کوی سلمان فارسی هویزه در انتظار تغییر کاربری و اجرای پروژه فاضلاب

خورنا: منطقه جدیدالحداث کوی سلمان فارسی هویزه این روزها ساکنان خود را درگیر تغییر کاربری و اجرای پروژه فاضلاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، مناطق جدیدالاحداث که معمولا در حواشی شهرها قرار می‌گیرند و ساخت و سازهایی مجاز و غیرمجاز را شامل می‌شوند همواره ساکنانشان را با مشکلات ریز و درشتی که ناشی از بی‌برنامگی مسئولان و عدم دوراندیشی آنان نشات گرفته است درگیر می‌کنند.

معمولا این مناطق با مشکلاتی چون نبود آسفالت، عدم وجود شبکه آب و فاضلاب مناسب و راه‌های دسترسی و در مجموع نبود زیرساخت‌های مناسب و مطلوب مواجه هستند که بنا به شرایط منطقه‌ای و زمانی این کمبود و کاستی‌ها متفاوت است.

این روزها کوی سلمان فارسی شهرستان هویزه نیز چنین وضعیتی دارد و ساکنان آن از نبود شبکه فاضلاب و سرازیر شدن آن در کوی و برزن شکوه و گلایه دارند. این منطقه با وجود تمهیدات اندیشیده شده از سوی شهرداری و اقدامات صورت گرفته، باز هم در زیر و خم مشکلات، درگیر تغییر کاربری‌هایی‌ست که نیاز به حکم مسئولان قضایی دارد.

در این خصوص برخی ساکنان منطقه سلمان فارسی از روشن نشدن تکلیف موقعیت ساختمان‌هایشان می‌گویند و اینکه برخی از ساخت و سازها در محدوده خارج از شهر واقع شده است و هنوز تغییر کاربری نشده‌اند و برخی دیگر از بوی تعفن فاضلاب رنج می‌برند و نیاز به توجه جدی مسئولان آبفا دارند.

*عدم توجه مسئولان به مناطق جدیدالحداث

یکی از ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هویزه اظهار کرد: در فصل بارندگی وضعیت تردد در این منطقه غیرقابل تصور است و زندگی را برای ساکنان سخت‌تر می‌کند.

سینا ۲۸ ساله عنوان کرد: اینکه کوی سلمان فارسی هنوز از نبود شبکه فاضلاب رنج ببرد قابل توجیه نیست و مسئولان باید خیلی زودتر از اینها به فکر انجام زیرساخت‌ها بودند.

وی گفت: مسئولان شهرستان هیچ توجهی به مناطق جدیدالاحداث ندارند و این موضوع در خور شهرستانی چون هویزه نیست.

دیگر شهروند هویزه نیز چنین افزود: برخی منازل با وجود ساخت و ساز قانونی، هنوز بلاتکلیف هستند و به گفته مراجع مسئول در خارج از حوزه شهری واقع شده‌اند و این امر برای ساکنان این منازل مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و همچنان سرگردان و بلاتکلیف نگهشان داشته است.

عبداللهی عنوان کرد: نیاز است در این خصوص برنامه‌ریزی شود، مناطق نامبرده هر چه زودتر تغییر کاربری شوند و مردم از این وضعیت خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار توجه بیشتری از مسئولان شهرستان داریم و امید حمایت مضاعف‌تر، بلکه در سال جاری بتوان شاهد رفع مشکلات ساکنان این منطقه بود.

*تغییر کاربری‌ها در دست مراجع قضایی

با توجه به بحث و بررسی چنین مواردی، قصد کردیم آخرین موارد پیگیری شده در منطقه کوی سلمان فارسی را از زبان معاون فرماندار هویزه بشنویم.

همایون بنی‌نعیم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هویزه از تغییر کاربری‌ها در این منطقه گفت و اظهار کرد: تعداد بسیاری از منازل ساخته شده در این منطقه خارج از محدوده شهری قرار دارند که نیاز به تغییر کاربری و شرایط خاص خود دارند.

وی ادامه داد: به دلیل تعامل با مردم و رفع مشکلات ساخت و ساز آنها در منطقه سلمان فارسی موضوع را به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم و منتظر تصمیم نهایی هستیم.

معاون فرماندار هویزه تصریح کرد: به دلیل اینکه مردم ساخت و ساز کرده‌اند و آنها را از بلاتکلیفی و سرگردانی دربیاوریم همه تلاش خود را بکار خواهیم بست و در این منطقه نیز چون سایر مناطق شهرستان خدمات شهری ارائه می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکل فاضلاب کوی سلمان فارسی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به انجام پروژه فاضلاب در مناطق مختلف این شهرستان، به زودی شاهد اجرای آن در کوی سلمان فارسی نیز خواهیم بود و طبیعی‌ست که پروژه فاضلاب، منطقه به منطقه پیش برود و تکمیل شد.

بنی‌نعیم همچنین عنوان کرد: پروژه فاضلاب هم اکنون تا چند کیلومتری منطقه جدیدالاحداث سلمان فارسی رسیده است و در سال جاری هم در این کوی و هم در منطقه علامه کرمی کار اجرای پروژه آغاز خواهد شد.

وی توضیح داد: البته پروژه فاضلاب و کنده‌کاری‌های مربوط به این پروژه در ایام تعطیلات نوروز به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران تعطیل و متوقف شده بود که هم اکنون مجددا آغاز شده است.

*فاضلاب باعث رشد نیزارها شده است

در ادامه به سراغ شورای اسلامی شهر هویزه می‌رویم و از اقدامات شهرداری در راستای رفع مشکلات منطقه سلمان فارسی جویا می‌شویم.

عضو شورای اسلامی این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هویزه اظهار کرد: وضعیت بهداشت در مناطق جدیدالاحداث به دلیل ورود شبکه فاضلاب بسیار نامطلوب است.

یاسر بوعذار افزود: آب‌های سرگردان فاضلاب در گوشه و کنار این مناطق موجب سردرآوردن نیزارهای بلندی شده است که با وجود از بین بردن آنها توسط شهرداری باز هم کار به جایی نمی‌برد.

وی تصریح کرد: اما شورای اسلامی این شهر و شهرداری با بر وظیفه ذاتی‌شان، خدمات شهری را به مناطق جدید الاحداث از جمله کوی سلمان فارسی ارائه می‌دهند.

این عضو شورای شهر هویزه عنوان کرد: وضعیت نیزارها در این مناطق وضعیت نابسامانی ایجاد کرده است و نیاز است برای رفع معضل فاضلاب و مشکلات مردم در این زمینه چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

با توجه به ذکر مواردی از شکوه و گلایه شهروندان مناطق جدیدالاحداث هویزه و پاسخ مسئولان در این خصوص امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع مشکلات مربوط به فاضلاب و تغییر کاربری ساخت و سازهای این مناطق باشیم.

قابل توجه است وضعیت نابسامان فاضلاب امروزه گریبانگیر بسیاری از شهرهای استان شده است خاص آنکه آن مناطق تازه احداث شده باشند و یا جزو بافت قدیمی شهر.

========