خورنا_اسماعیل طرفی:

نیزارهای بندرماهشهر؛ تهدید یا فرصت؟!/ اسماعیل طرفی

خورنا_اسماعیل طرفی: نیزار ترجمه واژه wetland است. نیزارها زمین هایی هستند که در بخشی از سال یا کل سال مرطوب می‌باشند.

رایج ترین تعریف نیزارها را انجمن ماهی و حیات وحش آمریکا ارائه داده است: نیزارها زمینهای انتقالی بین سیستم‌های خاکی و آبی هستند که در آنها سطح آب معمولا در سطح یا نزدیک سطح زمین قرار دارد یا زمین با آب کم عمقی پوشانده شده است. اساسا تمام نیزارها دارای خاکی هستند که به صورت دوره‌ای با آب پوشانده یا اشباع می‌شود.

این خاکها به عنوان خاکهای hydic شناخته می‌شوند و گیاهانی که به این خاکها خو کرده‌اند “آب دوست” یا hydrophyte نامیده می‌شوند.

یکی از معضلات شهری وجود نیزار در محدوده شهرهاست که نه تنها باعت به وجود آمدن منظره ای نا پسند و بوی نا مطبوع بلکه باعث تجمع موشها و حشرات موذی در آن محل خواهد شد .موضوعی که به دنبال آن انواع بیماری و محیطی غیر بهداشتی را در سطح شهر به وجود خواهد آورد .

بندر ماهشهر نیز یکی از شهرهایی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کند .

اگر گذری در سطح شهر ماهشهر داشته باشیم در نقاط مختلف شهری این چشم انداز غیر قابل قبول را مشاهده خواهید کرد .

خدمات شهرداری بندر ماهشهر در سال های اخیر بر هیچ کس پوشیده نیست، در سالهایی که شهرداری و شورای اسلامی شهر بندر ماهشهر پروژهایی زیر ساختی و عمرانی را دنبال میکردند، شاید از مقوله زیبا سازی شهری و بهداشت محیط غافل شدند و یا کمتر مورد توجه قرار گرفت، تا جایی که اکنون این گونه مناظر را در سطح شهر مشاهده میکنیم که در شاًن شهر صنعتی و نسبتا ثروتمندی چون بندر ماهشهر نمی باشد.

اگر شخصی برای اولین بار به شهر ما بیاید، برایش این سوال مطرح می شود که مردم این شهر چگونه در کنار این نیزارها که محل تجمع انواع موش ها و حشرات موذی می باشد و باعث انتشار بیماری هایی عفونی و بویی نامطبوع می شود زندگی میکنند؟

در قسمت ورودی شهر (پشت دانشگاه آزاد) جایی که پایانه مسافربری خلیج فارس نیز در آنجا واقع شده است و روزانه محل گذر هزاران نفر اعم از شهروندان، مسافران، دانشجویان و یا خودروهایی که حال گذر از بندر ماهشهر می باشند است، وجود نیزار های سر به فلک کشیده نه تنها نمایی بسیار ناپسند را به وجود آورده بلکه باعث بویی نامطبوع شده که مسافران به محض ورود به شهر یا گذر از بندر ماهشهر با آن مواجه خواهند شد.

معمولا شهرداری ها به ورودی شهرها اهمیت ویژه ای می دهند و شهرداری بندر ماهشهر هم از این قائده مستثنا نیست و با اجرای پروژه فضای سبز خطی و پایه گذاری چراغ های رنگی و تامین نور کافی و آلاچیق های متعدد در ورودی های شهر نمای زیبا و قابل قبولی را به وجود آورده است.

در چند قدمی این زیبایی ها وجود منطقه ای پر از نیزار به چشم می آید و به ذوق می زند. اما با طراحی و اجرای پروژه و مجموعه ای زیبا می توان این منطقه را به فرصتی استثنایی جهت زیباسازی شهری و ورودی شهر و حتی ایجاد اشتغال و درآمدی پایدار برای شهرداری تبدیل کرد.

با توجه به اینکه این منطقه روزانه محل گذر هزاران خودرو اعم از سبک و سنگین است و به نوعی مسیر و جاده ترانزیتی محسوب می شود در بحث زیباسازی و فضای سبز می توان با ایجاد پارک و درختکاری و المان ها و آبنماهایی منحصر به فرد و قرار دادن آلاچیق هایی در میان درختان و یا ایجاد شهربازی بزرگ و مدرن در خور بندر ماهشهر نه تنها محیطی دلنشین جهت گذران اوقات فراغت و تفریح برای شهروندان به وجود آوریم، بلکه می توانیم محلی را جهت توقف مسافران در محدوده شهری بندر ماهشهر فراهم آوریم که میتواند باعث شکوفایی گردشگری در شهرستان شود.

ایجاد بازارچه، کتابخانه، رستوران، مسجد و پارکینگ می تواند باعث ترغیب بیشتر مسافران و خودروهای سنگین و نیمه سنگین جهت توقف و رونق بیشتر محل نیز گردد.

روزانه هزاران خودروی سنگین و نیمه سنگین از این محل گذر کرده و راهی منطقه ویژه اقتصادی یا بندر امام و بندر مجیدیه می شوند که این مسئله بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

ایجاد پارکینگ، رستوران، و یا حتی مسافرخانه ای کوچک در این مسیر ترانزیتی می تواند برای این خودروها بسیار حائز اهمیت و جذاب باشد و این منطقه را به محل استراحت و توقف آنان تبدیل کند و حتی آمار تصادفات جاده ای که گاهاً در اثر خواب آلودگی و خستگی رانندگان به وقوع می پیوندد را کاهش دهد.

با برچیدن نیزارها و تبدیل آنها به فضای سبز و پارک می توانیم سرانه فضای سبز شهری را نیز افزایش دهیم، بنا به گزارش شهرداری بندر ماهشهر در سال ۱۳۹۲ سرانه فضای سبز در شهر بندر ماهشهر ۷ متر می باشد. با نگاهی به سرانه فضای سبز در دیگر شهرهای جهان یا ایران میتوانیم به لزوم افزایش فضای سبز در بندر ماهشهر که شهری صنعتی است و خطر آلودگی آن را تهدید می کند پی ببریم.

بیشترین میزان سرانه فضای سبز در دنیا متعلق به سوئیس و سوئد با ۵۰ تا ۶۰ متر می باشد و پس از آن آمریکا با ۵۰ متر، آلمان با ۳۰ تا ۶۰ متر، فرانسه با ۱۸ متر در رتبه های بعدی قرار دارند، میزان سرانه فضای سبز دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع تعیین شده است و کارشناسان محیط زیست کشور سرانه فضای سبز هر فرد را بین ۳۰ تا ۵۰ متر در نظر گرفته اند.

از دیگر مشکلاتی که وجود نی زارها در سطح شهر می تواند به وجود آورد، مشکلات بهداشتی و بیماری هاست که خود بحثی تخصصی و مفصل می طلبد و در این مقاله نمی گنجد.

می توان از نیزار ها به عنوان مناطق مورد علاقه معتادان شهری و کارتن خواب ها نام برد که سلامت و امنیت شهر و شهروندان را به خطر می اندازد.

حال که فرماندار بندر ماهشهر با ایجاد نهضت عمل و حتی کمیته زیبا سازی شهری در نهضت عمل توجه ویژه و تلاش مضاعف شهرداری بندر ماهشهر را خواستار شده است.

امید است که شهرداری بندر ماهشهر نیز تصمیمی برای حل این مشکل اتخاذ نماید و این محل ها را که گاه با آتش گرفتن آنها، مشکلات عدیده ای برای شهر به وجود می آورد برچیند و به مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی تبدیل و مکان هایی را برای فراغت، سلامت و نشاط جوانان و شهروندان به وجود آورد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شریفی مطالب بسیار خوب ، پسندیده وانشاءالله اثر گذار خواهد بود امیدوارم مسؤلین محترم با برنامه ریزی نسبت به رفع مشکل مطروحه اقدام عاجل فرمایند .از نویسنده مقاله جناب آقای طرفی تشکر وسپاسگزاری می نمایم . امید وارم ارائه ی این گونه مقالات از سوی ایشان ودیگر فرهیخته گان استمرار یابد . موفق باشید . از مدیریت سایت خورنا نیز به خاطر انعکاس مطالب ممنون ومتشکریم .
  • الهایی جناب آقای طرفی ضمن تشکر از جنابعالی در انعکاس چنین مواردی بارها اینجانب به مسولان شهرداری در این مورد تماس گرفتم ولی هیچ گونه اقدامی انجام ندادند ادامه این نیزارها به شهرک طالقانی ختم می شود ولی اهالی شهرک طالقانی که در منطقه چهل مایلی زندگی میکنند آه نفس کشیدن ندارند نمونه اش یکی از همکاران بنده است که بارها با شهردار شهرک طالقانی بحث نموده و در این مورد شاکی شدند هنگام غروب از بس پشه کوره وجود دارد که نمی توانی یه دقیقه تو حیاط بایستی وای به حال بچه های کوچک این منطقه در این شهر بهداشت حکم نمی کند پول بردن از بیت المال حکم می کند کی میخوان به داد این شهر برسند والله خسته شدیم
    • ماهشهر بسيار عالي بود...به اميد توجه مسئولين نيمه خواب ماهشهر بويژه شهردار و شوراي شهر...!