بیش از ۸۶۷ هزار تن کالا از گمرک خرمشهر به خارج از کشور صادر شد

خورنا: مدیرکل گمرک خرمشهر گفت: بیش از ۸۶۷ هزار تن کالا در سال ۱۳۹۲ از گمرک خرمشهر به خارج از کشور صادر شد. 

عارف باوی با اعلام این خبر اظهارکرد: ارزش ریالی این کالاها ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال معادل ۱۰۳ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار است.

وی افزود: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۲ درصد افزایش، از نظر ارزشی ۱۲۳ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل گمرک خرمشهر بیان کرد: ۹۲۹ هزار تن کالا نیز به ارزش هشت هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال معادل ۳۳۴ میلیون و ۵۰۵ هزار دلار از مرز زمینی شلمچه به کشور عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

وی این کالاها را شامل مواد معدنی، باریت، بنتونیت، نمک صنعتی و مصالح ساختمانی از قبیل سیمان سیاه و سفید، کاشی و سرامیک کف و دیوار، سنگ، موزاییک، آجر، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، مواد غذایی، مخلوط کن، بخشهایی از خط تولید کارخانه تولید آسفالت و دستگاههای بستهبندی و دستگاه ساب موزاییک ذکر کرد.

باوی با اشاره به انتخاب مرز بین المللی شلمچه به عنوان مسیر تجارت کالاهای صادراتی توسط صاحبان کالا افزود: امکانات و تسهیلات فراهم شده در مرز شلمچه در کنار سرعت بخشی و روان سازی ارایه خدمات از سوی گمرک خرمشهر، امکان افزایش حجم صادرات کالاهای تجاری را فراهم کرده است.

وی گفت: در این مدت ۳۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال، معادل یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۵۳۲ هزار دلار از طریق گمرک خرمشهر وارد کشور شد. این واردات نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۱۰ درصد افزایش، از نظر ارزشی ۱۲۲درصد افزایش نشان می دهد.

وی کالاهای وارداتی را پارچه، ماشین آلات راهسازی، برنج، لوازم خانگی، لاستیک خودرو و خودرو عنوان کرد و اظهار داشت: میزان ترانزیت داخلی از طریق گمرک خرمشهر ۶۵۰ تن کالا به ارزش ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار دلار است.

باوی افزود: افزون بر هفت هزار و ۷۲۰ تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و ۲۴۴ هزار دلار در این مدت از طریق گمرک خرمشهر ترانزیت خارجی صورت گرفت.

وی جمع درآمدهای عمومی سال گذشته را که به حساب خزانه دولت واریز شده بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ربال عنوان کرد و گفت: این درآمدها نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.