«منیخ» پلی منسوخ در خم اعتبارات خرمشهر

خورنا: باز کردن یکباره پل شناور دوران جنگ تحمیلی خرمشهر این روزها برای ساکنان روستاهای اطراف این پل مشکلات ترددی ایجاد کرده تا جایی که برخی از آنها مجبور به تردد با قایق هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، پل شناور منیخ راه ارتباطی سه روستای پرجمعیت منیخ و حفار و معمره سنگور با مرکز خرمشهر است؛ این پل در دوران دفاع مقدس توسط ارتش جمهوری اسلامی برای تردد رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس ساخته شد.

در حماسه دفاع، انگیزه ایجاد مسیر ارتباطی و راه‌های تردد برای گذر رزمندگان در آن دوران چنان بالا بود که ساخت پلی فولادی در مدت زمانی اندک و با استحکامی مناسب انجام شد و بهره لازم در آن برهه از این پل برده شد.

هر چند که پل شناور برای مقطعی کوتاه و استفاده در زمانی اضطراری ایجاد شد ولی استحکام این پل نیاز به بازسازی یا ترمیم آن را در سال‌های پس از جنگ تحمیلی کمتر ضروری کرد و در بیش از ۲۰ سال پس از پایان جنگ تحمیلی هنوز شاهد استفاده مردم خرمشهر از این پل هستیم.

این پل که ۲۱۰ متر طول و حدود ۶ متر عرض دارد، ظرفیت تردد تا ۷ تن را داشت که اکنون به نظر می‌رسد بدنه این پل تحمل این ظرفیت را ندارد و چنانکه از ظاهر پل برمی‌‌آید، بازسازی و ترمیم آن امری ضروری به نظر می‌رسد که البته این روزها با تدابیری که مسئولان شهری خرمشهری که در راس آنها فرماندار قرار دارد اندیشیده شد این پل به نحوی باز شد و به شرکت کشتی‌سازی اروندان برای تعمیر واگذار شده است.

همین امر مشکلاتی را برای تردد روستاهای منتهی به این پل ایجاد کرده است و آنها را به اجبار و بعضا به دلخواه به تردد با قایق از مسیر منزل تا مدرسه و محل کار و دیگر نقاط شهر کرده است.

*تحویل پل شناور برای تعمیر به شرکت کشتی‌سازی ارونداندر این زمینه معاون فرماندار خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: این پل شناور برای تردد روستاهای حومه شرقی خرمشهر با غرب کارون در دوران جنگ تحمیلی ایجاد شده بود که به دلیل سالیان سالی که از ساخت این پل مقطعی می‌گذرد امروز دچار نقص فنی و مشکلاتی شده است.

لطیف حیایی اهوازی اضافه کرد: البته پل یادگار امام در همین منطقه و کمی آن طرف‌تر از این روستاها مستقر شده است که در صورت نبود حتی پل شناور مشکلات تردد آنها را رفع می‌کند و دلیل تردد روستاییان و اهالی معمره سنگور، منیخ و حفار با قایق نیز هیچ ضرورتی ندارد و کاملا شخصی و به دلخواه این عزیزان است.

وی گفت: درست است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی آنها به نقاط مرکزی شهر از طریق پل شناور انجام می‌گرفته است اما ساکنان این روستاها با کمی طی مسیر می‌توانند از طریق پل یادگار امام به آسانی تردد کنند.

معاون فرماندار خرمشهر تصریح کرد: پل شناور به لحاظ مقطع زمانی برای حل موقت در دوران جنگ تحمیلی ایجاد و ساخته شده بود و با توجه به فرسایش این پل دلیلی برای وجود آن در مقطع زمانی امروز نیست.

وی ادامه داد: چنانچه سابق این پل نیز نشان می‌دهد که چندین بار حادثه‌خیز هم بوده است و در چند سال گذشته در جریان سیل، قطع می‌شود.

حیایی اهوازی خاطرنشان کرد: این پل به هیچ وجه استاندارد نیست و صحیح آن است که پیش از آنکه مشکلی از لحاظ فنی ایجاد کند در شرایط طبیعی نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرد که خوشبختانه به تدبیر فرماندار این شهرستان چنین امری نیز محقق شد.

وی افزود: البته ما نیز هشدارهای لازم را برای عدم تردد شهروندان و روستاییان با استفاده از قایق داده‌ایم اما متاسفانه برخی از عزیزان به خطرهای موجود در این زمینه توجهی نمی‌کنند و همین امر موجب بروز حوادثی چون غرق شدن قایق‌ها و واژگون شدن آنها می‌شود چنانچه سال گذشته در عید نوروز همین امر منجر به فوت یکی از بانوان شد.

معاون فرماندار خرمشهر عنوان کرد: به هر حال فرماندار خرمشهر دستور تعمیر و ترمیم این پل را داده است و با واگذاری پل شناور منیخ به شرکت کشتی‌سازی اروندان درصدد است از طریق منطقه آزاد اروند و یا استانداری پولی را طلب کند و نسبت به هزینه تعمیر آن برآید.

*منطقه آزاد اروند جاده مجاور سد بهمنشیر را تکمیل کند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با تاکید بر اینکه من از باز کردن پل شناور منیخ این شهرستان کاملا بی‌اطلاع بوده‌ام اظهار کرد: برخی از دوستان گفته‌اند که نماینده خرمشهر دستور باز کردن این پل را داده است اما باید به این عزیزان بگویم که من در مجلس بودم که از سوی فرمانداری و اداره مسکن و شهرسازی تماس گرفتند و این موضوع را با من در میان گذاشتند.

عبدالله سامری خاطرنشان کرد: این پل مربوط به دوران جنگ تحمیلی است و بنا به شرایط سخت آن زمان طراحی و احداث شده است که ممکن است هر لحظه فاجعه‌آفرینی کند زیرا تنها دو عدد پیچ آن را نگه داشته و استحکام بسیار کمی را داراست.

وی افزود: این پل از سوی فرماندار شهرستان به شرکت کشتی‌سازی اروندان تحویل داده شده و قرار است پولی نیز برای تعمیر آن تامین و به این شرکت اعطا شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: این پل مرتبط به سدی است که در پایین دست رودخانه کارون به سمت بهمنشیر واقع شده است و قرار بوده است آب شیرین از رودخانه بهمنشیر را تامین کند که از سال ۸۶ تاکنون هیچکس به آن نگاه هم نکرده است.

وی ادامه داد: چرا مسئولان نبود پول و بودجه و تحریم‌ها را برای هر مسئله‌ای بهانه می‌کنند زیرا از سال ۸۶ تا ۹۰ که کشور از لحاظ تحریمی مشکل حادی نداشت و وضعیت اقتصادی روبه راه‌تر بود.

سامری بیان کرد: این سد و مسیر ارتباطی مجاور آن تا به امروز باید راه‌اندازی می‌شد و در همین ارتباط با حضور در مجلس و تذکر به وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری این امر هستیم.

*احتمال خطرآفرینی توسط پل وجود داشتوی افزود: واقعا به حق است که امروز مردم روستاهای منتهی به پل شناور دچار مشکل ترددی باشند و برخی روستاهای خرمشهر را ۱۵ کیلومتر دیرتر به مرکز شهر متصل می‌کند اما باز هم نمی‌توان حادثه‌ای را تقبل کرد و در انتظار فاجعه‌ای نشست.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بهتر بود که تا پیش از پایان سال باز کردن این پل انجام می‌شد زیرا در صورت تردد سیل عظیم مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور به این شهرستان و معمولا عبور از این پل شناور، ممکن است که حوادثی خطرآفرین رخ دهد.

وی ابراز داشت: در خصوص جاده‌ای که در مجاورت سد مذکور برای تردد این روستاییان قرار دارد بارها با مدیرعامل منطقه آزاد اروند رایزنی و نشست داشته‌ایم اما تاکنون عکس‌العمل خاصی ندیده‌ایم و امیدواریم این جاده هرچه سریع‌تر در عملیات تکمیل قرار گیرد.

با مشکلاتی که امروز برای تردد ساکنان روستاهای منتهی به پل شناور منیخ ایجاد شده است و باز کردن به یکباره این پل بعد از گذشت حدود ۲۵ سال بدون در نظر گرفتن تمهیداتی مناسب برای تردد این عزیزان، امید است هرچه سریع‌تر با همفکری و چاره‌اندیشی بتوان حال این مردم صبور را دریابید و با تامین اعتباری هر چند اندک نسبت به جایگزین کردن پلی در خور شان و مناسب در محل قبلی این پل اقدام کرد.