اجرای سیاست‌های وزارت بهداشت برای ارتقای باروری توسط دانشکده علوم پزشکی آبادان

خورنا: رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان سیاست‌های وزارت بهداشت برای ارتقای باروری در کشور و همچنین موانع پیش روی این برنامه را تشریح کرد.

محمد اسماعیل مطلق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت در کشور باید در این خصوص تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در خصوص افزایش نرخ باروری با مشکلاتی مواجه هستیم و باید تلاش خود برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها افزایش بدهیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: به طور کلی متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آید را نرخ باروری تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی افزایش نرخ باروری در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه سن ازدواج در کشور بالا رفته و به عنوان مثال در سال ۷۵ سن ازدواج برای مردان ۲۵ سال و ۶ ماه و برای زنان ۲۲ سال و چهار ماه بوده که این اعداد در سال ۹۰ به ۲۶سال و هفت ماه برای مردان و ۲۳ سال و چهار ماه برای زنان رسیده است.

مطلق تصریح کرد: بنا به آمارهایی که در دست داریم در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور در آستانه ازدواج بوده و آمار ازدواج نیز در ایران کاهش یافته است.

* فاصله طولانی بین فرزندآوری

وی از دیگر موانع پیش روی این موضوع گفت و افزود: فاصله طولانی بین ازدواج و تولد فرزند اول و همین فاصله زمانی تولد میان فرزندهای متوالی نیز مشکل‌ساز بوده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: افزایش طلاق، مهیا نبودن فرصت شغلی، درآمد، مسکن، ناباروری و کامل نبودن پوشش‌های بیمه‌ای؛ از جمله مشکل‌های ما در برنامه افزایش جمعیت هستند.

* سقط‌های غیرقانونی

وی در ادامه با تشریح وضعیت سقط جنین در کشور، عنوان کرد: براساس یک بررسی کشوری در سال ۹۱ تعداد ۲۲۰ هزار سقط در کشور رخ داده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در همین خصوص افزود: از این تعداد سقط، ۱۲۰ هزار مورد غیرقانونی و ۱۰۰ هزار مورد نیز به دلایل پزشکی صورت گرفته است و این موضوع نیز از مشکلات ما در این زمینه است.

مطلق همچنین با ارائه جزییات مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در کشور، اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهند مادران بی سواد ۳۱ درصد مادرانی هستند که نوزادان یک تا ۵۹ ماه خود را از دست می‌دهند و این آمار برای مادران با تحصیلات دانشگاهی ۶ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در کشور در مناطق روستایی اتفاق افتاده و این آمار مرگ در شهرها ۳۷ درصد بوده است.

*پیشنهادها برای افزایش باروری و رشد جمعیت

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشنهادهایی برای افزایش باروری و رشد جمعیت در کشور تصریح کرد: تلاش همه‌جانبه در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری و تسریع و کمک به فرآیند نهایی‌سازی تصویب و ابلاغ طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از جمله این پیشنهادها هستند.

* سیاست‌های وزارت بهداشت

وی از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت و افزود: ارتقای مشاوره‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک‌فرزندی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط و  تامین مراقبت‌های کیفی دوران بارداری و مراقبت‌های ویژه برای بارداری‌های پرخطر؛ در برنامه‌های وزارت بهداشت در مسیر افزایش رشد جمعیت قرار دارند.

مطلق در پایان توضیح داد: جلوگیری از مرگ مادر، ‌نوزاد و شیرخوار، تدوین بسته‌های آموزشی برای ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد‌کننده ناباروری، تعیین اولویت‌های پژوهش‌‎های کاربردی در راستای سلامت باروری، تامین خدمات سلامت مادر و کودک و باروری و تقویت برنامه غربالگری ژنتیکی، اختلالات کروموزومی و Congenital نیز از دیگر سیاست‌های وزارت بهداشت در این زمینه به شمار می‌روند.