با گذشت بیش از سه دهه از آزادسازی خرمشهر

مردم خرمشهر محروم از حداقل ها/ خونین شهر نگاه ویژه ای می طلبد

خورنا: با گذشت بیش از سه دهه از آزادسازی خرمشهر، مردم این شهر هنوز به حداقل های زندگی دست نیافته اند این در حالی است که روز سوم خرداد سیل وعده ها نافرجام از سوی مسئولان مختلف بر سر مردم این شهر سرازیر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال این شهرستان از سوی کشور عراق با عملیات بیت المقدس انجام گرفت. در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند. همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می شود.

 ۳۳ سال از آزادسازی خرمشهر می گذرد ولی این شهر هنوز به روزهای درخشان خود بازنگشته است و آنهایی که روزگار قدیم این شهر را دیده اند با دیدن وضع اکنونش حسرت می خورند.

خرمشهر روزی بزرگترین بندر کشتیرانی خاورمیانه و ایران به شمار می رفت و بالغ بر ۱۷ اسکله تخلیه و بارگیری در این شهر بود. از سویی دیگر نیز بالغ بر ۱۰ کنسولگری از کشورهای مختلف در این شهر بودند که بر این اساس انتظار می رفت در اولویت بازسازی شهرها قرار گیرد.

چندی پیش دبیر شورای امینت ملی کشور با حضور در مسجد جامع خرمشهر گفت: خرمشهر شهر شهدا، شهر مقاومت، شهر مظلومیت و البته شهر وعده های بی عمل است.

علی شمخانی افزود: ۳۳ سال است که از آزادسازی خرمشهر می گذرد و مردم این شهر می گویند که خرمشهر را خدا آزاد کرد ولی چه کسی باید آن را آباد کند؟! مردم حق دارند ولی به نظر  می رسد آبادی خرمشهر در دست خود مردم شهر است.

وی می افزاید: خرمشهر در استانی واقع شده که دارای منابع عظیم نفت و گاز، انرژی، آبهای فراوان، زمین های آماده کشاورزی، مناطق تاریخی، و خیلی از نعمت های فراوان است.

شمخانی ادامه می دهد: مردم خرمشهر اعتقاد دارند که وضعیت شهر قبل از انقلاب و قبل از جنگ خیلی بهتر بود، مردم راست می گویند ما مسئولان باید خرمشهر را به عظمت گذشته خود برگردانیم.

خرمشهر موزه جنگ

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضع خرمشهر در این سالها می گوید: متاسفانه بودن خاکریز، خرمشهر و مینوشهر را به مناطق جنگی تبدیل کرده و دسترسی مردم به اروندرود قطع شده است.

عبدالله سامری عنوان می کند: مشکلات خرمشهر یکی دو تا نیست و مردم هنوز در شهری زندگی می‌کنند که حالت نظامی خود را حفظ کرده است.

وی می افزاید: جنگ سالهای سال است که تمام شده و خرمشهر متاسفانه به موزه ای از جنگ تبدیل شده است. مردم روستا نشین نوار مرزی اجازه سکونت و کشاورزی کردن در مناطق خود را ندارند مناطقی چون نهر عریض و جزیره مینو از این مشکلات رنج می برند.

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس تصریح می کند: مناطقی در خرمشهر وجود دارند که ۱۰ سال است زیر نظر سازمان منطقه آزاد قرار داشتند ولی دریغ از فعالیت و امکاناتی که این سازمان در اختیار آنها قرار دهد.

سامری عنوان می کند: با قرار گرفتن روستاها زیر نظر منطقه آزاد اروند تمامی اعتبارات دولتی بر روی این مناطق روستایی قطع خواهد شد و تنها امید این روستاییان فعالیت اصولی و مناسب سازمان منطقه آزاد اروند است.

وی به وضعیت بیکاری در شهر خرمشهر اشاره می کند و می گوید: فارغ التحصیلان دانشگاهی در خرمشهر بی شمارند که متاسفانه شرکت هایی در شهر و شهرک صنعتی وجود دارند که اقدام به اخراج این نیروهای متخصص می کنند و از استانهای دیگر شروع به جذب نیرو می کنند که این امر عادلانه و منطقی نیست.

تعطیلی واحدهای بزرگ صنعتی

 امام جمعه شهرستان خرمشهر هم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: کارخانجات بزرگ و واحدهای تولیدی خرمشهر بعد از تعطیل شدن در سالهای اخیر معضل بیکاری این شهر را دو چندان کرده اند.

 حجت الاسلام سید نبی موسوی اظهار می کند: کارخانه بزرگ صابون سازی خرمشهر چرا باید تعطیل باشد؟ این واحد بزرگ می توانست در عرصه اقتصادی نقش پررنگی را ایفا کند.

وی می افزاید: متاسفانه این مشکل فقط مختص شرکت صابون سازی نیست و گریبان واحدهای بزرگ دیگری را نیز در شهر گرفت و باعث بیکار شدن خیل عظیمی از کارگران و کارمندان این واحدها شد.

 امام جمعه خرمشهر می گوید: شرکت بزرگ کشتی سازی اروندان به حالت نیمه تعطیل در آمده است و بخشی از کارگران آن بیکار شده اند.

 موسوی ادامه می دهد: شهرک صنعتی خرمشهر با وجود شرکت های انبوه تقریبا فقط ۱۵ واحد آن در حال فعالیت هستند و مابقی بیشتر به دلایلی از جمله سختگیری های نا به جای بانکی تعطیل شده اند.

 وی با اشاره به تاثیرگذاری بانک ها در تعطیل شدن شرکت ها در خرمشهر تصریح می کند: بانک ها در ابتدا با ترغیب کردن صاحبان شرکت ها در دادن وام های کلان آنها را به سوی خود کشیده و پس از دادن وام با نرخ سودهای بالا فرجه و مدت تنفسی برای آنها قرار نمی دهند و ما شاهد بودیم که شرکت ها هنوز به مرحله سود آوری نرسیده اقساط سنگین وام آنها شروع شده و این خود سببی بزرگ در تعطیل شدن این واحد ها است.

نیروهای بومی جایگزین غیربومی ها شوند

 امام جمعه شهرستان خرمشهر می گوید: نیروهای غیربومی شاغل این شهرستان باید اخراج و نیروهای بومی جانشین آنها شود.

حجت الاسلام موسوی می افزاید: چرا با رشد شهرهای بزرگ و کوچک، خرمشهر همچنان با خرابی ها دست و پنجه نرم می کند. چرا باید عوارض و درآمد مالیاتی این شهر خرج پایتخت شود؟ چرا باید مشکل آب در این شهر وجود داشته باشد؟

امام جمعه خرمشهر به وضعیت بد مدارس حومه شهر اشاره می کند و می گوید: مدارسی هستند که سرویس های بهداشتی خود را با گونی استتار می کنند و این امری بسیار تأسف آور برای این شهر است.

حجت الاسلام موسوی به مردم خرمشهر سفارش می کند که زمین های خود را سفت و سخت بچسبند و از فروش آنها خودداری کنند زیرا با به رسمیت شناختن خرمشهر و آبادان به عنوان منطقه آزاد تجاری در آینده شاهد تحولی بزرگ در این شهر خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای اشتغال نیروهای غیربومی در خرمشهر و بی توجهی به بومی ها، اظهار می کند: آمار نیروهای شاغل غیر بومی در خرمشهر بسیار زیاد هستند و خیلی از آنها حتی سواد تا دیپلم را ندارند و این نیروها باید سریعا جای خود را به نیروهای بومی متخصص خرمشهر بدهند.

مردم به حداقل ها هم دست نیافته اند

موسوی عنوان می کند: چرا هنوز باید زخم های جنگ تحمیلی در خرمشهر احساس شود، مردم خرمشهر به حداقل امکانات نیز راضی هستند ولی همین حداقل ها نیز عاید این مردم در این سال ها نشده است.

وی اظهار می کند: به رغم اینکه در سفر رئیس جمهور سابق به خرمشهر، مشکلات شهر به وی منتقل شد ولی متأسفانه قول هایی داد که هیچ کدام از آنها محقق نشد.

امام جمعه خرمشهر تصریح می کند: هر روز صبح که در دفتر ما باز می شود سیلی از مردم خرمشهر که از وضعیت شهر و معیشت گله مند هستند به ما مراجعه می کنند. جوانی می خواهد ازدواج کند اما حداقل امکانات را هم ندارد. دختری می خواهد ازدواج کند جهیزیه ندارد و اینها گوشه ای از مشکلات این شهر است.

موسوی عنوان می کند: حوزه های اشتغالی نیز که در شهر فعالیت دارند واقعا چند تن از جوانان خرمشهر را به اشتغال گرفته اند؟ متأسفانه بیکاری در این شهر بیداد می کند.

وی ادامه می دهد: مردم خرمشهر حداقل ها را در این سالها می خواستند ولی ما شاهد بی توجهی جدی از مسئولان نسبت به این خطه بزرگ مقاومت، شهادت و ایثار بودیم که حتی حداقل ها هم به این مردم نرسیده است.

امام جمعه خرمشهر می گوید: وقتی احساس کردم که صدای ما به جایی نمی رسد دیگر نتوانستم این بی توجهی ها را تحمل کنم و تصمیم به استعفا گرفتم.

موسوی می افزاید: استعفای من از روی مسئولیت گریزی نبوده بلکه با این حرکت سعی کردم صدای خرمشهر را به گوش مرکز نشین ها برسانم. خرمشهری که با وجود اینکه نفت از زیر پای آن عبور می کند چرا باید تا الان بامشکلات دسته و پنجه نرم کند در صورتی که دیگر شهرها و حتی روستاهای کشور سالانه در حال ترقی و پیشرفت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، خرمشهر روزی یک بار در سال بر سر زبانها می افتد و مسئولان بی شماری در این روز به مردم این شهر وعده های شیرین می دهند ولی این وعده ها از روز بعد از سوم خرداد به دست فراموشی سپرده می شوند و مردم خرمشهر می  مانند و وعده ها نافرجام

————————————

گزارش و عکس: مهدی بحرانی پور