طرح انتقال پایتخت در مجلس بررسی می‌شود

خورنا: جزئیات طرح انتقال پایتخت که کلیات آن دی ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوم دی ماه سال ۱۳۹۲ با وجود مغایرت طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری، آن را با ۱۱۰ رای موافق، ۹۷ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی، شورای ساماندهی پایتخت تشکیل می شود و این شورا موظف است حداکثر ظرف ۲ سال طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را تهیه و تقدیم دولت کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته آینده روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی دارند و رسیدگی به لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، طرح اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار این جلسات است.
همچنین بررسی طرح استفساریه تبصره ماده (۷۶) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۸۷، طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و طرح انتقال پایتخت نیز در دستور کار مجلس است.
نمایندگان مجلس همچنین هفته آینده گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه ایجاد و راه اندازی بانک اطلاعاتی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در خصوص قاچاق و تخلفات گمرکی و لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه را بررسی می کنند.
لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کنیا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد و سرمایه و پروتکل الحاقی آن، لایحه اصلاح قانون اعتبار اسناد عادی وام های پرداختی شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری و صیادی به اعضاء مصوب ۱۳۶۵ و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب ۱۳۷۱ و نیز لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر از دیگر مواردی است که در دستور کار مجلس گنجانده شده است.
لایحه تعیین مرجع تهیه و تصویب مقررات مربوط به تخلفات از نظامات راجع به امور شهری و شد و آمد و چگونگی اجرای آن بررسی طرح اصلاح بند (ج) ماده (۱۷۸) قانون برنامه پنج ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران که از سوی شورای عالی استانها ارایه شده است و نیز طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب ۲۴/۸/۱۳۶۶ نیز در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
به گزارش ایرنا؛ نمایندگان مجلس همچنین لایحه اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) های اصلاحی (۱)، (۲) و (۴) کنوانسیون ورشو و اصلاحی آن به موجب تشریفات (پروتکل) لاهه مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی، رد طرح اصلاح ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و لایحه اصلاح ماده (۸) قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران را بررسی می کنند.
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرائم زیست محیطی و گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد طرح استفساریه ماده (۲۴) قانون بیمه مصوب ۷/۲/۱۳۱۶ از دیگر طرح ها و لوایحی است که در کتابچه دستور کار هفتگی مجلس به چاپ رسیده است.