کنده‌کاری‌ها گریبان خیابان‌های اندیمشک را هم گرفت

خورنا: اندیمشکی‌ها این روزها از وضعیت حفاری و کنده کاری‌های گاه و بی‌گاه دستگاه‌های مختلف اجرایی به‌ویژه فاضلاب بسیار گلایه‌مندند.

امروز در هر خیابان و کوچه پس کوچه‌های شهرهای استان که راه بروی خواهی دید دلزدگی‌های ناشی از حفاری و کنده کاری و حفر گودال‌هایی عمیق که ناشی از پروژه‌های اجرایی آب، فاضلاب، گاز، مخابرات و نظیر این‌ها هستند. در این میان شهروندان گلایه‌مند از این وضعیت، و شهرداری‌ها با اعتباراتی جسته و گریخته و محدود برای ترمیم این حفاری‌ها عاجز و درمانده‌اند.

در برخی شهرها با توافقاتی که بین این ارگان‌ها و شهرداری صورت گرفته است مبالغی رد و بدل می‌شود و حفاری‌ها و کنده کاری‌ها ترمیم؛ اما در سایر شهرهای استان شاهد اینگونه هماهنگی‌ها نیستیم و متاسفانه تنها مردم از پاس‌کاری مسئولیت‌های مسئولان متضرر می‌شوند و بس.

بارها و بارها از گوشه و کنار استان شنیده‌ایم که کودکی بر اثر سقوط در کنده کاری‌های فاضلاب جان داده است، بارها مشاهده کرده‌ایم که رهگذر و موتورسیکلت سواری با سرعت هر چند کم در تاریکی شب و به دلیل نامشخص بودن اینگونه چاله چوله‌ها، واژگون شده است و حتی تا به امروز در کما به سر می‌برد، بسیار شنیده‌ایم که مسافربرها و رانندگان می‌نالند از وضعیت این حفاری‌ها در خیابان‌های اصلی و کوچه‌های فرعی، که راه ترددشان را مسدود کرده است و …

امروز اما، اندیمشکی‌ها گلایه‌مندند از این وضعیت و خواستار همت مسئولان شهرشان برای رفع این مشکلات ریز و درشت و ترمیم نوارهای حفاری هستند که اگر همین ارگان‌های مسئول دست به دست هم دهند و اندکی اعتبار تخصیص، به آسانی و به سرعت می‌توان برای برطرف کردن این مسئله چاره اندیشی کرد.

در این گزارش با تنی چند از مسئولان شهری و البته شهروندان گفت‌وگو کرده ایم که در زیر به آن پرداخته شده است.

* کوچه‌هایی غیرقابل تردد

یکی از شهروندان اندیمشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: مسیر تردد در بسیاری از کوچه‌های این شهر مشکل آفرین شده است، حتی در برخی از فرعی‌ها هیچ خودرویی نمی‌تواند ورود کند.

وی اضافه کرد: حفاری‌های موجود مربوط به ادارات مختلف گاز و مخابرات و فاضلاب است که اگر بلافاصله پس از اتمام پروژه نسبت به ترمیم این مناطق اقدام شود دیگر رد پایی از گلایه مندی شهروندان باقی نخواهد گذاشت.

این شهروند اندیمشکی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان شهری به ویژه فرماندار در این خصوص چاره اندیشی جدی کند تا رضایت خاطر مردم نیز فراهم شود.

* ترمیم حفاری‌ها به شکلی اصولی

در پاسخ به گلایه‌مندی‌های شهروندان نیز به سراغ فرماندار اندیمشک رفتیم.

حمیدرضا گودرزی چنین اظهارنظر کرد: در جلسات فرمانداری که با حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی برگزار می‌شود بارها در خصوص ترمیم نوارهای حفاری به مسئولان امر تذکر داده شده است.

وی گفت: در برخی مناطق نیز با وجود ترمیم و آسفالت نوارهای حفاری شاهد نشست آن محدوده بوده‌ایم که این مسئله قابل قبول نیست زیرا مجددا باید هزینه شود و نسبت به اصلاح آسفالت اقدام شود.

فرماندار اندیمشک تصریح کرد: همه دستگاه‌‌های اجرایی و خدماتی به ویژه شهرداری موظف هستند که در ترمیم حفاری‌‌های سطح شهرستان استانداردهای لازم و فنی را رعایت کنند تا از اسراف بیت المال جلوگیری شود.

وی در پایان از شهروندان می‌خواهد صبر و حوصله بیشتری برای اجرای پروژه‌های دستگاه‌های مختلف به خرج دهند و مسئولان نیز در اسرع وقت نسبت به ترمیم نوارهای حفاری اقدامات لازم را اجرایی کنند.

* پروژه فاضلاب به شهر واگذار شود

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهرستان اندیمشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های اجرایی برای ترمیم نوارهای حفاری، هزینه‌ای به شهرداری می‌پردازند اظهار کرد: چون طرح جامع فاضلاب اندیمشک، طرحی ملی است و ناظر و کارفرمای آن از استان تعیین می‌شود، ترمیم حفاری‌های این اداره نیز از سوی آبفای شهرستان صورت نمی‌گیرد و در واقع بر عهده استان است.

کرامت میری گفت: اما در حفاری‌های شهری بین شهرداری و ارگان‌های مختلف توافقاتی صورت گرفته است و مبالغی رد و بدل می‌شود تا برای آسفالت هزینه گردد.

وی ادامه داد: بیشتر مراجعات مردمی به شوراها را گلایه‌مندان از وضعیت حفاری‌های شهرستان در برگرفته‌اند که این وضعیت باید هر چه سریع‌تر رسیدگی و ساماندهی شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان اندیمشک بیان کرد: پیشنهاد می‌شود طرح فاضلاب در شهر به صورت محدود و منطقه‌‌ای اجرا شود تا در امر بازسازی و ترمیم بعد از حفاری نیز نظارت بیشتری اعمال گردد و از هدررفت و اسراف بیت‌المال و دوباره‌ کاری جلوگیری شود.

* لکه گیری ۷۵ درصد از خیابان‌ها و معابر

شهردار اندیمشک نیز در ادامه این توضیحات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خیابان ‌های اصلی شهر و مناطقی که عملیات حفاری طرح جامع فاضلاب در آنها به پایان رسیده است، در اولویت روکش و لکه‌گیری آسفالت قرار دارند.

محمد شریفی مقدم افزود: عملیات آسفالت در این خیابان‌ها یا پایان پذیرفته و یا در حال انجام است و همه تلاشمان بر این است که این روند را با سرعت بیشتری به پیش ببریم.

وی توضیح داد: با اجرای این طرح که توسط شهرداری و از اعتبارات داخلی صورت می‌‌گیرد تاکنون بیش از ۷۵ درصد خیابان‌های اصلی و معابر شهری که بیشترین فرسودگی آسفالت را داشتند، روکش و لکه‌گیری شده است.

انتظار می‌رود با تراژدی تلخ حفاری‌هایی که ناشی از گازرسانی و اجرای طرح فاضلاب و … در سراسر استان روز به روز روند رو به رشدی را طی می‌کنند همچنان شاهد افزایش نظارت‌های مسئولان استانی نیز باشیم زیرا آسفالت و ترمیم نوارهای حفاری و برخورداری از خیابان‌هایی مسطح و بدون خط خوردگی و چاله، از بدیهی‌ترین امکاناتی‌ست که می توان برای شهروندان ایجاد کرد.