معاون عمرانی استانداری خوزستان خبر داد:

زمان افتتاح خط اول قطار شهری اهواز اعلام شد

خورنا: معاون عمرانی استانداری خوزستان از افتتاح خط اول پروژه قطار شهری اهواز در سال جاری خبر داد.

احمد سیاحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی اظهار کرد: ما یک کشور واحد هستیم و اتحاد برای همه استان های کشور ضروری است.

وی با اشاره به جغرافیای خشک و نیمه خشک استان افزود: یکی از موضوعات مهم در استانداری خوزستان بحث تامین آب برای همه  شهروندان خوزستانی است.

سیاحی با بیان اینکه، فرهنگ و تاریخ خوزستان با رودخانه کارون عجین شده است، اظهار کرد: این رودخانه را با به لحاظ کیفی و کمی حفظ کرد زیرا ۸۵ درصد آب شرب شهرهای استان از این رودخانه تامین می شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: برای انتقال آب کارون به فلات مرکزی جلسات متعددی در سطح استانی و کشوری برگزار شد و در انتها نیز به یک جمع بندی مناسب مبنی بر انتقال آب تنها برای مصارف شرب و از طریق خطوط لوله رسیده ایم.

مخالف انتقال آب با تونل هستیم

وی با تاکید به اینکه ما مخالف انتقال آب از طریق تونل هستیم زیرا در این صورت امکان بررسی دقیق آب انتقالی وجود ندارد، اظهار کرد:  اثر بخشی اقتصادی یک متر مکعب آب در استان با سایر نقاط کشور متفاوت است.

سیاحی افزود: آب انتقالی از سرشاخه های کارون به استان های کرمان، یزد و اصفهان به ترتیب به ۱۸۰، ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال می رسد که ما در تلاش هستیم تا انتقال این میزان آب که برای مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد کاهش یابد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص هویت شهری مردم استان افزود: خوزستان دارای مردمی شیعه و ولایت مدار است به طوری که هیچگاه استقبال پر شور مردم این استان از مقام معظم رهبری در سال ۷۶ از یاد نخواهد رفت.

سیاحی با بیان اینکه، هویت مردم خوزستان کاملا مشهود است گفت: منظور استاندار از تقویت هویت شهری، تقویت اخلاق های درست اچتماعی در موضوعاتی مانند ایمنی راه و استفاده بهینه از آب و برق است.

وی همچنین در خصوص پروژه قطار شهری اهواز عنوان کرد: مجوز های لازم برای جذب سرمایه گذار خارجی و فاینانس این پروژه گرفته شده و به همین منظور باید ۴۵۰ میلیون دلار برای فاینانس این پروژه از محل بانک عامل تامین شود تا بتوانیم وسایل مورد نیاز و خرید های داخلی را انجام دهیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ادامه افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته خط اول پروژه قطار شهری اهواز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به دنبال افزایش سرانه فضای سبز

سیاحی همچنین با بیان اینکه ما به دنبال افزایش سرانه فضای سبز در استان هستیم، عنوان کرد: سرانه فضای سبز در شهر اهواز پنج متر است که این رقم با احتساب پارک شهروند به رقم ۹ متر می رسد در صورتی که سرانه استاندارد در سطح کشور عدد ۱۲ متر است.

سیاحی با اشاره به اینکه، برای انجام سه طرح عمده در راستای تامین آب شرب مورد نیاز کل استان به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: متاسفانه تامین این میزان اعتبار از محل اعتبارات جاری استان امکان پذیری نیست.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص مشکلات ایجاد شده در اثر احداث سد گتوند گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان شوری آب این سد بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میکروموس است که به همین منظور وزارت نیرو به عنوان متولی این طرح باید راهکاری برای خروج نمک موجود در آب این سد ارائه دهد.

حل مشکل روستائیان پشت سد گتوند

وی در این خصوص افزود: تاکنون خسارت های لازم به روستائیانی که زمین هایشان در اثر احداث این سد به زیر آب رفته پرداخت شده و تنها ۱۲ خانواده باقی مانده که در همین راستا در تلاش هستیم تا هر چه سریع تر مشکل این روستاییان نیز حل شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در مورد وضعیت راه های استان نیز عنوان کرد: از اول سال تاکنون بیشترین جلساتی که در استانداری خوزستان برگزار شد به حفظ ایمنی در راه های استان اختصاص یافته است.

سیاحی با تاکید به اینکه، مسئله راهداری مهم تر از راهسازی است گفت: تاکنون بسیاری از نقاط حادثه خیر راه های استان شناسایی شده و در همین راستا به ۱۴ هزار تابلو راهنمایی و رانندگی نیازمند هستیم که اقدامات اولیه برای خریداری و نصب این تابلو ها صورت گرفته است.

وی در خصوص عملکرد شهردار اهواز در این چند ماه اخیر عنوان کرد: سیستم سازمان شهرداری مانند دولت است و رضایت شهروندان از شهرداری مانند رضایت از نظام  است، خوشبختانه شهردار اهواز تا کنون کارنامه خوبی از خودش به جای گذاشته است.