عدم تحقق اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی ساخت قرنطینه گوزن‌های زرد کرخه

خورنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از عدم تحقق اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی ساخت قرنطینه گوزن زرد ایرانی در سایت حفاظت شده کرخه خبر داد.

احمد لاهیجان‌زاده اظهار کرد: بار دیگر مانند سال گذشته احتمال طغیان آفت و بیماری میاز در گوزن زرد ایرانی وجود دارد و باید در این زمینه هشدارهای صادر شده را جدی گرفت.

وی با اشاره به تعداد گوزن باقیمانده در سایت کرخه افزود: در سایت کرخه تنها ۱۶ رأس گوزن باقیمانده است و این تعداد کم گوزن زرد تحمل بیماری مجدد میاز را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه آب و هوا در طغیان و یا عدم طغیان این بیماری تاثیر بسزایی دارد، تاکید کرد: باید توجه داشت یکی از عوامل این بیماری مگس میاز است و این بیماری در گوزن زرد دلایل دیگری نیز دارد که باید این عوامل نیز کنترل شود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به عوامل دیگر این بیماری خاطر نشان کرد: کم آب شدن رودخانه کرخه باعث شده تا گوزنها بیشتر در مقابل مگس میاز آسیب‌پذیرتر شوند و در این زمینه باید کوشید تا آب بیشتری به سایت نگهداری گوزن‌ها جریان یابد.

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته برای رفع مشکلات موجود در سایت کرخه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد ولی در این زمینه هیچ اعتباری تخصیص پیدا نکرد و این مسئله در سال‌جاری این گونه کم‌یاب را تهدید می‌کند.

وی گفت: باید ساختمان قرنطینه در این سایت احداث و تجهیز شود و در این زمینه با کمبود شدید اعتبار مواجه هستیم و باید در این بخش به اداره کل حفاظت محیط زیست کمک جدی شود.