گفتگوی اختصاصی فرماندار بندرماهشهر با خورنا؛

تاکید فرماندار ماهشهر بر اشتغال بومی/ لزوم توسعه همه جانبه/ مسائل را گستاخانه پیگیری میکنم

خورنا: منصور قمر طی حکمی در ۱۶ بهمن از سوی عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان صنعتی بندرماهشهر منصوب شد. وی فعالیت خود در وزارت کشور را از سال ۶۳ در سن ۲۲ سالگی به عنوان معاونت بخشداری گتوند آغاز کرد. قمر در کارنامه سیاسی خود علاوه بر معاونت بخشداری گتوند، معاون فرماندار شوشتر، بخشدار اروندکنار پس از پایان جنگ تحمیلی، معاون فرماندار آبادان، معاون سازمان همیاری شهرداری های استان خوزستان، دبیر تعزیرات فرمانداری اهواز، کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس و مواردی دیگر از این دست را دارا میباشد. وی به زودی دکترای خود را در رشته مدیریت دولتی اخذ خواهد کرد و اولین فرماندار ماهشهر با تحصیلات عالی دکترا میباشد. قمر در بخش ورزش و به خصوص فوتبال کشور ید طولایی دارد و بیان موفقیت ها و مدیریت های وی در بخش فوتبال از حوصله این مطلب خارج است.

منصور قمر سرپرست فرمانداری شهرستان بندرماهشهر در گفتگوی اختصاصی با خورنا با اشاره به دورانی که بخشدار اروندکنار بود اظهارداشت: سال ۶۹ و پس از پایان جنگ تحمیلی بخشدار اروندکنار شدم. شهر ۱۰۰درصد تخریب شده بود و مردم از شهر رفته بودند. در دوران دفاع مقدس با منطقه آشنا شده بودم اما مدیریت بر شهری که کسی در آن زندگی نمیکرد ناراحت کننده و سخت بود. شرایط منطقه پویایی و تلاش بسیار میطلبید که با روحیات من سازگار بود و به همین دلیل لحظه ای در بازگشت منطقه به حالت قبل دریغ نمیکردم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ماهشهر در دوران دفاع مقدس پشت جبهه بود معمولا مهاجرین شهرهای جنگ زده به ماهشهر سفر کرده بودند و اطلاع داشتیم که مهاجرین اروندکناری نیز از این قاعده مستثنی نیستند به همین دلیل برای بازگشت شهروندان اروندکناری مکرر به ماهشهر سفر میکردم.

قمر در ادامه بیان داشت: در سفرها به بندرماهشهر با بزرگان اروندکناری های مقیم ماهشهر رایزنی میکردم تا آنها را راضی به بازگشت کنم. نقطه نظرات آنها را میشنیدم و سعیمان بر این بود که خواسته های آنها برای بازگشت را در حد امکانات فراهم کنیم. زیرساختهای شهر را بازسازی و احداث میکردیم. آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رئیس جمهور بودند تاکید بسیار به ساخت مناطق جنگ زده به ویژه اروندکنار داشتند و برای پیگیری مشکلات مستقیما با ایشان در ارتباط بودم. به هر ترتیب که شده بود گروه هایی از مهاجرین را راضی به برگشت کردیم و کم کم شرایط را به حالت عادی بازگرداندیم.

قمر در همین خصوص خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اروندکنار به یک شهر جنگ زده و کاملا خالی از سکنه تبدیل شده بود تلاش کردیم دوباره نام اروندکنار را زنده کنیم و به همین دلیل یک باشگاه ورزشی با نام اروندکنار راه اندازی کردم. برای بازیکن یابی به بندرماهشهر می آمدم و بازیکن های تیم را از اروندکناری های مقیم این شهر انتخاب میکردم و آنها را استخدام میکردیم. با این برنامه هم نام اروندکنار در استان زنده شد، هم قشری از اروندکناری های مقیم بندرماهشهر به دیار خود بازگشتند و هم با استخدام این بازیکنان اشتغال زایی ایجاد شد.

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر با ابراز تاسف از درصد بیکاری در شهرستان اظهار داشت: در بدو ورود خود به شهرستان و در سخنانی که در جلسه تودیع و معارفه داشتم بر ضرورت اشتغال بومی تاکید کردم و از تمام دستگاه ها میخواهم بر اشتغال جوانان این شهرستان حساس باشند و اولویت را به آنان بدهند. برای پیگیری این مهم لحظه ای کوتاه نخواهم آمد.

قمر در ادامه ضمن اشاره به صنایع عظیم پتروشیمی در شهرستان بندرماهشهر بیان کرد: صنایع پتروشیمی علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، باعث رونق بازار شهرستان و ایجاد اشتغال غیر مستقیم میشود اما بیکاری که در این شهرستان مشاهده میشود واقعا ناراحت کننده و تاسف بار است و در شان چنین منطقه ای نیست.

وی در همین خصوص ادامه داد: در شورای راهبردی پتروشیمی مطرح کردم که استخدام ها باید بومی باشد مگر اینکه نیاز به نیروی متخصصی باشد که در منطقه و در میان نیروهای بومی وجود نداشته باشد.

قمر همچنین در خصوص توسعه صنایع پتروشیمی عنوان کرد: صنایع جانبی و صنایع پایین دستی باید توسعه یابد. منطقه باتوجه به موقعیت ترانزیتی عالی و وفور مواد اولیه پتروشیمی، ظرفیت خوبی برای توسعه صنایع پایین دستی دارد که متاسفانه تابحال به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

نماینده عالی دولت در شهرستان ماهشهر اظهار داشت: از کلیه سرمایه داران استان، کشور و ایرانی خارج از کشور برای سرمایه گذاری در بخش صنایع جانبی و پایین دستی پتروشیمی دعوت میکنم و از طرف دولت قول همکاری همه جانبه میدهم.

سرپرست فرمانداری شهرستان بندرماهشهر در خصوص مغفول ماندن دیگر ظرفیت های این شهرستان زیر سایه صنایع پتروشیمی اظهار داشت: توجه به دیگر ظرفیت های منطقه نباید مورد غفلت قرار بگیرد. درست است که نام این شهرستان با صنایع پتروشیمی گره خورده اما این منطقه ظرفیت هایی از قبیل پرورش آبزیان، کشاورزی، صیادی دارد و میتواند در بخش های دیگر از جمله ورزش و گردشگری هم سرمایه گذاری کرد و منطقه را توسعه همه جانبه داد.

وی در همین خصوص ادامه داد: در منطقه ۷ مرکز پرورش ماهی وجود دارد که این نشانگر این موضوع است که ظرفیت خوبی برای توسعه این بخش وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. قول میدهم از کلیه سرمایه گذاران و تعاونی های پرورش آبزی حمایت کنم.

قمر همچنین ادامه داد: از اولین روز ورودم به شهرستان با مدیران ادرات مربوط به کشاورزی در خصوص کشاورزی صحبت کردم و بر توسعه و حمایت از این بخش تاکید کردم. بخشی از طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان متعلق به شهرستان ماهشهر است که باید به نحو احسن انجام شود و مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست فرماندار شهرستان بندرماهشهر در خصوص برخی نگرانی ها در خصوص بومی نبودنش اظهار داشت: در عمل ثابت میکنم که مردم عزیز شهرستان بندرماهشهر میتوانند به من اعتماد کنند. دوست ندارم مردم فکر کنند به دلیل اینکه بومی نیستم نمیتوانند با من راحت باشند. وقتی این مسئولیت را پذیرفتم یعنی خودم را وابسته به ماهشهر میدانم و خودم را متعلق به تک تک مردم شهرستان ماهشهر میدانم.

قمر در ادامه خاطرنشان کرد: به صورت مداوم به مساجد و مجامع عمومی نقاط مختلف شهرستان میروم و به مردم گزارش میدهم و نقطه نظرات مردم را جویا میشوم. ارتباطم را با مردم محکم میکنم و نمیگذارم مردم با من احساس غریبگی کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان ماهشهر در خصوص تداوم اتاق فکرهای نظام مند در شهرستان اظهار داشت: رویه ای که در دوره مدیریت قبل از من در خصوص اتاق فکرهای نظام مند با اقشار مختلف مردم وجود داشته ادامه خواهد داشت و از ظرفیت فکری و اجرایی تمام نخبگان شهرستان استفاده خواهد شد. همچنین با اقشار مختلف مردم در سطح شهر به صورت عمومی دیدار خواهم کرد و نقطه نظرات آنها را نیز در خصوص مسائل شهرستان جویا خواهم شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان ماهشهر در خصوص توسعه شهر و شهرستان بندرماهشهر اظهار داشت: ملاک ما باید توسعه همه جانبه باشد. اینگونه نباشد که فقط صنایع توسعه پیدا کنند اما بیکاری کم نشود. اینطور نباشد که اشتغال زایی افزایش پیدا کند اما سطح رفاه اجتماعی افزایش پیدا نکند. توسعه باید همه جانبه باشد. تمام ظرفیت ها شهرستان باید توسعه پیدا کنند. چهره شهر باید تغییر کند.

وی در ادامه تاکید کرد: تغییر چهره شهر باید مساوی با نام صنایعش باشد. این شهرستان به عنوان یک شهرستان صنعتی شناخته میشود. یک شهرستان صنعتی باید یک شهر مدرن در کنارش باشد که مردم از زندگی در آن لذت ببرند. متاسفانه در توسعه شهری بهره کامل را نبرده ایم.

قمر در خصوص پیگیری توسعه شهرستان بندرماهشهر اظهار داشت: در شیوه مدیریتی خود یک برنامه برای پیگیری امور دارم که به آن ” پیگیری گستاخانه ” میگویم. یعنی اگر طرحی مصوب شد و کلنگ آن زمین زده شد دیگر دلیلی نمیبینم آن طرح مسکوت بماند. گستاخانه و با تمام توانم برای پیگیری به ثمر رساندن طرح تلاش میکنم.

نماینده عالی دولت ادامه داد: نباید در پیگیری امور احمال کاری کرد. نباید بی توجهی کرد. من موظفم فرهنگ پیگیری گستاخانه را بین مدیران شهرستان ترویج دهم و سعی میکنم در این مهم موفق باشم.

نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به سوابق مدیریتی خود در ورزش عنوان داشت: در بخش ورزش باید توجه ویژه ای داشت. این دید که ورزش صرفا برای سلامتی مفید است یک نگاه ناقص به ورزش است. ورزش علاوه بر سلامت، میتواند اشتغال زایی ایجاد کند، اوقات فراغت را پر کند، وفاق منطقه ای ایجاد کند و همچنین میتواند باعث کاهش ناهنجاری در جامعه شود. نگاه به ورزش باید جامع باشد. تیم های ورزشی میتوانند سفیر خوبی برای شهر و حتی استان خود باشند و باید حمایت جدی شوند.

قمر در پایان ضمن تشکر از مردم شهرستان ماهشهر به دلیل اعتماد به حضور وی در منطقه اظهار داشت: قطعا تا زمانی که در این منطقه مشغول به خدمت باشم با تمام توان و خالصانه به پیگیری امور میپردازم و این اطمینان را به مردم این شهرستان میدهم که در پیگیری امور کوتاهی نخواهم کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد بنظر میاد حداقل حرفهای امید وارانه ایی است و خواست و درد دل مردم وجوانان بندر ماهشهر است انشالله موفق باشید
  • بندری سلام بر خورنا ممنون بابت این مصاحبه، کاش با نخبگان و صاحب نظران شهرستان در خصوص دیدگاهشان مبنی بر انتصاب فرماندار جدید هم مصاحبه ای داشته باشید، بنظر می رسد فعالان سیاسی و اجتماعی از نوع انتخاب ایشان راضی نیستند و تا کنون هم ملاقاتی با فرماندار نداشته اند. لازم است به این پرسش یک مقام مسوول پاسخ دهد که چرا علیرغم اینکه نماینده مجلس، گروه های اصلاح طلب، طیف های حامی روحانی، و تعدادی از اصولگراها، راضی به گزینش آقای قمر نبودند، به چه امیدی سکان شهرستانی به این مهمی و استراتژیک را به ایشان سپردند؟
  • دلسوز حالا درسته ایشون بومی نیستند اما بهرحال وزارت کشوری هستند واین یعنی هرچیزی سر جای خودش.اینکه از ادارات وسازمانهای دیگه کسی بیاد پست فرمانداری بگیره درست نیست ......وبگذاریم هرچیزی سر جای خودش باشه..بهرحال امیدوارم ایشون در کنار نیروهای ورزیده فرمانداری ماهشهر مدیریت خوبی رو اعمال کنند.
  • محمدی از مصاحبه ی انجام شده ممنون . از فرماندار و نماینده دولت ونماینده آقای استاندار عزیز هم تشکر . ما آخرش نتوانستیم بفهمیم این حضور مردم چگونه ، حضور با چه منظور ؟ مگه تا به حا بی حضور بودند که حال با حضور باشند . مردم با حضور ،با داشتن زور ،بدون داشتن زور ،با منظور ، بدون منظور و... فکر کنم همین نگاه وهمین نگرش را در مشی ومرام آقای سید جعفر طباطبایی آن هم برجسته می شد دید .مظافأ این که خودش بومی بود وازحمایت بخشی، از بدنه مردم وپیشتیبانی نماینده هم برخوردار . بنده در فرمایش آقای دکتر ! قمر افاضاتی را ملاحظه کردم که نیاز زیادی به اراده فوق العاده ، گستاخی علی الهده ،اندیشه سامان یافته ،حمایت ویژه و غیره ندارد . برای این اموری که فرموده اند قانون گفته ، مردم هم که مکانیسمی برای حضورشان تعریف نشده ،پس به نظر شما این دور یا تسلسل نیست .نیرویی بومی ومطلع برداشته شد آن هم در راستای جواب به مطالبه ای که مردم (البته بندگان خدا مردم که هم در شادی وهم در عزا سرشان بریده می شود)در خرداد نودودو اجابت شود نه اینکه در بدر اول در تلاش باشیم که فرماندار دولت تدبیرمان را بشناسانیم وبقبولانیم .(البته این عرایض نفی صلاحیت های آقای قمر نیست ) این حرف ها بی تدبیری مدعیان تدبر و عقل کل در استان است . آقایان همان در فرمانداری کردند که در آموزش وپرورش استان کردند . به آقایان عرض کنم هر کاری مقتضای زمان خود را می طلبد ، درمان سهراب پس از مرگش ندامت است . واکنش در آزمایشگا ه در دما و فشار معین وبه کمک کاتالیزگر مرتبط در زمان مشخص(tدقیقأمشخص) جواب می دهد . زودباشد ترکیب نمی شود ، دیر باشد وکنش دهنده هایت می شکنند و تجیه می شوند ، ورسیدت به نتیجه امری بعید اگر نگوییم محال و رسیدن به تعادل خیالی موهوم ، که خیلی های دیگر به همین خیال زمان های طلایی را از دست دادند .وما هم شاهد همین اتفاقیم .خلاصه نان را به وقتش باید به تنور زد . آقایان طالب نان گرم و با کیفیتند ، اما با نگاه جزیرهای و مدیریت مونولوگ توفیقی در را نیست .دلسوزند اما ،ما به تدبیر ،تفسیروتعریف صریح از مردم داشتن نیاز داریم . به هر حال امید وارم با نشر این مطلب که توسط دست اندرکاران سایت وزین خورنا منتشر می شود مورد عنایت واقع شود وخصوصأ توسط مسؤلین ذیربط به سمع و نظر استاندار محترم خوزستان برسانند . موفق باشید.
  • ماهشهر ممنون از لطف شما..انشاءالله در انجام كارهايتان موفق باشيد برادر.
  • محمدی زاده باسلام ،از پرسش طرح شده توسط جناب بندری صمیمانه وخالصانه به نوبه ی خود سپاسگزارم . باید اشاره کنم که یک دلیل کافی است تا همه گان قانع شوند چرا با وجود عدم حمایت نماینده محترم ، امام جمعه محترم (فرمایشات ایشان در جلسه معارفه ملاحظه شود)،طیف منتسب به جناح راست (اگر احترامی برای جناح راست قائل بودند که آقا سید جعفر راحذف نمی کردند ویا با نماینده محترم شهر هماهنگی می کردند و عدم حضور نماینده در جلسه معارفه خود گویاست)،ستاد آقای روحانی هم که از نظر آنها وجهاهتی جز برای رأی جمع کردن ندارد . می ماند همان مسؤلین ادارات،ارگانها ،سازمانها و نهادها که جناب مقام معاون سیاسی استانداری آقای خبیر در جلسه معارفه ی فرماندا ر فرمود واز آنها خواست همکاری کنند و دیگر نه یادی از مردم ونه یادی از تبلیغات چی های انتخابات ،نه حرفی از اصلاح ونه بحثی از جوانان . آخه آنها وظیفه ی خود را برای رسیدن عزیزان به مسؤلیت انجام داده اند ودیگر بروند دنبال کارشان تا المپیاد بعدی . در ضمن عرضم به سؤال آقای بندری بود ، آقایان خواهند گفت شما چکاره اید که پاسخگویتان باشیم؟ فرماندار به شما که پاخگو نیست ! ایشان مافوق دارد . این هم نوع دگر از دموکراسی است . هیچ جریانی را با فرماندار مرتبط نمی دانند ،این است که عزیز ناشناس در کامنت می فرماید همین که از بدنه وزارت کشور است کافی است وصبر کنید .باشه برادر این کامنت ها راداشته باش تا بعد از صبر .در ضمن هی می گوییم وزارت کشوری! عزیز دل برادر دو مافوق فرماندار عزیزرابنگر ،ببین وزارت کشوری اند ...اللهم الجعل عاقبه امورنا خیرأ
  • ماهشهر ی اقای دکتر قمر بومی یا غیر بومی برای ما فرق نمیکند امیدوارم درکار خود موفق باشید وچهره زیبایی به شهر بدهید وشهر را از کمبود هایی که اعم از یک پارک وشهر بازی بزرگ وبازاری منظم است مجهز سازی کاری که تا حالا انجام نشده.ممنون موفق باشید.
    • ناشناس شما بي خود ميكني كه ميگي بومي و غير بومي فرقي نداره....مردم اين استان هويت تاريخي و بين النهريني خود را فراموش نخواهند كرد....
  • محمدیان با سلام واحترام ، تشکر فراوان از دست اندرکاران سایت خورنا ، نکته اول :از عزیزانی که کامنت می گذارند ممنون نکته دوم :همه ی ما در حال تمرین گفتمانی هستیم ، فلذا باید آستانه تحملمان را بالا ببریم .از واژه های خوب استفاده کنیم . نقد کنیم .اعتراض کنیم . مجادله کنیم از نوع حسنه (ادع الی سبیل ربک بالموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن) عصبانی نشویم .کلمه بد به زبان و در نوشته مان نیاوریم .(یادمان باشد تغییر فضا گام به گام به دست می آید . نکته سوم :عزیز ماهشهری فرموده بومی وغیربومی فرقی ندارد ،عزیز دل برادر یک سؤال : آیا اگر دو نفر یکی بومی ودیگری غیر بومی وفرد غیربومی توانمندی بیشتر داشته باشد ،اولویت باکیست؟ اگر بومی و غیربومی توانمندی برابر داشته باشند اولویت با کیست ؟ اگر بومی توانمند تر از غیر بومی بود اولویت با کیست؟ نکته چهارم :شهروندان عزیز ما را چه شده که سطح انتظارمان شده پارک(وظیفه شهرداری)،جدول وآسفالت خیابان (باز وظیفه شهرداری است) یا آنجا که جناب فرماندار ، قمر را شق می کند (شق القمر ) و افاضه فرمودند :در تعطیلات هم کالاهای اساسی توزیع می شود ! عجب ،مگه قرار بود توزیع نشود ؟ ومگر این امر مسؤل ندارد که شما در پی آن هستید ؟ یا اینکه مسئله برنامه ریزی برای ایجاد شغل وساماندهی فضای کسب وکار ، مشکلات حوزه سلامت و مصیبت های عرصه آموزش وپرورش که آقای فرماندار رئیس شورای آموزش وپرورش است حل شد ؟ یا دوستان از جمله فرماندار محترم به این نتیجه رسیده اند که حال را بنگریم . دوستی می گفت : خرت برون (الاغت رابران) ودیریته بخور(دیری نوعی خرما که کمی پلاسیده و خشک است ) عزیزی دیگر اضافه می کرد که ، دور و برت رو هم ننیر (دور و اطراف خود را نگاه نکن ) قطعأ این شیوه ی راحتی است اما به گمانم نامطلوب موفق باشید .
  • ناشناس مردم بومي خوزستان همانهايي هستند كه به گرد و خاك و گرما و محروميت و درامد پايين و...عادت كرده اند و غير بومي انهايي هستند كه با رانت و پارتي درآمدي ميليوني و پستهاي مديريتي دارند و عرب نيستند و هيچ تعهدي نسبت به پيشرفت خوزستان ندارند...
  • ماهشهر جانب قمر پروژه های زيادی تو ماهشهر مونده كه بدليل بی لياقتي مسئولين شهرستان نيمه كاره مونده؛ نمونه ميخايد؟ پروژۀ خور-استوديوم ورزشي15هزارنفری-جايگاهاي سوخت گاز-پاركها-ايستگاه راه آهن-بيمارستان جديد-بيمارستان نيمه بيمارستان بيمه-پلها....و ...و.....و...... بجای حرف زدن شروع بفرماييد....كار واسه انجام شدن تو اين خراب شده زياده....