نماینده اندیمشک: نمایندگان لرستان از ابتدای انقلاب به دنبال مجوز کارخانه سیمان الوار بودند

خورنا : نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای انقلاب که بخش الوار جزئی استان لرستان به شمار می آمد نمایندگان لرستان به دنبال کسب مجوز احداث کارخانه سیمان در این منطقه بوده و توانستند این مجوز را هم کسب کنند اما دولت های مختلف زیر بار نرفتند تا اینکه حدود ۸سال پیش پذیرفته شد که کارخانه سیمان در بخش الوار کلنگ بخورد.

به گزارش اری ترین؛ عیسی دارایی افزود: مسائل مختلفی باعث شد کارخانه از محل قبلی به اینجا بیاید که من فکر می کنم از لحاظ اقتصادی ضربه سنگینی به این کارخانه وارد آمده است چراکه در محل سابق نیازی به حمل سنگ معدن نبود و براحتی وارد کارخانه می شد در حالی که امروز و در صورت افتتاح آن مجبوریم سنگ معدن را از چندین کیلومتر آنطرف تر به کارخانه حمل کنیم.

وی اضافه کرد: دولت آنگونه که باید و شاید وارد کار نشده است لذا وضعیتی را که اکنون می بینید گروه اقتصادی مهرگان ایجاد کرده و با خرید ۸۹درصد از سهام و پیشرفت فیزیکی نزدیک به بیش از ۵۰ درصد، وسائل مورد نیاز را هم با مبالغ بسیار سنگین خریداری کرده که در محوطه کارخانه موجود است.

سردار دارایی گفت: موقعیت عالی این کارخانه و وجود ذخائر عظیم در منطقه و نیز احداث سد بختیاری در تنگ پنج لرستان که تا ۲۰ سال عملیات احداث آن به طول خواهد انجامید و کارخانه سیمان درود به تنهایی قادر به تأمین سیمان مورد نیاز آن نخواهد بود و از طرف دیگردر دسترس بودن بازار کشور عراق در صد کیلومتری منطقه بر اهمین این کارخانه افزوده است.

وی اضافه کرد: در صورت راه اندازی این کارخانه برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و برای جابجایی سنگ معدن به کارخانه و حمل سیمان از آن، نزدیک به ۳۰۰ دستگاه کمپرسی مورد نیاز خواهد بود.

وی تأکید کرد: من به سازندگان این کارخانه گفته ام که در صورت آغاز به کار، اولویت استخدام با مردم منطقه و بویژه ساکنان اولین روستایی است که گرد و غبار آن را خواهند خورد.

نماینده مردم در خانه ملت در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: نامگذاری سال های گذشته توسط رهبر انقلاب برای رسیدن به بحث اقتصاد مقاومتی بود، و اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که با هر بادی نلرزد و سرپای خود بماند که وجود این کارخانه در منطقه، نمونه ای از آن است.

وی افزود: در کره جنوبی یک کیلوگرم سنگ معدن وجود ندارد اما سالانه ۵۵ میلیون تن آهن تولید می کند در حالیکه در کشور ما ۴ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن موجود است اما سالانه ۱۲ میلیون تن تولید داریم.

سردار دارایی در پایان گفت: امروز ما دیگر نه تنها دستمان را به سوی کشور های دیگر برای سیمان دراز نمی کنیم بلکه می توانیم بازارهای دیگر را هم با کیفیتی که خواهیم داشت در دست بگیریم.