متقاضیان دریافت یارانه در سایت رفاهی چه تعهداتی می‌دهند؟

خورنا: سرپرستان خانواری که برای نام نویسی در گام دوم دریافت یارانه نقدی وارد سامانه رفاهی می‌شوند قبل از ورود به مرحله درج اطلاعات نسبت به شش بند متعهد می‌شوند.

قبل از آغاز فرآیند کوتاه نام نویسی در سامانه رفاهی کلیه متقاضیان باید نسبت به اشراف کامل در شش بند تعهدی در سامانه رفاهی تعهد داده و آن را رسما تایید کنند.
در بند نخست متقاضی متعهد می‌شود که کاملا نسبت به قانون مصوب مجلس در بودجه سال ۹۳ که نیازمندی را تنها شاخصه دریافت یارانه نقدی در گام دوم می‌دانند اشراف دارد.
این بدان معناست که تمام سرپرستان خانواری که نسبت به ورود سامانه و ثبت نام مجدد اقدام می‌کنند خود را نیازمند دریافت یارانه می‌دانند و البته این مساله در صورتی که از طرف دولت تایید نشود می تواند تبعاتی را نیز به دنبال داشته باشد.
در گام دوم سرپرست خانوار متعهد می‌شود تنها افرادی که تحت تکفل مستقیم او هستند در این سامانه ثبت کند. البته سامانه رفاهی در این مرحله تنها به تعداد خانواری که تاکنون یارانه به حسابشان واریز می‌شده، ظرفیت نام نویسی دارد و سرپرستان خانواری که تا پیش از آن تنها به دلایل مختلف اعضای خانواده خود را ثبت نکرده و یا با توجه به نزدیک بودن تاریخ ازدواجشان هنوز اطلاعاتشان در سامانه ثبت نهایی نشده نمی‌توانند برای گام دوم در این مرحله نام نویسی کنند.
در بند سوم این تعهدنامه سرپرست خانوار اعلام می‌دارد که در صورت نیاز هر گونه مدارکی که از طرف سازمان هدفمندی‌ مورد نیاز بوده و درخواست شود را تحویل خواهد داد این بدین معنی است که اظهارات سرپرست خانوار در سامانه رفاهی باید بر مبنای واقعیت کامل بوده و قابل اثبات باشد.
در بند چهارم یکی دیگر از ابعاد بودجه سال ۹۳ ذکر شده که در آن سرپرست خانوار متعهد می‌شوند نسبت به این قانون که به دولت اجازه می‌دهد در صورت صحیح نبودن اطلاعات وارد متقاضی را تا سه برابر یارانه دریافتی جریمه کند اشراف داشته و با اطلاع از آن وضعیت اقتصادی خود و خانواده‌اش را در سایت اظهار کرده است.
به گزارش ایسنا، در بند پنجم که یکی از مهمترین بندهای این تعهدنامه به حساب می‌آید آینده بانکی سرپرست خانوار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ طبق این بند موسسات مالی و بانکی اجازه دارند از این پس با توجه به اطلاعات درج شده در این سامانه نسبت به ارائه تسهیلات و وام‌های اعتباری به سرپرست خانوار اقدام کنند.
این بدان معناست که اگر برای مثال خانواری درآمد ماهانه خود را زیر ۶۰۰ هزار تومان اعلام کند و در آینده بخواهد برای دریافت وامی با اقساط بیش از ۶۰۰ هزار تومان درخواستی ارائه کند، بانک اجازه دارد با توجه به این اطلاعات از دادن هر گونه تسهیلات و وام به خانواده متقاضی خودداری کند.
بند ششم نیز به تصحیح و روشن کردن منظور دولت از مجموع درآمد پرداخته و تصریح کرده است منظور از سطح درآمد ماهانه خانواده‌، میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال ۱۳۹۲ شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره بهاء، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری یا وظیفه بگیران و موارد مشابه قبل از پرداخت اقساط وام است.
به این ترتیب و با توجه به تاکید سایت مبنی بر این که کلیه اقدامات سرپرستان خانوار از نظر قانونی قابل پیگرد است، نشان می‌دهد سرپرستان خانواری که قصد دارند برای دریافت یارانه تقاضای رسمی ارائه کنند باید پیش از هر چیز نسبت به مطالعه دقیق این شش بند اقدام کرده و مسوولیت قانونی خود در قبال تایید آن ها را بپذیرند.