توجه به سلامت یکی از وظایف دولتها/ کمبود خیرین سلامت در خوزستان

خورنا: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز توجه به سلامت یکی از وظایف بنیادی دولت هاست و در کشور ما نیز ارتقاء، حفظ و تأمین سلامت از وظایف مهم دولت به حساب می آید.

اسماعیل ایدنی پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالین و خیرین عرصه سلامت که در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شده بود، گفت: دین اسلام یک دین اجتماعی است و دیندار بودن در مذهب ما محدود به داشتن سلامت برای خود نیست و اهتمام به امور دیگران در دین اسلام نهفته است و زندگی بشری یک زندگی مشاع است و نمی توانیم جدا از دیگران و ایزوله باشیم و در حقیقت طبیعت زندگی انسان ها تأثیر پذیری و تأثیرگذاری است.

وی افزود: ما در حوزه ای کار می کنیم که بر سلامت جامعه و حفظ و احیای نفس تأثیر می گذرد که این فعالیت ها علاوه بر ایجاد تعالی باعث کمک به دیگران هم می شود و در حقیقت وظیفه و رسالت اجتماعی مردم در قبال سایر افراد از بدیهیات دینی ماست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تأکید بر وجود مشکلات عدیده حوزه سلامت در کل جهان گفت: توجه به سلامت یکی از وظایف بنیادی دولت هاست و این توجه در قانون کشور ما نیز نهفته است که بر این اساس ارتقاء، حفظ و تأمین سلامت از وظایف مهم دولت ما نیز به حساب می آید.

ایدنی اظهار کرد: اگر برنامه های خودمراقبتی در جامعه نهادینه شود تا ۸۰ درصد حفظ سلامتی افراد جامعه را شاهد خواهیم بود که این میزان سلامتی دستاورد بسیار خوبی برای کشور است. همچنین بسیاری از مصرف دخانیات افراد از دوران نوجوانی است بنابراین آگاه سازی نوجوانان برای مراقبت از خود بسیار با اهمیت است که خوشبختانه تیم های دندانپزشکی و بهداشت با حضور در بیش از ۲۷۰ دبیرستان اهواز برنامه های خودمراقبتی را برای این قشر حساس تشریح کردند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علت مرگ افراد بین ۲۰ تا ۵۹ سال حوادث رانندگی است، گفت: با وجود ۵۰ تخت آی سی یو در شهر باز هم مشکل وجود دارد و علت این کمبود تخت ها این است که زیرساخت های توسعه راه ها با سلامت همخوانی ندارد و یکی نیست که با این وجود هر چقدر هم که به تعداد تخت ها اضافه کنیم اما باز هم کمبود خواهیم داشت مگر اینکه زیر ساخت های راه با سلامت یکی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: ما باید رویکردمان را در کنترل بیماری های غیر واگیر بگذاریم که اگر این اتفاق نیفتد با مشکلات مهمی در تأمین منابع مالی این بیماری ها رو به رو خواهیم شد به عنوان مثال هزینه های مستقیم و غیر مستقیم سرطان برابر با کل اعتبار وزارت بهداشت است که این رقم بسیار بزرگی است.

ایدنی ادامه داد: بخش مهمی از سرمایه در حوزه سلامت هزینه می شود و سلامت در کنار امنیت و آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از مهمترین مشکلات ما تأمین منابع مالی حوزه سلامت است که خوشبختانه امسال در ابلاغ سیاست های کلان بحث سلامت جزء سه اولویت اصلی مطرح شده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خیران سلامت نتیجه را به عینه مشاهده می کنند، یادآور شد: توانمندی دولت برای تأمین منابع مالی حوزه سلامت محدود است و در این زمینه نیاز به حضور خیرین و مشارکت اجتماعی مردم داریم اما متأسفانه علی رغم سرمایه های فراوان و بازار فعال و پویای خوزستان فعالیت خیریه سلامت در استان و حضور خیران در حوزه سلامت کم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به برگزاری تئاتر خیابانی و تشکیل پایگاه های مختلف در سطح شهر برای جلب توجه مردم به سوی بحث خود مراقبتی گفت: آلودگی آب و هوا، فرهنگ رانندگی و جاده سازی از جمله بخش هایی هستند که جدای از حوزه کاری بر سلامت افراد تأثیر می گذارند.