خوزستان مهد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در گذشته بود

خورنا: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: خوزستان قبل از انقلاب مهد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بود و تمامی مسئولان فعلی کشور فارع التحصیل هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عبدالرسول پورعباس در مراسم افتتاح هزارمین مرکز آموزش علمی کاربردی کشور که ظهر امروز در شرکت ملی حفاری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: اولین سازماندهی نیروی انسانی مردمی در دوران دفاع مقدس در خوزستان شکل گرفت و الگوی بسیج از خوزستان به استان‌های دیگر تعمیم یافت.

وی عنوان کرد: در خوزستان منابع خدادادی بسیاری وجود دارد اما این منابع هر چه قدر هم که زیاد باشد سهم نیروی انسانی را در پیشرفت نباید نادیده گرفت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: در پیشرفت یک کشور سهم نیروی انسانی ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد آن به تکنولوژی، منابع و انرژی وابسته است.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی در سال ۱۴۰۴ با بنیانگذاری امام خمینی (ره) و رهبری آیت الله خامنه‌ای به الگو در منطقه تبدیل می‌شود اذعان کرد: خوزستان در قبل از انقلاب از نظر نرخ قبولی در کنکور و تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ کشور دارای مقام‌های اول و دوم بود.

پورعباس اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی و به واسطه جنگ تحمیلی که خوزستان را درگیر کرد از نظر آموزشی و قبولی در کنکور در رده‌های آخر کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه مسئولان استانی از این شرایط گلایه داشتند تصریح کرد: با کمک استاندار وقت یک حرکتی را انجام دادیم و برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت به گونه‌ای که در طی چهار سال خوزستان دانشجویانی در رده‌های بالای کنکور و با رتبه‌های تک رقمی دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: خوزستان از نظر استعدادهای درخشان چیزی کم ندارد و مقداری توجه به جوانان این مرز و بوم تحول عظیمی را به دنبال داشت و اگر این توجه به صورت مستمر به کار گرفته شود در حد استان‌های اول کشور قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: خوزستان قبل از انقلاب مهد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بود و تمامی مسئولان فعلی کشور فارع التحصیل هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان بودند.

پورعباس با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مقام اول آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متعلق به خوزستان بود عنوان کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی به بخش آموزشی خوزستان خدشه وارد شد و احیا آن تا سال ۹۰ به طول انجامید.

وی افزود: در سال ۹۰ بعد از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که خوزستان در آموزش‌های مهارتی در رتبه ۳۱ کشور قرار دارد و در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته مسیر آموزش‌های مهارتی در خوزستان به نقطه‌ای رسیده است که جز استان‌های اول کشور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه در تهران ۲۰۰ مرکز علمی کاربردی وجود دارد اظهار کرد: در خوزستان ۳۴ مرکز علمی کاربردی وجود دارد که در مقایسه با تهران ۱۷۰ مرکز کمتر است که این کمبود باید جبران شود.

وی با بیان اینکه هرکدام از صنایع در اهواز استعداد راه اندازی چند مرکز علمی کاربردی را دارد اذعان کرد: صنایع خوزستان باید توسط بچه‌های خوزستانی اداره شود و برای این کار باید بستر آموزشی فراهم شود.

پورعباس با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی در مسیر اقتصاد مقاومتی گام‌های بزرگی برداشته است تصریح کرد: این دانشگاه سه حلقه آموزش، کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را به هم گره می‌زنیم.

وی خاطر نشان کرد: مرکز علمی کاربردی ملی حفاری باید در جهت ایجاد مراکز رشد و دانش بنیان گام بردارد در برنامه‌های عملیاتی خود قرار دهد زیرا امکان ندارد همه فارغ التحصیلان جذب دستگاه‌های دولتی شوند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور افزود: باید برنامه‌هایی برای کارآفرینی وجود داشته باشد و بهترین مراکز رشد در جوار صنایع ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه ما ابایی برای تعطیلی مراکز علمی کاربردی غیر استاندارد نداریم گفت: سال ۱۳۹۲، سال نظارت و ارزیابی بعد از دو سال اخطار، تذکر و خواهش به مراکزی که از حداقل استاندارد‌ها برخوردار نیستند بود.

پورعباس ادامه داد: از هفته گذشته بررسی‌ها آغاز شده است و در حدود ۵۰ مرکز علمی کاربردی وجود دارد که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.