شهر یکهزار شهید اندیمشک شهر به زیبایی خورشید

سفر نامه ی اندیمشک

خورنا : محمدامین جمشیدی / اندیمشک شمالی ترین شهر استان زر خیز خوزستان که به نام شهر یکهزار شهید اندیمشک و دروازه ی طلایی خوزستان شهره است که دسترسی به شبکه ی راه و حمل و نقل و وجود کوههای فروان و زمین های حاصلخیز و نزدیکی دو سد کرخه و دز از جمله قابلیتهای دیدنی این شهرستان است
گفتنی است فاصله نزدیک این اماکن بهم از جمله شاخص های اماکن دیدنی این شهرستان است چرا که شما به فرض مثال می توانید در سفری کوتاه و دیدن سد دز به پارک و الفجر و مجموعه ی قلعه مختار با طی مسافتی کوتاه به این جاذبه ها دسترسی پیدا کرده و سفری خوب و خوش را تجربه کنید .

سد دز :

یک سد زیبا و قدیمی که سالها پس از ساخت نیز از شکوه خاصی برخوردار بوده است و هر ساله پذیرای هزاران میهمان نوروزی از جای جای ایران عزیز است . این سد با قرار داشتن در کنار رودخانه ی دز و عبور از جاده ی سرسبز که آمیخته با کوه های بسیار زییا و درختان متعدد و زمین های بکر کشاورزی است از جمله اماکن دیدنی اندیمشک است . گفتنی است این سد در دهه ی چهل خورشیدی ساخته شده است و نام کنونی این سد پس از انقلاب اسلامی بر این سد جای گرفته و این سد بیش ار انقلاب بنام سد پهلوی شهره داشته و با مشارکت ایتالیا ساخته شده است !

مسیر های ارتباطی :

۱- عبور از درون شهر : پس از ورود به اندیمشک از مسیر خیابان انقلاب پیش می روید تا به بستنی حاجی بابا و بانک ملی سه راه سد دز که در کنار هم قرار دارند می رسید سپس از سمت چپ وارد خیابان معروف به پهلوی سابق یا خیابان سد دز حال که چندین نمایشگاه اتومبیل دارد وارد میشوید این مسیر رو طی میکنید تا به کمربندی شرق اندیمشک میرسید از روی کمربندی و پل زیر گذر آن رد می شوید تا به مسیر اصلی سد وارد می شوید و تا انتها این مسیر رو ادامه می دهید از یک پل رو گذر و یک جاده هم عبور میکنید و پس از دیدن زمین های کشاورزی و پارک جنگلی فدک ( در حال ساخت ) و کوههای زیبای سد به این سد میرسید .
۲- عبور از بیرون شهر : از طریق کمربندی شرق مطابقق با مسیر به سد دسترسی پیدا می کنید

فاصله با مرکز اندیمشک : کمتر از نیم ساعت

سد کرخه

یک سد زیبا که با قرار داشتن در کنار رودخانه ی کرخه و جاده ی نسبتا سر سبز از جمله جاذبه های نورزوی اندیمشک است گفتنی است این سد زیبا از جمله پروژه های پر آوزاره ی سد سازی در طول سالهای اخیر کشور است که در زمان افتتاح توجهات بسیاری رو به خودش جلب کرده است .

مسیر ارتباطی :

پس از ورود به اتوبان اندیمشک به اهواز و عبور از مقبره ی شهدای گمنام که یک فضای سبز زیباست وارد شهرک صنعتی شماره ی اندیمشک شده و این مسیر رو تا انتها می روید وجود کارخانه ها و زمین های کشاورزی از جمله نشانه های این مسیر است گفتنی است پروژه ی ساکن شهرک دانشگاهی دانشگاه ازاد اندیمشک در مجاورت این سد است .

فاصله با مرکز اندیمشک : کمتر از نیم ساعت

شاه چراغ ( شاهزاده احمد )

در شمال مازو محلی موسوم به دشت لاله ، بقعه ای است معروف به شاهزاده احمد ( که گنبد قدیمی آن معماری تیموری و اواخر عهد مغول بوده است ). به اعتقاد مردم از اعقاب امام موسی کاظم (ع) است و به شاه چراغ مشهور است . مردم ، این امام زاده را به نامهای «گگ احمد و سید احمد » نیز می نامند . راولینسن می نویسد مردم گفته اند : شاهزاده احمد دو برادر داشته یکی به نام سلطان محمود که در هیلان مدفن دارد و دیگری سلطان ابراهیم موسوم به بابا بزرگ است و لرهای لرستان برای او حرمت قائل اند. مضافاً طبق گفته راولینسن سلطان محمود و شاهزاده احمد در زمره اولیای « اهل حق اند» و به همین دلیل دارای حرمت فراوانی هستند . گفتنی است بدن شریف ایشان در این مقبره آرامیده و سر ایشان در شیراز به نام نام شاه چراغ شهره یافته است .

مسیر ارتباطی :

موقعیت جغرافیای شاهزاده احمد بن موسی واقع در استان خوزستان ودرشهرستان اندیمشکقرار دارد برای رسیدن به این مکان زیارتی و تفریحی که دارای طبیعت بی نظیرودرمنطقه کوهستانی بخش الوار اندیمشک قرار دارد باید درمسیرجاده ترانزیتی جنوب و درمسیرجاده
اهوازتهران قرار دارد که پس از رسیدن به شهرستان اندیمشک ودرمسیر جاده اندیمشک-خرم آبادودرمیانه راه در بخش الوار اندیمشک ودر شهرتازه تاسیس حسینه که رسیدیم باید درادامه راه درمسیرروستای بیدروبه که در شهرحسینیه قرار داردحرکت کنیم وبرای رسیدن به امام زاده شاهزاده بن احمد باید از روستای های زیبای چون کلگدره وشیرین آب و جا اردووسرخکان وپیروالی ومحمودبن علی ومازو وتنوربلندوادریسی علیا وارد شویم ودرمسیرپرپیچ وخم وزیبای ان منطقه که پوشیده ازجنگل های چنارودرختان پسته کوهی و بلوط قراردارد که این جاده زیباوکوهستانی به جاده چالوس خوزستان معروف شده است قرار میگیریم که پس از طی کردن این مسیربه بقعه متبرکه شاهزاده احمد میرسیم که بین دوکوه بنام های گردن باریک و دارتاگریوه که تقریبا مرزاستان های خوزستان ولرستان است قرار دارد ودر تابستان های داغ خوزستان در این منطقه دارای هوای معتدل وخنکی وجود دارد که در کنار بقعه شاهزاده احمد روستای زیبای بنام دشت لاله واقع شده که دارای دشتی زیبا وبزرگ که پرازگل های لاله است وجود دارد که پس از
زیارت امام زاده دیدن این دشت زیبا خالی از لطف نیست .

فاصله با مرکز اندیمشک : حودود یک ساعت و سی دقیقه

قدمگاه امام رضا (ع)

این بنا در شهرک امام رضا (ع) شهرستان اندیمشک می باشد . وجه تسمیه شهرک امام رضا دیمه است . چون در محل کم آبی است به دیم یا دیمه نامیده شده است . زمانیکه امام رضا (ع) را از عراق به ایران آورده اند در همین مکان به مدت یک ماه اتراق نمود که چون تصمیم داشته از طریق شیراز به خراسان برود . ماموران خلیفه عباسی جهت کسب دستور به بغداد رفته و تا زمان برگشت ماموران یک ماه به طول می انجامد و لذا آن حضرت و همراهان در این مدت در محل مزبور منتظر مانده و سپس راهی خراسان می شوند و مشتاقان زیادی از اطراف و اکناف به دیدار حضرتش می آیند و کسب فیض می نمایند و بعد از رفتن حضرت این مکان تبدیل به زیارتگاه یا قدمگاه می شود و از این رو به امام رضا معروف است .

مسیر ار تباطی : اتوبان اندیمشک – اهواز روبه روی مقبره ی شهدای گمنام و ورود به شهرک امام رضای اندیمشک و طی یک مسیر سرسبز

فاصله با مرکز اندیمشک : ۴۵ دقیقه

آباره عباس خان (پل صیحه)

این آباره در ۸ کیلومتری جاده اندیمشک به شوش و در حاشیه شرقی جاده واقع شده است . این آباره در سال ۱۳۷۹ شناسایی گردید و کار خاکبرداری و مرمت آن از سال ۱۳۸۰ آغاز گردید . این بنا دارای ۱۲ دهانه می باشد و در گذشته کاربری انتقال آب را داشته است و آب را بوسیله کانال به این منطقه آورده و پس از عبور آب از روی پل زمینهای کشاورزی آن طرف پل را آبیاری می نمودند . پلهای آبرو تنها جهت آبیاری زمینهای کشاورزی به کار می آیند و اصطلاحاً آباره گفته می شود . این پل مربوط به دوره صفوی می باشد .

دیگر اماکن دیگر اندیمشک :

پادگان دوکوهه : سرزمین مردان بی ادعا در کنار شهر دوکوهه یادمان مردان بی ادعاست که سالهاست پذیرای کاوران های نور است .

پارک فرهنگی تفریحی والفجر

این مجموعه در حاشیه جاده اندیمشک – بندر امام در نزدیکی روستای چم گلک و در کنار رودخانه دز جهت رفاه حال مردم محوطه سازی شده است . پارک فرهنگی تفریحی والفجر قدمگاه و یادمان هزاران رزمنده و محل آموزش آبی خاکی دلاور مردان دفاع مقدس است

شهر تاریخی لور

این شهر باستانی در شمال شهرستان اندیمشک و در حاشیه جاده کمربندی فعلی می باشد

داوود خادم

در شمال غربی دهکده گرداب به فاصله شش کیلومتر ، دهکده ای است موسوم به « شیخ» در گورستان دهکده ، مقبره ای است که با سنگ و ملاط ساخته شده است

بقعه امیرسیف

در دامنه کوه «سیه» در میان گورستان قدیمی ، بقعه ای است که بنام امیرسیف مشهور است . ( که مربوط به قرن ششم و هفتم هجری است .)

تاج الدین

در جنوب دهکده گرداب ، بر دامنه کوه دز مقبره ای است که گنبد آن فرو ریخته و معروف به سید تاج الدین می باشد . به اعتقاد اهالی ، صاحب قبر یکی از اعقاب امام موسی کاظم (ع) می باشد

حاجی باریک آب

بر بالای کوه حاجی باریک آب و دهکده ای به همین نام ، به فاصله ده کیلومتری شرق دره گرداب ، مقبره ای است که با سنگ و ملاط ساخته شده

قلعه رزه

این کاروانسرا در ۴۵ کیلومتری جاده ارتباطی اندیمشک خرم آباد و در حدود ۵۰۰ متری جنوب شرقی روستای قلعه رزه و در حاشیه جاده می باشد . قلعه رزه که در ادوار گذشته در محلی بنام رزه بر سر راه کاروانها ساخته شده محل حکومت سلاطین اشکانی بوده که گرهشکان یا به زبان محلی گرشکان یا گرشگو در قسمت جنوبی این قلعه وجود دارد که قسمت غرب و جنوب غربی آن رودخانه کرخه می باشد .

قلعه حسینی

در شمال کاروانسرا یک بنای منفرد دیگر با فاصله تقریبی ۱۵۰ متر بنا گردیده است که با پلان چهارگوش و بصورت دو طبقه ، ساخته شده است . طبقه فوقانی ، محلی جهت نگهبانی است . کاروانسرا دارای چهار اطاق و یک حیاط مرکزی می باشد بنای مذکور در جهت غربی دارای پلکانی است که به طبقه دوم راه دارد ، در طبقه دوم نیز پلکان دیگری تعبیه شده که به پشت بام منتهی می شود .

انارستان منگره

منطقه ی بکر و زیبا و مملو از درختان انار که با پوشش گیاهی دلنیشن و عبور آب های روان خاطری خوش از یک سفر دلشنین در خاطر شما خواهد ساخت .

مجموعه ی قلعه مختار

این مجموعه در کنار شهر چم گلک اندیمشک واقع شده است و با بستر سازی مناسب در کنار رودخانه ی دز میتواند تفرج گاه مناسبی برای مردم و خانواده ها باشد .

در انتها سفری خوب و خوش برای شما آرزو می کنیم !