در دومین استارتاپ​ویکند اهواز تاکیدشد: لزوم ایجاد فضای تفکر خلاقانه برای جوانان

خورنا: دومین رویداد استارتاپ​ویکند اهواز در دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

 قدرت​الله شاکری​نژاد رییس جهاددانشگاهی استان، در افتتاحیه دوره آموزشی استارتاپ​ویکند که چهارشنبه، سوم اردیبهشت​ماه در آمفی​تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران برگزار شد، اظهارکرد: این​که فرآیند تولید علم را به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل کنیم، از جمله برنامه​های کلان و انجام آن در کشور ضروری است.

 وی افزود: در گذشته افراد پس از پایان تحصیل به​خصوص در خوزستان به​راحتی در شرکت​های بزرگ نفت، حفاری و پتروشیمی مشغول به​کار می​شدند اما هم​اکنون وضعیت متفاوت است و داشتن مدرک​تحصیلی صرفا برای مشغول به​کار شدن کفایت نمی​کند و  لازم است افراد دوره​هایی را نیز بگذرانند. امروز ما به دنبال جوانانی هستیم که در کنار داشتن مدرک​تحصیلی، ایده​پرداز باشند.

 شاکری​نژاد ادامه​داد: باید کسب و کار را در بخش​خصوصی پیگیری کنیم. فردی که در بخش​خصوصی به​دنبال کسب و کار است، آن فرد، فردی با قابلیت​های بالا است. افراد بسیاری با سرمایه بسیار در ایجاد کسب و کار شکست می​خورند و در مقابل افراد بسیاری نیز هستند که با وجود سرمایه اندک، در کار موفق هستند.

 رییس جهاددانشگاهی خوزستان گفت: باوجود این​که دانشگاه فضایی آکادمیک است و نه فضای ایده​پردازی، اما باید تلاش کنیم جوانان ایده​پرداز بتوانند جایگاه در جامعه به​دست آورند. لذا اساتید باید تلاش کنند تفکر خلاقانه را در بین دانشجویان ایجاد کنند.

 وی عنوان​کرد: مزیت برگزاری دوره استارتاپ​ویکند این است که جوانان دارای ایده​های کوچک قدرت اعتماد به​نفس برای ارائه ایده​های خود در کنار سایر افراد را پیدا می​کنند. از سوی دیگر مربیانی در این دوره حضور دارند که این ایده​ها را دریافت و در کوتاه​مدت آن را هدایت می​کنند. نکته مثبت آن، افزایش اعتماد به​نفس بین جوانان است. یکی دیگر از مزیت​های این کارگاه آموزش، انجام کار به​صورت تیمی است؛ به​خصوص بین قشری که ایده​پرداز هستند.

 شاکری​نژاد تصریح​کرد: ایده​پردازی همراه تفکر است و این مساله در مبانی دینی ما نیز آمده که یک ساعت تفکر بالاتر از هفتاد سال عبادت است.

 وی افزود: ایده​پردازی باید تبدیل به طرحی قابل اجرا باشد. این سازمان نیز براساس یک ایده و تفکر خلاقانه ایجاد شد. در حال حاضر چولگی و هرم تحصیلات​تکمیلی به سمت دوره دکتری گرایش دارد و به همین علت ما در جهاددانشگاهی خوزستان به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش در دوره​های کارشناسی​ارشد و دکتری هستیم.

 همچنین در ادامه این مراسم سیدمرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان​کرد: روند توسعه و پیشرفت کشورهای جهان زمانی کشف شد که انسان به قدرت عقل و اندیشه پی برد و این​که می​تواند با ابزاری که در دست دارد برای رفع نیازهای خود استفاده کند.

 وی گفت: محور توسعه همه جوامع انسان است اما نه هر انسانی؛ بلکه انسانی که از فکر و اندیشه استفاده می​کند. تنها یک ثروت بدون بدیل وجود دارد و آن انسان دارای عقل، اندیشه و فکر است که متاسفانه در حال حاضر به​راحتی از کشور فرار می​کند و فوج​ فوج از کشو خارج می​شود. ما امروز دل بسته​ایم به همین چند بشکه نفتی که باید همین نیروهای انسانی آن را استخراج کنند اما متاسفانه قدر آن​ها را نمی​دانیم.

 افقه بیان​کرد: لازمه پیشرفت در جهان امروز، استفاده از عقل و اندیشه است و به همین علت کشورهای پیشرفته از خرده مغزها استفاده می​کنند و به همین علت دارای پیشرفت با شتاب خیره​کننده​ای هستند. ابن در حالی است که هنوز تعریف ما از ثروت نفت و منابع زیرزمینی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران افزود: در تئوری شومپیتر آمده که اگر محیط محیای پرورش ایده​پردازان نباشد، ایده​پرداز یا گوشه​نشین می​شود یا مجبور به ترک آن محیط است. هر فردی ایده​پرداز نیست و ایده​پرداز کسی است که از فرصت​ها استفاده می​کند. ایده با سماجت به پیش می​رود. اصولا ساختارهای دولتی ضد پیشرفت و ضد پرورش ایده هستند.

وی بیان​کرد: ما هنوز وارد ابتدای جاده توسعه هم نشده​ایم اما با پتانسیل​ها و ثروت​هایی که داریم -نه نفت و گاز، بلکه نیروی انسانی- در صورتی که مدیریت شوند می​توانیم در کمتر از ۱۰ سال این مسیر را طی کنیم.

افقه خاطرنشان​کرد: هیچ کشوری توسعه یافته نیست مگر آن که دولتی توسعه​خواه داشته باشد. متاسفانه در کشور ساختارها ضد تولید و توسعه و پیشرفت است. دولت بدون پشتوانه جامعه به پیشرفت دست نمی​یابد. دولت​ تنها کافی است که مانعی ایجاد نکند و کار را به جوانان واگذار کند.

در ادامه نیز سید رضا علوی مدیر دفتر اشتغال جهاددانشگاهی خوزستان، گفت: ایده در ذات خود ارزشمند نیست و تا زمانی که به طرح تبدیل نشده، ارزش اجرایی ندارد. باید خطرپذیر بودن را یاد گرفت. چیزی که موجب تضمین یک کسب و کار موفق می​شود مزیت رقابتی است. یعنی قابلیت​هایی که رقیب به سادگی نمی​تواند از آن​ها بهره ببرد. بنابراین ایده ذاتا ارزشمند نیست و این مزیت رقابتی است که ما را در کسب و کار نگه می​دارد.

وی تاکیدکرد: در استارتاپ​ویکند باید به دنبال تمرین، یادگیری و تجربه باشیم و شبکه​سازی را به خوبی یاد بگیریم. این فرایند مزیت​هایی به ما می​آموزد تا مسیر کسب و کار برای ما هموار شود.