توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در خصوص آلودگی ناشی از نشت خطوط بنزین در اندیمشک

خورنا: به دنبال انتشار خبری در خبرگزاری مهر در خصوص آلودگی ناشی از نشت خطوط بنزین در اندیمشک، شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران توضیحات تکمیلی را به این خبرگزاری ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز ۱۷ فروردین ماه خبری با عنوان «تداوم آلودگی ناشی از نشت خط لوله بنزین در اندیمشک» به نقل از رئیس اداره محیط زیست اندیمشک در این خبرگزاری منتشر شد که شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران توضیحاتی را برای تکمیل این خبر به دفتر خبرگزاری مهر ارسال کرد.

در این توضیحات آمده است: به محض وقوع حادثه شکستگی خط لوله ۱۶ اینچ فرآورده اهواز – ری طبق سیستم کنترلی،با تلاش نیروهای بهره بردار مراکز انتقال نفت شهید زنگنه (سبزاب) و شهید یوسف زاده باغبان (بیدرویه) شیرهای بین راهی در طرفین نقطه وقوع حادثه دیده بسته شده، سپس جریان مواد به سمت مخازن تأسیسات انتهایی اندیمشک هدایت و نشت مواد از محل شکستگی قطع شد.

در این توضیحات عنوان شده است: در لحظات ابتدایی وقوع حادثه با حضور به موقع مدیر منطقه و استقرار نیروهای فنی و عملیاتی منطقه و مراکز انتقال نفت با احداث دیوار خاکی از پیشروی مواد نفتی در سطح خاک جلوگیری شد. سپس فرآورده خارج شده از خط لوله با به کارگیری دو دستگاه مکش ۹۰۰۰ لیتری جمع آوری و پس از آن با استفاده از ۱۰۰۰ برگ pad جاذب و ۳۰ متر بوم جاذب محل وقوع نشت به طور کامل پاکسازی شد. ۲۴ ساعت پس از اتمام عملیات جمع آوری مواد طبق دستور العمل های رفع آلودگی، عملیات هوادهی به زمین های اطراف محل شکستگی خط لوله با استفاده از تجهیزات اختصاصی انجام شد. در ادامه در راستای تعامل با مسئولان شهرستان اندیمشک جلسه ای نیز در مورخ ۱۶ فروردین در دفتر فرمانداری محترم این شهرستان با حضور معاون فرماندار و رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان برگزار و توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه عملکرد این شرکت نسبت به جمع آوری و پاکسازی مواد مطرح، سپس برنامه تعویض قسمتی از خط لوله مذکور که طی هفته آتی عملیات آن اجرایی می شود، ارائه گردید.

در توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران آمده است: خط لوله ۱۶ اینچ سراسری آبادان به تهران از اهواز تا سبزاب در سال ۱۳۸۳ تعویض شده است. همچنین ۲۰ کیلومتر از خط لوله سبزاب به تنگ فنی تعویض گردیده و حدود ۸ کیلومتر دیگر از آن تا پایان فروردین ماه سال جاری و مابقی خط لوله انتقال مورد نظر تا پایان سال ۱۳۹۳ به طور کامل تعویض خواهد شد. ضمناً خط لوله ۱۶ اینچ آبادان – ری جهت انتقال فرآورده های نفتی (بنزین، نفت گاز و نفت سفید) مورد استفاده قرار می گیرد.