زخم کهنه کنده‌کاری‌ها بر تن کوچه‌های آبادان

خورنا: حفاری‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی شهر آبادان این روزها صدای شهروندان مناطق مختلف را درآورده است و خواهان رسیدگی جدی مسئولان به این وضعیت شده‌اند.

معضل حفاری و کنده کاری‌ها بر تن زخمی شهر آبادان معضلی دیرینه است و به پروژه‌های تمام و ناتمام اجرایی فاضلاب و گاز برمی‌گردد. کوچه‌ها و پس کوچه‌هایی مملو از حفاری، بدون ترمیم و حتی مسیری برای تردد خودرو.

این شهر به واسطه پروژه‌های ریشه‌داری چون فاضلاب که همچنان هم در گوشه و کنار این شهر بی‌نتیجه مانده است سخت تاوان می‌دهد و علاوه بر بوی تعفن و ناهنجاری‌های ناشی از آن، از عدم ترمیم نوارهای حفاری رنج می‌برد و شهروندان را نیز بسیار درگیر با خود کرده است.

پروژه گازرسانی نیز که چند سالیست در این شهر در حال اجرایی شدن است با وجود توقف در برخی مناطق، به کنده کاری‌های خود ادامه می‌دهد در حالی که همچنان حفاری‌های گذشته‌اش را به درستی جبران و ترمیم نکرده است. شهروندان از این وضعیت بسیار گلایه‌مند و اما پاسخ‌های مسئولان در این رابطه علاوه بر اینکه قانع‌کننده نیست بلکه توجیه‌ناپذیر است.

در این میان مناطقی چون کوی کارگر رنجی بیشتر دیده‌اند و امیری آبادان که بوی گاز را نیر استشمام نکرده است وضعیتی بهتر را داراست. فصل بارندگی، دشمن این نوارهای حفاری به دلیل لبریز شدن از آب‌های سطحی و تبدیل شدن آنها به فاضلاب است و دیگر مناطق نیز با وضعیتی مشابه در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

حفاری‌های این شهر که در برخی مناطق شبیه به گودال هستند این روزها طاقت و صبر را از شهروندان ربوده است به ویژه که این امر در مناطقی به دلیل عدم تردد خودرو، نبود امنیت را نیز به دنبال آورده است.

با تنی چند از مسئولان شهروندان و مسئولان در خصوص این معضل گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

*کوچه‌هایی غیرقابل تردد

یکی از شهروندان آبادانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: در منطقه کوی کارگر آبادان ساکن هستم و چهار سال است که در ردیف E 42 زندگی می‌کنم.

وی ادامه داد: در اوایل سکونتمان در این منطقه، بحث گازرسانی بود که چندین بار حفاری‌های این پروژه انجام گرفت و هر دفعه بنا به دلایلی مسیر حفاری و جاگذاری خطوط تغییر پیدا می‌کرد.

وی افزود: دورتادور منزل ما از این حفاری‌ها در امان نبوده است و امروز پس از گذشت این همه سال همچنان شاهد عدم ترمیم مناسب این کنده کاری‌ها هستیم.

این شهروند آبادانی بیان کرد: حتی تاکسی هم حاضر به تردد در کوچه نیست و این مسئله برای هم محله‌ای‌ها به ویژه بانوان دردسر شده است.

*ناامنی ارمغان حفاری‌ها

دیگر شهروند آبادانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: با وجود اینکه هنوز پروژه فاضلاب و گاز به منطقه ما راه باز نکرده است از دست حفاری‌ها و عدم ترمیم پس از آن در امان نیستیم.

وی گفت: این وضعیت ناامنی را به بسیاری از مناطق ارمغان آورده است و ساکنان نیز راهی جز انعکاس این مشکلات به گوش مسئولان ندارند.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته به دلیل همین نوارها و بهتر بگویم چاله‌های حفاری، در تاریکی شب برخی با موتورسیکلت و تعدادی از کودکان به هنگام بازی در آنها سقوط کرده‌اند و برایشان نقص عضو و مرگ را به همراه داشته است و بسیاری از خانواده‌ها عزادار شده‌اند.

این شهروند آبادانی خاطرنشان کرد: از شهرداری، آبفا و اداره گاز انتظار رفع معضلات پیش‌رو را داریم و از فرمانداری انتظار نظارت مضاعف.

*برگزاری جلسات با ادارات مختلف آبادان

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: برنامه‌هایی برای رفع این مشکلات در سطح شهر داریم زیرا این ادارات زمانی که کنده‌کاری انجام می‌دهند برای آسفالت نوارهای حفاری هزینه‌ای را به شهرداری نمی‌پردازند.

حبیب‌الله رشتی‌پور افزود: در واقع شهرداری کار نظارت بر نوارهای حفاری را انجام می‌دهد و کار طبق روال گذشته نیست که مبلغی به شهرداری برای ترمیم این کنده کاری‌ها پرداخت شود مگر اینکه توافقی با شهرداری در این خصوص صورت گیرد.

وی ادامه داد: جلساتی در طول ماه با حضور تمام مسئولان ارگان‌ها و ادارات برگزار می‌شود و در خصوص ترمیم نوارهای حفاری به آنها تذکر داده خواهد شد که هرچه سریع‌تر پیمانکار اخذ کنند و از پس مشکلات مردم در این زمینه برآیند.

*ادارات آبفا و گاز متعهد شده‌اند

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان خاطرنشان کرد: در خصوص منطقه کوی کارگر نیز وضعیت بسیار پرمشکل است که توضیح مسئولان اداره گاز در این زمینه اتصالات و انشعابات خطوطی‌ست که همچنان در این منطقه در حال انجام است و متعهد شده‌اند پس از اتمام کامل گازرسانی این محدوده آسفالت شود.

وی توضیح داد: اداره آبفا و گاز در جلسات برگزاری شده اخیر همچنین تعهد کرده‌اند در اسرع وقت نسبت به ترمیم نوارهای حفاری اقدام کنند تا مشکلات شهروندان هر چه سریع‌تر در مناطق مختلف شهری به ویژه کوی کارگر برطرف شود.

رشتی‌پور عنوان کرد: شهرداری نیز به عنوان نهاد نظارتی همه تلاشش بر این است که این ارگان‌ها را مجاب کند تا نسبت به رفع این مشکلات که سال‌هاست شهروندان را درگیر خود کرده است اقدام کنند.

با توجه به کهنه بودن زخم کوچه پس کوچه‌های شهر آبادان، شهروندان در انتظار در اختیار داشتن بدیهی‌ترین امکانات شهری نظیر آسفالت و برخورداری از کوچه‌هایی قابل تردد و مناسب برای عبور و مرور هستند که با تعهد مسئولان شهری و نظارت شهرداری امید است این زخم کهنه در آینده‌ای نزدیک التیام یابد.