مجسمه دعبل خزاعی؛ از عرش به فرش

خورنا: مجسمه دعبل خزاعی می‌توانست مهر تأییدی باشد بر رابطه دعبل و شوش، مهر پیوندی که چند ماهی بیشتر دوام نیاورد، مجسمه به طور شبانه، آرام و بی‌سر و صدا جا به جا شد بی‌آنکه آب از آب تکان بخورد.

دعبل خزاعی از سرشناسان شعر و ادب است که در شهر شوش دفع شده است. دعبل با نام شوش گره خورده است. در ابتدای دهه ۷۰ و همزمان با کنگره بزرگداشت این شاعر، مجسمه‌ای از این شاعر ساخته شد. به خیال طراحان، این تمثال می‌توانست مهر تاییدی باشد بر رابطه دعبل و شوش. مهر پیوندی که چند ماهی بیشتر دوام نیاورد، مجسمه به طور شبانه، آرام و بی‌سر و صدا جا به جا شد بی‌آنکه آب از آب تکان بخورد. تمثالی که بیش از ۲۰ سال پیش در یکی از میادین اصلی شهر شوش و به منظور پاسداشت این پیر فرزانه نصب شد.

* از عرش به فرش

مجسمه در گوشه‌ای از حیاط مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی گذاشته شد، بی‌آنکه ابعاد آن با محیط تناسبی داشته باشد. گویی مجسمه را به زور در گوشه‌ای از حیاط چپانده باشند. در به دری و جابه جایی ادامه داشت و سرانجام مجسمه شاعر اهل بیت از انبار شهرداری شهر شوش سر درآورد.

هم اکنون پس از سال‌ها فعالان و دوستداران اهل بیت خواستار نصب و جانمایی مجسمه این شاعر فرزانه هستند.

یکی از کارشناسان هنر با اشاره به معماری شهر شوش دانیال توضیح داد: امروزه در شهر شوش با توجه به سابقه تاریخی- مذهبی و اقلیم خاص آن متاسفانه مشاهده می‌کنیم معماران با بی‌توجهی به تمام این عوامل دست به طراحی و تغییرات مخربی نسبت به هویت و بافت شهری شوش می‌زنند.

کارشناس طراحی با اشاره به مجسمه دعبل خزاعی ادامه داد: در جایی دیگر چیزی عجیب و غیر قابل انتظار را از متولیان مربوط وقت این شهر شاهد بودیم.

احمد لطیفی خاطرنشان کرد: در آنجا مسئولان با عجله مجسمه شاعر پرآوازه مذهب شیعه (دعبل خزاعی) را در یکی از میادین مهم شهر نصب می‌کنند و سپس آن را برمی‌دارند.

رئیس شورای شهر شوش دانیال در این باره به خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: قطعا این مجسمه باید در جایی مناسب نصب شود.

عبدالجلیل بیلاوی افزود: همانند بسیاری از شهرهای استان که در بخش‌های مهم شهر از جمله ورودی شهر، شخصیت‌های شهرشان را معرفی می‌کنند، ما نیز باید شخصیت‌های شوش را به مسافران این شهر معرفی کنیم.

به گفته وی، در این زمینه هماهنگی‌هایی لازم با شهردار در حال انجام است.

* شأن دعبل حفظ شود

اخیراً نیز نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی بر نصب این مجسمه تاکید کرد.

سید راضی نوری در این باره اظهار کرد: با توجه به این که قرار است کارشناسان سازمان جهانی یونسکو برای انجام مطالعات و کارشناسی به منظور ثبت جهانی شوش وارد این شهر شوند شایسته است این مجسمه که یکی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری شوش محسوب می‌شود زودتر نصب شود.

نوری، با بیان این که مجسمه دعبل خزاعی مدتی در شهر بود اما این که دلیل برداشتن آن چه بود هنوز مشخص نیست و هنوز کسی دلیل قانع کننده‌ای برای برداشتن این مجسمه ذکر نکرده است، تصریح کرد: به همین منظور لازم است که مجسمه دعبل خزاعی که چند سالی در انبار شهرداری بوده را مجدد در جای اصلی یا محلی که در شان و منزلت این شخصیت فرزانه باشد نصب شود.

وی ادامه داد: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که پیگیر این موضوع باشند چراکه دعبل خزایی از افتخارات شوش و شیعه محسوب می‌شود.

یکی از شعرای فعال شهر حر نیز در این باره گفت: دعبل شاعر پر آوازه جهان اسلام و تشیع لازم است و لازم می‌بینم که مجسمه این شخصیت در شهر شوش و جایی مناسب نصب شود.

مصطفی کثیر توضیح داد: در سراسر کشور شعرای برجسته نماد و تمثالی از آنها نصب می‌کنند، انتظار می‌رود این مجسمه همچون بسیاری از شهرهای دیگر یکی از نمادهای شوش معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر شوش با وجود تنوع در میراث فرهنگی و پیشینه تاریخی نیاز به توجه بیش از پیش دارد. این شهر در آستانه ثبت جهانی است و به باور بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی هنوز زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از جهانگردان در این شهر مهیا نشده است. در این بین انجام کارهایی بدون صرف هزینه همچون نصب مجسمه دعبل خزاعی و … می‌تواند به چهره شهر روح تازه‌ای ببخشد.