موالی‌زاده تشریح کرد: چگونه می‌شود خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟

خورنا: مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با حضور در تحریریه ایسنا، به تشریح برخی مسایل و مشکلات حوزه دختران و زنان و ارایه راه‌کارهایی در جهت حل این مشکلات پرداخت.

الهه موالی‌زاده با حضور در تحریریه ایسنا اظهار کرد: بزرگترین سرمایه جامعه ما جوانان هستند و ما بهترین جوانان دنیا را داریم. زمان ما الگویی نبود و ما اگر خطا هم کردیم، عاشقانه خطا کردیم ولی نسل جدید این حرف‌ها را نمی‌تواند بزند چون الگو دارد. مدیران نسل بعدی ما، جوانان هستند که موظف‌اند علم‌شان را بالا برده و از تجارب نسل قبل استفاده کنند.

 

وی افزود: جوانان وجدان بیدار جامعه‌اند و می‌توانند اهرم کنترل‌کننده مسایلی باشند که در جامعه اتفاق می‌افتد. به همین منظور، در پی این هستیم که بحث شهروندخبرنگار را از اهواز شروع کنیم و اولین قشری که به این سیستم متصل خواهیم کرد، قشر خبرنگار است.

 

موالی‌زاده با اشاره به بحث‌های مربوط به افزایش تعداد فرزندان، بر تامین امنیت جانی و روانی مادر و فرزند تاکید کرد و گفت: امنیت مادر و کودک یعنی امنیت خانواده. بحث ما بر اساس برنامه‌هایی است که بتواند نسل مفیدی پرورش دهد و هدف فقط فرزندآوری نیست. سازوکارهای ما در این زمینه بسیار ضعیف است و باید گسترش پیدا کند و عام شود تا خانواده‌ها برای داشتن فرزندان بیشتر، دغدغه‌ای نداشته باشند و از سوی دیگر نیز نسل بعدی گله و شکایتی در این زمینه نداشته باشد.

 

وی به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و ادامه داد: پرداخت بخشی از هزینه بیمه توسط دولت اگر چه تحت‌الشعاع یارانه‌ها قرار گرفت اما واقعا کار بزرگی است. اگر این آسایش وجود داشته باشد که هزینه سنگینی را که قبلا مردم در بخش درمان پرداخت می‌کردند، دولت پرداخت کند و همین طور حمایت دولت از آموزش کودکان از دوران مهد تا دکترا وجود داشته باشد و امکانات در محل کار زنان شاغل برای این که کودکان در اثر عدم حضور مادران دچار مشکلات نشوند، ایجاد شود؛ مردم به فرزندآوری تشویق می‌شوند.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: وضعیت جامعه ما با سایر جوامع متفاوت است. در سایر کشورها زمان میان بعد از تولد فرزند تا وقتی که سرپای خود بایستد و قادر به تامین نیازهای خود باشد، یک دوره حداکثر ۱۸ ساله است اما در جامعه ما باید حداقل یک افق ۴۰ ساله را برای فرزندان خود ببینیم و دغدغه کودکی، نوجوانی، جوانی، تحصیلات، مسکن، ارث و … را داشته باشیم و این یک ضایعه است. هیچ جای دنیا این مسایل را ندارند. به همین دلیل باید در بحث فرهنگی کار کنیم و فرهنگ کار را در بین جوانان تغییر دهیم.

 

موالی‌زاده گفت: همچنین نگاه خانواده‌ها به فرزندآوری باید عوض شود و جوان را طوری آماده کنیم که از ۱۵-۱۶ سالگی مهار زندگی‌اش را در دست بگیرد و خانواده نقش کنترل از راه دور را داشته باشد. در حال حاضر خانواده‌ها به دلیل توجه و صحبت بیش از حد به جوانان، جوان‌گریز شده‌اند.

 

وی در مورد مصوبه وزرات بهداشت برای کاهش تعداد دانشجویان دختر پزشکی اظهار کرد: این مساله تعارضاتی را برای تصمیم‌گیران مملکت ایجاد کرده است. ۱۰-۱۲ سال پیش، هنگامی که بحث افزایش تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر مطرح شد، افراد زیادی مسرور بودند که تعداد دختران تحصیل کرده جامعه در حال افزایش است ولی من از ابتدا هم گفتم که زیاد از این مساله خوشحال نباشید.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات فرهنگی در زمینه ادامه تحصیل دختران، گفت: در حال حاضر باید به دنبال راهکارهای فرهنگی باشیم و بسیاری از فرهنگ‌ها را در جامعه و خانواده عوض کنیم. یکی از این مسایل، تاهل است. در نظام فرهنگی جامعه، ما معتقدیم که داماد باید از نظر درآمد و تحصیلات بالاتر باشد. اگر میزان سواد دختران ما بالاست، آیا خانواده می‌پذیرد که دختر دارای مدرک فوق لیسانس با یک پسر دیپلمه ازدواج کند؟ در سیستم اداری هم همین طور است؛ سیستم اداری ما مردمحور است. آیا باید یک نفر را به صرف مرد بود با هر درجه علمی وارد محیط کار کنیم تا مشکل ازدواج حل شود؟

 

موالی‌زاده ادامه داد: در سیستم اداری باید مدیریت زنان را بپذیریم چون از نظر علمی بالاترند. ولی آیا به چنین زنی در خانواده اجازه داده می‌شود که به عنوان یک فرد مستقل برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد؟ از سوی دیگر، عدم تمایل پسران به تحصیلات علمی، نشان دهنده پایین بودن IQ آنها نیست بلکه به دلیل عدم اعتقاد و امید به آینده است.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان تصریح کرد: امروزه جوانان بیشتر ترجیح می‌دهند سریع به یک منبع مالی برسند تا این که چندین سال را در یک محیط علمی سپری کنند. اینها مسایلی نیست که با بخشنامه و مصوبه حل شود بلکه مباحث زیربنایی مهمی در سامان‌دهی مشکلات و واقعیت‌هایی است که جامعه ما را دچار مشکل کرده است.

 

وی افزود: در جامعه ما هنوز دختران به دنبال شاهزاده سوار بر اسب و پسران به دنبال دختران شاه پریان می گردند و در این مورد اصلا جوانان مقصر نیستند زیرا این تلقین خانواده است. مادرها به دنبال رفع تمام مشکلات در دختران و پدرها به دنبال رفع تمام مشکلات در پسرهایشان هستند. اما باید واقعیت‌ها را ببینیم و برای رفع مشکلات یک نظام فکری برنامه‌ریزی داشته باشیم و توقعات باید نسبت به زندگی پایین بیاید.

 

موالی‌زاده در خصوص رواج ازدواج در سنین پایین در مناطق بومی‌نشین خوزستان گفت: با این مساله نیز باید با فرهنگ‌سازی پیش برویم و نهضت فرهنگی را در استان ایجاد کنیم. به این منظور در تفاهم‌نامه‌ای، مقرر شده که از کتابخانه‌های استان به عنوان کانون فرهنگی استفاده کنیم.

 

وی توضیح داد: در جلسه‌ای که با مشاوران فرمانداران استان داشتیم مقرر شد که از کتابخانه‌های مناطق خود بازدید کنند و بر اساس نیاز منطقه و فضای کتابخانه‌ها طرح‌های خود را به ما ارایه دهند. حتی ما به دنبال این هستیم که متخصصانی با گویش محلی هر منطقه، مباحث آن منطقه را با مردم کار کنند. به طور مثال یک گروه از جوانان یک منطقه، طرح ۱۵جلسه‌ای را تهیه کردند تا درباره غیرت، ناموس و قتل‌های ناموسی از بعد دینی، حقوقی، سوابق تاریخی و راه‌های عدم ارتکاب این عمل به مردم آموزش دهند.