انتشار ۲ کتاب تازه از پرویز حسینی

خورنا: پرویز حسینی یک مجموعه شعر و یک مجموعه نقد را از سوی نشر شاسوسا روانه بازار کتاب کرد.

 

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: این دو کتاب من امسال به نمایشگاه کتاب تهران آمدند.

 

وی افزود: دفتر شعرم با نام “من فقط گریه‌ها یادم مانده است” شامل ۳۰ شعر سپید است و مضامین آن اغلب اجتماعی و عاشقانه می‌باشد و سرشار از نوستالوژی است.

 

او افزود: پیش از این بسیاری از منتقدان اشعار این مجموعه را خوانده بودند و نقدهایی را به آن وارد کردند که من بابت نگاه نقادانه آن‌ها تشکر می‌کنم.

 

حسینی توضیح داد: کتاب دیگرم “آواز بانوی شط و شرجی” نام دارد. این کتاب نقد، تحلیل و بررسی اشعار زنان شاعر خوزستان را دربرمی‌گیرد.

 

او ادامه داد: در این کتاب سه شاعر زن که حداقل یک کتاب از آن‌ها منتشر شده بررسی می‌شوند و امیدوارم که خوزستانی‌ها از این کتاب حمایت کنند چراکه متعلق به خودشان است.

 

این شاعر اظهار کرد: قبلاً کتابی با نام “آنتولوژی شعر…” از افسانه نجومی منتشر شده بود که در آن به تعدادی از شاعران زن پرداخته بود اما در کتاب “آواز بانوی شط و شرجی” به شکلی کاملاً متفاوت به این موضوع پرداخته است.

 

او اظهار کرد: در این کتاب نقد و تحلیل‌های تعداد شاعران بیشتری را دربرمی‌گیرد چراکه به شاعران در قید حیات و دو ـ سه دهه اخیر پرداخته‌ایم و بیشتر سعی داشته‌ایم که شاعرانی که وزنی در شعر معاصر دارند ولی دیده نشده‌اند را معرفی کنیم.

 

حسینی ادامه داد: من قصد دارم در ادامه این کار اشعار شاعران زن هر استان را به صورت جداگانه بررسی کنم. اکنون نیز کتاب شاعران زن استان فارس را با نام “سمفونی باشکوه شعر” را در دست نوشتن دارم.

 

این منتقد ادبی بیان کرد: هدف من از بررسی شعر زنان این است که چهره مظلوم زنان شاعر را از تاریکی به روشنایی درآورم و تا آن جایی که ممکن است آن‌ها را به شاعران معاصر کشور بشناسانم.

 

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ما چهره شاعران زن خیلی مظلوم واقع شده و علت آن نیز به خاطر تعصبات فرهنگی غلط است. در خلال نوشتن این کتاب حتی تماس گرفتن با بعضی از این شاعران خیلی مشکل بود و حتی حاضر به صحبت کردن نمی‌شدند به طوری که بعضی از آن‌ها بعد از چاپ کتاب خانواده‌هایشان اجازه مجدد کتاب دیگر را به آن‌ها نمی‌دادند.

 

این شاعر توضیح داد: در این کتاب من سعی کرده‌ام تابوها را بشکنم. چرا ما باید فقط به شعر فروغ فرخ‌زاد و پروین اعتصامی بپردازیم؟ ما در این کشور فروغ‌ها و پروین‌های زیادی داریم که باید آن‌ها را کشف کنیم. زنان شاعر گنج‌های این مملکت هستند. وظیفه منتقد ادبی کشف همین گنج‌ها است.