمی می‌شود که بر قلب پاک این بزرگمردان زمان صیقل کشیده و حسرت‌های آنان را یادآور می‌شود و به یاد می‌آورد که چه زود گذشت و چه خوش گذشت عشقبازی با پروردگار.

در آستانه سوم خرداد هستیم خرمشهر آذین بسته است جدول‌ها و تیرهای برق نونوار شده‌اند. شمشادهای خیابان به این مناسبت آراسته‌اند. شهر یکپارچه غرق در شور و سرور پیروزی است، پیروزی بزرگی که جهانی را متحول ساخت.

اما در قلب عده‌ای غوغا است، گاهی از فرط اندوه و حسرت می‌گریند و‌گاه از شوق پیروزی هلهله سر می‌دهند و با غرور سر بالا می‌گیرند و می‌گویند ما از نزدیک شاهد نصرت ایران بودیم و طعم شیرین پیروزی را چشیدیم و به هم میهنانمان چشاندیم.

امروز به دیدار رزمنده ۸ سال دفاع مقدس رفتیم کسی که مسئولیت‌ها و سمت‌های بسیاری از دیروز تا به امروز داشته اما بزرگ‌ترین افتخارش هم‌رزم بودن با شهید جهان‌آرا و چشیدن طعم پیروزی و در آغوش کشیدن مجدد زادگاهش است.

اسفندیار مکری‌نژاد رزمنده سابق و مسئول فعلی رسیدگی به امور بازنشستگان سپاه، فردی باتجربه، عاشق شهرش خرمشهر و مردم غیور و ولایی شهرش است.

فارس: لطفا خود را معرفی کنید؟

مکری‌نژاد: اسفندیار مکری‌نژاد هستم نیروی رزمنده سپاه.

فارس: بعد از پایان جنگ در چه سمت‌هایی مشغول به خدمت بودید؟

مکری‌نژاد: از پایان جنگ تا سال ۸۸ در خدمت سپاه بودم و سمت‌های مختلفی داشتم، مسئولیت عملیات سپاه، بسیج سپاه، اطلاعات سپاه، پشتیبانی سپاه را داشته‌ام و آخرین سمت من مرکز کنترل فرماندهی بود و در ‌‌نهایت در سال ۸۸ بازنشسته شدم.

فارس: در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

مکری‌نژاد: در حال حاضر دعوت به کار هستم در امور پیشکسوتان سپاه.

فارس: چه مدت در جنگ حضور داشتید؟

مکری‌نژاد: مدت حضورم در جنگ از آغاز جنگ بود تا امضای قطعنامه، ۸ سال تمام در جنگ بودم.

فارس: در زمان جنگ تحمیلی در کدام مناطق خدمت می‌کردید؟

مکری‌نژاد: مناطق خرمشهر، هور، جفیر، شط علی و کلاً در محدوده عملیاتی خوزستان حضور داشتم.

فارس: در چه عملیات‌هایی شرکت داشتید؟

مکری‌نژاد: اکثر عملیات‌ها را شرکت داشتم.

فارس: آیا در زمان جنگ دچار مصدومیت هم شدید؟

مکری‌نژاد: بله. من از ناحیه سر و پا مجروح شدم و ۵ ماه در تهران بستری بودم و پس از مداوا به جبهه‌های دفاع بازگشتم.

فارس: کدام یک از عملیات‌ها برای شما خاطره‌انگیز‌تر بوده است؟

مکری‌نژاد: عملیات بیت‌المقدس.

فارس: آیا دلیل خاصی دارد؟

مکری‌نژاد: پیروزی در عملیات بیت‌المقدس از آرزوهای شهید جهان آرا بود. او معتقد بود خرمشهر آزاد می‌شود و مردم به شهر باز می‌گردند. او آرزوی بازبینی خرمشهر را داشت و در تمام مدت به رزمندگان امید می‌داد.

فارس: چه استان‌هایی هم‌رزم شما در عملیات بیت‌المقدس بودند؟

مکری‌نژاد: از استان مرکزی شهرستان‌های اراک و ساوه، گیلان، کردستان و از تهران که لشکر ۲۷ حضرت رسول در این عملیات حضور داشتند.

فارس: اندکی در مورد عملیات بیت‌المقدس توضیح دهید؟

مکری‌نژاد: کل مجموعه سپاه تیپ ۲۲ بدر فرماندهی شهید عبدالرضا موسوی و حاج عبدالله نورانی و سه استان دیگر شرکت داشتند. عملیات از دهم اردیبهشت ماه ۶۱ و در سه مرحله انجام پذیرفت که در مرحله آخر در سوم خردادماه خرمشهر آزاد شد.

فارس: لطفا کمی از حال و هوای بعد از موفقیت عملیات بیت‌المقدس تعریف کنید؟

مکری‌نژاد: عملیات که تمام شد و پس از فتح خرمشهر از سمت پل آزادی وارد شهر شدیم البته تعدادی از رزمندگان از کارون و کوتشیخ وارد شدند. حال و هوای عجیبی بود. رزمندگان که آرزوی دیدن خرمشهر را داشتند، وارد مسجد جامع شهر شدند و اولین نماز عشق ظهر و عصر را در مسجد جامع خرمشهر به جا آوردند. دل امام شاد شد و همه ایران اسلامی خوشحال شدند که بعد از یک سال اسارت خرمشهر با مدد الهی آزاد شد.

فارس: اگر بخواهید دفاع ایران را در یک کلمه خلاصه کنید آن کلمه چیست؟

مکری‌نژاد: مقاومت و ایستادگی در مقابل تمام دنیا.

فارس: اگر بخواهید یک جمله از شهدا بگویید آن جمله چیست؟

مکری‌نژاد: ما هرچه داریم از شهدا داریم. ۴۵ روز اول نه سلاح بود و نه امکانات با این حال ۴۵ روز مقاومت کردند و این ستودنی است.

فارس: از نظر شما چه خصوصیات اخلاقی شهید جهان‌آرا را متفاوت و خاص کرده بود؟

مکری‌نژاد: اخلاص، اخلاق خوب و عشق به اسلام و ولایت.

فارس: بارز‌ترین ویژگی شهید جهان آرا از دیدگاه شما چه بود؟

مکری‌نژاد: نقطه بارز شهید جهان‌آرا امیدواری ایشان بود او به بچه‌ها امید می‌داد و همیشه تاکید می‌کرد. باید مقاومت کنند و اجازه ندهند خرمشهر سقوط کند. او اعتقاد به شاد کردن قلب امام داشت و در ‌‌نهایت هم پس از عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر ابادان با دیگر فرماندهان مانند شهید کلاهدوز، فلاحی، فکوری، شهید نامجو با قصد تبریک شکسته شدن حصر آبادان عازم بودند که بر اثر سانحه هوایی به شهادت رسید.

فارس: نقش شهید جهان آرا را در جبهه‌ها چگونه یافتید؟

مکری‌نژاد: شهید جهان آرا از جمله فرماندهانی که بود در قلب رزمندگان جا داشت و با وجود فقدان امکانات، بچه‌ها چون عشق عجیبی به شهید جهان آرا داشتند با کمال میل وارد جنگ شده بودند.

فارس: شما نقش شهید جهان‌آرا را در بالا بردن روحیه رزمندگان آن دوران چقدر تاثیرگذار می‌دانید؟

مکری‌نژاد: شهید جهان‌آرا از جمله فرمانده‌هانی بود که روح عشق به حضرت امام (ره) و مقاومت را به بچه‌های سپاه خرمشهر آموخت. او از فرماندهانی دلسوز سپاه خرمشهر به حساب می‌آمد که اعتقاد قلبی بچه‌ها به ایشان بود که آن‌ها را در جنگ ثابت قدم نگه داشته بود.

فارس: آیا خاطره‌ای از شهید جهان آرا در ذهن دارید؟

مکری‌نژاد: بچه‌های ما در روز می‌جنگیدند و شب در استراحتگاه استراحت می‌کردند. یک روز مقر ما توسط ستون پنجم تشخیص داده شد. به خوبی به یاد دارم شهید جهان آرا بچه‌ها را جمع کرد و گفت: به وعده رسیدن توپ خانه‌ها امید نبندید. توپخانه‌ها ممکن است به ما نرسد و مقاومت ما این است که به هیچ قیمتی نگذاریم خرمشهر سقوط کند. از چشمانش اشک می‌ریخت و رو به بچه‌ها کرد و گفت: هرکه می‌خواهد بماند و هرکه می‌خواهد برود، منع قانونی ندارد. به یاد شب عاشورا افتادیم و بعد از سخنان شهید جهان‌آرا همه بچه‌ها تا آخر جنگ ماندند.

فارس: بعد از گذشت ۳۴ سال از پایان جنگ در روز سوم خرداد چه احساسی دارید؟

مکری‌نژاد: سوم خرداد از جمله روزهایی است که از خاطره محو نمی‌شود و اکنون بعد از گذشت ۳۲ سال در این ایام از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد احساس عجیبی به همه ما رزمندگانی که در عملیات شرکت داشتیم دست می‌دهد. گویا ما در عملیات هستیم گویا عملیات در ذهن ما تداعی می‌شود. و طی مراسمی همه بچه‌ها را با عنوان فاتحان خرمشهر دعوت می‌کنیم تا این احساس را به اشتراک بگذاریم.

فارس: خرمشهر بعد از جنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مکری‌نژاد: متاسفانه وضع شهر خوب نیست. در رابطه با خرمشهر و مسائل شهر، این حق مردمی نیست که با مقاومت خود ایران را نجات دادند شان و منزلت ان‌ها نیست که اینگونه زندگی کنند.

فارس: به عنوان رزمنده دوران دفاع مقدس چه سخنی با مسئولان امر دارید؟

مکری‌نژاد: مردم خرمشهر مردمی بی‌ادعا هستند و تنها چیزی که آن‌ها را ساکت کرده عشق به ولایت است. اما دولت با وجود شعارهای خود مبنی بر فراملی بودن خرمشهر تاکنون هیچ اقدامی که باعث بالندگی شهر شود انجام نداده است. به قول امام (ره) خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است لااقل حداقل امکانات رفاهی را برای مردم خوزستان فراهم کنند.

فارس: آیا از دولت برای بهبود شرایط خواسته‌ای دارید؟

مکری‌نژاد: از دولت خدمتگزار می‌خواهیم شهر را از وضع حال حاضر آن نجات دهد. رفاه و شادی را فراهم و فقر را در شهر ریشه‌کن کند.

فارس: و کلام آخر…

مکری‌نژاد: در آخر به همه به ویژه مسئولان یاد‌آور می‌شوم منزلت خرمشهر بالا است و اگر آبرویی داریم به خاطر مردم خرمشهر و آبادان است که دشمن را با مقاومت و از دل و جان ۴۵ روز پشت نرده نگه داشتند. و از مسئولان می‌خواهم یک نگاه فراملی به خرمشهر داشته باشند و خرمشهر در روز سوم خرداد خلاصه نشود و تا سال بعد فراموش شود و منزلت مردم خرمشهر بیشتر از این است.