8 سال بعد...

فرهنگسرای خاموش؛ بندر ماهشهر/ اسماعیل طرفــی

خورنا _ اسماعیل طرفی: فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، خیاطی و جزاینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند.

در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.

فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازند.

به نوعی می توان گفت فرهنگسرا علاوه بر ساماندهی و تمرکز عناصر فرهنگی منطقه، سبب تحکیم ریشه‌های فرهنگی نیز می‌شود.

بندر ماهشهر در حال حاضر با فعالیت‌های چشمگیر فرهنگی اما به صورت پراکنده و نه متمرکز توانسته است تا به رشد فرهنگی دست‌ یابد اما نبود یک واحد مستقل با عنوان فرهنگسرای شهر برای نجات سرمایه‌های فرهنگی این شهرستان دردهای حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان را دامن زده است.

در سال ۱۳۸۵ زمانی که کلنگ  فرهنگسرای بندر ماهشهر به زمین زده شد کسی فکرش را نمی کرد این پروژه که از آن به عنوان  بزرگترین و مدرن ترین پروژه فرهنگی هنری جنوب استان خوزستان یاد می شد به این روز بیفتد و بعد از گذشت ۸ سال همچنان نا تمام، به حال خود رها گردد.

پروژه ای که گفته می شد طرح های مطالعاتی آن از سال ۸۳ آغاز و بودجه آن نیز از محل اعتبارات استانی جذب شده است.farhang

حال با گذشت ۸ سال از آغاز ساخت فرهنگسرای ماهشهر فقط ساختمانی نیمه تمام از آن بر جا مانده است که هر بار با دیدن آن دل شهروندان و اهالی هنر به درد می آید.

پروژه ای نیمه تمام و غیر فعال که وبگاه فرمانداری بندر ماهشهر  علت توقف آن را عدم تامین اعتبار و میزان پیشرفت آن را ۷۵% ذکر کرده است.

هرازگاهی زمزمه ها و قول هایی مبنی بر پیگیری و به پایان رساندن این پروژه فرهنگی در شهرستان به گوش می رسد و  عملاً هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.

در  سفر  اخیر رئیس جمهور به استان خوزستان نیز یکی از درخواست های مسئولین شهری از دولت به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام بود تا آنجاییکه؛ “رئیس شورای اسلامی بندر ماهشهر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره این شهرستان را دیگر درخواست خود و مردم شهرستان از رئیس جمهور عنوان کرد و اذعان داشت: پروژه‌هایی نظیر فرهنگسرای ماهشهر که از زمان دولت اصلاحات کلنگ آن به زمین زده شده تاکنون بی‌سرانجام مانده که از رئیس جمهور دولت تدبیر و امید انتظار داریم در ارتباط با تکمیل این پروژه دستورهای لازم را صادر کند.”IMG_0257

حال در سال ۹۳، سالی که مقام معظم رهبری آن را سال  «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»  نام گذاری کرده اند و بحث فرهنگی را یکی از مسائل و دغدغه های مهم  برشمرده اند، امید می رود مسئولین شهرستان نیز با پیگیری و مدیریت جهادی بتوانند این پروژه فرهنگی را به پایان برسانند و در اختیار شهروندان و اهالی هنر شهرستان قرار دهند تا خون تازه ای در رگ های فرهنگ و هنر شهرستان جریان یابد. با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان با فراهم آوردن امکانات و بستر مناسب می توان بندر ماهشهر را به قطب فرهنگی جنوب خوزستان تبدیل کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهروند سپاسگزاریم از مقاله ی وزین ،دلسوزانه و مسؤلانه ی جناب آقای طرفی . امید که گوش شنوایی باشد و صاحب منصبانی که بیت المال را در ید مبسوط خود دارند ، بخشی از آن را که در اطراف شهر برا ی خودنمایی و خود ستایی به نام جدول سازی و پیاده رو سازی که بعضأ سالی یک عاب هم از آن نمی گذرند ، صرف امر فرهنگ و فرهنگ سازی و احیاء آن می کردند . اما جناب طرفی کو گوش شنوا . خوب است که این نگرش باشد تا در مسیرش گامی برداشته شود . شما ملاحظه کنید چقدر دارایی صرف پیاده رو هایی کرده اند در شمال و شرق شهر که می توانست اولویت چندمشان باشد . ( قطعأ از این جمله با نگاه کوتاه خواهند گفت مگر پیاده رو لازم نیست ؟) غافل از این که بارها گفته شده اولویت را در مدیریتتان اعمال کنید . تا خدمت شما کارا ، مردم پسند و پایدار باشد .مجددأ از حسن کلام آقای طرفی تشکر می کنم . موفق باشید .
  • ماهشهری واقعا جای تاسف دارد....نكتۀجالب و دردآور اينجاست كه همين منطقه ای كه اين فرهنگسرای نيمه كاره در آن ميباشد(فاز2) در خود مجموعه ای از كارهای ناتمام را جا داده است از جمله: خور ماهشهر-ايستگاه سراسری راه آهن-جايگاه CNG و.....اما كو چشم بينا و گوش شنوا....؟؟؟!!! ظاهرا كمك به ديگر شهرها برای برخی آقايان جهت استفاده هاي ابزاري و تبليغاتی از همه چيز مهمتر است!
  • زهرا جناب طرفي مطلب متين اما مگه فرهنگسراهاي موجود در شهر چه فعاليتي دارند كه اين فرهنگسراي بزرگ آماده بشه . اداره ارشاد همه فرهنگسراها را تعطيل كرده انها را به كارمندان خود واكزار كرده و همه دلخوشيش به تالار اميركبير است و تاتر
  • سید عماد جانا سخن از زبان ما میگویی... ای کاش گوش شنوایی پیدا شود احسنت به شما آقای طرفی واقعا به موضوع مهمی اشاره کردید