افزایش۵۶ درصدی فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی خوزستان

خورنا: مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان گفت  در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان خوزستان جان خود را از دست دادند.

 

 دکتر سید فرزاد حسینی اظهار کرد: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان خوزستان  جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند.

وی افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌ها ۹ نفر بود، ۵۶ درصد افزایش یافته است.

حسینی توضیح داد: گاز منو اکسید کربن گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می‌شود. در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود. گازی بسیار سمی بی رنگ و بی بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی و سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود. غلظت منو اکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

اقدام درمانی برای مراحل اولیه گازگرفتگی

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان عنوان کرد: در مراحل اولیه گازگرفتگی سریعا درب اتاق باز شود و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر فرد هوشیار است اما فقط سردرد و  سوزش بینی و ته حلق دارد کافیست در هوای آزاد قرار گیرد تا کم کم گاز مونواکسید کربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آن را بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد .

حسینی گفت: اگر بیمار دارای سابقه بیماری قلبی باشد یا سن خیلی کم(نوزاد) یا خیلی بالا دارد (کهنسال) لازم است تحت مداوا با اکسیژن قرار گیرد و همان مصرف مایعات نیز خوب است .

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان افزود: در صورت بیهوش بودن فرد گازگرفته لازم است در هوای آزاد قرار گیرد و اگر تنفس ضعیف و سختی دارد به وی تنفس کمکی داده شود و سریعا” تحت درمان قرار گیرد .