افزایش تولید فولاد به ۵ میلیون تن در شرکت فولاد خوزستان

خورنا: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: برنامه شرکت این است که تا سال ۹۵ به ۵ میلیون تن تولید برسیم.

عبدالمجید شریفی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستاندر حاشیه بازدید استاندار از شرکت فولاد خوزستان اظهارکرد: سال جاری براساس فرمایش مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است؛ امیدواریم بتوانیم نقش و رسالت خود را در این سال ایفا کنیم. در سال گذشته در بهمن ماه سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد؛ در دو، سه سال گذشته با وجود فضای تحریمی و رکود تدریجی حاکم بر فولاد کشور، با در نظر گرفتن یکسری محورها شرکت اداره شده است.

شریفی تصریح کرد: طبیعتا در بحث اقتصاد مقاومتی، قوای سه گانه، مردم و بنگاه های کسب و کار نقش موثری دارند. ما در بخش بنگاه ها قرار داریم و باید به مباحثی همچون بهره وری، رقابت پذیری، افزایش تولید خصوصا در زمینه کالاهای استراتژیک، نوآوری در محصولات با بومی سازی فناوری، ارتقای کیفیت محصولات، بهینه سازی مصرف و افزایش صادرات توجه کنیم.

وی عنوان کرد: صادرات در این شرکت پس از مدت ها از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. صادرات ما با وجود تمام مشکلات، به ۵۰ هزار تن رسید و برنامه سال جاری این است که صادرات را به بالای ۸۰۰ هزار تن برسانیم.

شریفی ادامه داد: فولاد خوزستان ۲۵ درصد از سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است. سرمایه ثبتی آن تا سال گذشته ۲۱۸ میلیارد تومان بود که این سرمایه به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. امیدواریم امسال هم بتوانیم افزایش سرمایه بدهیم و به سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی بیان کرد: در افق ۱۴۰۴ فولاد دیده شده است که در جهت سودآوری باید سرآمد شویم و همچنین یک سازمان دانش محور نیز باشیم. فولاد کشور در سال گذشته با تولید ۱۵.۴ میلیون تن فولاد خام رتبه ۱۵ دنیا را کسب کرده و رشد ۶.۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ داشته است. پیش بینی برای سال ۲۰۱۴ این است که رشد ۵ تا ۶ درصدی را در فولاد کشور شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: از سهم ۱۵.۴ میلیون تن فولاد کشور، سهم فولاد خوزستان تولید ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن محصول بوده است. در افق ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن میرسد و به گونه ای برنامه ریزی شده که در استان سهم فولاد در کشور بتوانیم حفظ کنیم و ما باید برای حفظ سهم ۲۵ درصدی خود، تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد داشته باشیم.

شریفی در ادامه به کارخانه فولاد شادگان اشاره و خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد سهام فولاد شادگان در اختیار کارخانه فولاد خوزستان قرار گرفت و ۳۵ درصد مابقی مربوط به ایمیدرو است. انشاءالله این شرکت را ظرف یک ماه تاسیس می کنیم و بعد از آن به شکل حقوقی فولاد شادگان اداره می شود.

وی ادامه داد: به لطف خداوند، فولاد شادگان را از حالت سکون خارج می کنیم و در سال ۹۴ اولین گام را برای بهره برداری از واحد اسفنجی ۸۰۰ هزار تنی این کارخانه خواهیم برداشت. در سال ۹۹، تولید ما باید به میزان ۸.۸ میلیون تن و در ۱۴۰۴ به ۱۳.۶ میلیون تن فولاد خوزستان توسعه یابد تا جایگاه ۲۵ درصدی ما در کشور حفظ شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: محصولات تولیدی ما شامل فولاد اسفنجی و شمش می شود. شمش تولیدی ما ۳ میلیون و ۵۵۱ هزار تن بوده است در تولید گندله ۸ درصد و اسنفجی ۹۷ درصد نسبت به سال قبل رشد محقق شده است. به دلیل مشکل محدودیت گاز، در تولید گندله ۱۰۰ هزار تن، در آهن اسفنجی ۲۱۶ هزار تن و در تولید شمش ۱۰۰ هزار تن با افت تناژ مواجه شدیم.

شریفی گفت: اگر محدودیت گاز وجود نداشت در سال ۹۲، تولید ما به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن می رسید. فولاد خوزستان تاکنون ۷۲ میلیون تن گندله، ۴۸ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴۴ میلیون شمش تولید کرده است.

وی ادامه داد: پایداری به ویژه در بخش تولید از اولویت های جدی شرکت فولاد خوزستان است و از سال ۸۶ تا ۹۲ پیوسته افزایش تولید را داشتیم. با برنامه ریزی انجام شده که قرار است تا سال ۹۳ به ۳.۷ میلیون تن برسیم امیدواریم رشد ۷۰ درصدی را در تولید شاهد باشیم. همچنین در حال حاضر ۶۰ درصد از تدارکات شرکت فولاد خوزستان از داخل استان تامین می شود.

شریفی گفت: در بحث گردش مالی اگرچه شرکت فولاد خوزستان یک شرکت کشوری است و در بورس فعالیت می کند اما تقریبا ۱۰۰ درصد گردش مالی آن در بانک های استان است و ما نگاه ویژهای از این نظر به استان داریم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲، این شرکت رتبه اول بهره وری سرمایه و نیروی انسانی را در کشور حوزه فولاد کسب کرده، ولی شاخص بهره وری با ۴۷۷ تن به ازای یک نفر است اما در ژاپن به ۷۵۰ تن و در کره جنوبی ۱۱۰۰ تن به ازای هر نفر می رسد.

شریفی اظهارکرد: خیلی خوشحالیم که فولاد شادگان پس از ۵ و ۶ ماه پیگیری به نتیجه رسیده است و امیدواریم به بهره برداری برسد و به ظرفیت فولاد کشور و استان اضافه شود.

وی بیان کرد: سنگ آهن و مواد اولیه یک بحث جدی در فولاد است که باید به آن توجه شود. تا قبل از این معادن، واحدهای فولادسازی نداشتند اما در سه، چهار سال گذشته خصوصا در کرمان و یزد و سایر مناطق، فولادسازی ایجاد شده است و یک نگرانی برای آینده وجود دارد که متناسب با توسعه معادن، فولادسازی ها در آن مناطق رشد بیشتری پیدا کند و سنگ آهن کمی به ما اختصاص یابد اما امیدواریم امسال در بخشی از معادن کشور حق بهره برداری بگیریم و کارخانه کنسانتره ایجاد و سنگ آهن مورد نیاز آینده استان تامین شود.

شریفی در ادامه به احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهدای فولاد خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیمارستان در حال احداث است. در فاز دوم آن باید حدود ۲۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شود. در سفر استانی رییس جمهور قول داده شد که موافقت اصولی این بیمارستان به ما داده شود. اگر این موافقت گرفته شود فاز دوم کار را آغاز می کنیم. پیش بینی ما این است که امسال حداقل ۲۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کنیم.

وی افزود: فولاد خوزستان در زمینه بومی سازی در کشور معروف است و فولاد خوزستان بومی سازترین صنعت فولادی کشور است. به عنوان مثال اولین بار در کشور بومیسازی احیای مستقیم در فولاد خوزستان صورت گرفت.

شریفی در زمینه اقدامات زیست محیطی گفت: هرچه تولید را اضافه می کنیم آلاینده ها را نیز کم می کنیم. حدود ۱۲۱ میلیارد تومان پروژه زیست محیطی اجرا شده و حدود ۲۲ میلیارد پروژه در دست اقدام است.

وی در ادامه به احداث استادیوم ورزشی ۳۰ هزار نفری فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات زیربنایی انجام شده ما در باشگاه فولاد در هیچ جای کشور انجام نشده است. برای احداث استادیوم ۳۰ هزار نفری تاکنون ۴۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که حتی استانداردهای این استادیوم از استادیوم آزادی بهتر است و ورزشگاه نمونه ای در کشور خواهد بود و فعلا پیشرفت ۸۶ درصدی دارد. شریفی در پایان در حال ساخت بودن اتوبان ۴ بانده در شمال شرکت با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال، وسعت ۴۹۵ هکتاری و فضای سبز شرکت، کسب رتبه اول در بهره وری در صنایع فولاد کشور و ایجاد تصفیه خانه پساب آب صنعتی را از دیگر موفقیت و برنامه های شرکت عنوان کرد.