حذف «مالچ پاشی» از برنامه مقابله با ریزگردها/ عدم تحقق تعهدات نفت

خورنا: مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: به دلیل مشکلات مالی، «مالچ پاشی» از برنامه امسال بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار حذف شده است.

عزیز ارشم در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز «مالچ پاشی» را بخشی از برنامه بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار عنوان کرد و افزود: امسال مالچ پاشی از برنامه بیابان زدایی حذف شده و فقط «نهال کاری» اراضی اجرا شده است.

وی دلیل این امر را کمبود منابع مالی، گران بودن مالچ و سنگین بودن هزینه های مالچ پاشی دانست و اظهار کرد: با وجودی که وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار پروژه بیابان زدایی خوزستان شده اما اعتبارات این طرح در دو سال گذشته محقق نشده است.

ارشم، تصویب طرح بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از بیابان های خوزستان به منظور مقابله با گرد وغبار را در سال ۸۷ یادآور شد و توضیح داد: بعد از گران شدن مالچ و افزودن شدن هزینه های تامین آن به نرخ تعیین شده در مصوبه، مساحت بیابان زدایی به ۷۵ هزار هکتار کاهش یافت و قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

به گفته وی، قیمت مالچ از ۱۲ تومان به ۷۲۰ تومان در سال‌های ۸۸ و ۸۹ رسید و در حال حاضر تا یک هزار و ۴۴۰ تومان افزایش یافته است و این در حالی بوده که اعتبار پروژه ثابت است بنابراین باعث می‌شود که حجم پروژه بر اساس اعتبار قابل تامین کاهش یابد.

این مقام مسئول گفت: در ابتدا قرار بر این بود که سالانه ۱۵ هزار هکتار بیابان زدایی صورت گیرد این در حالیست که کل سطوح کار شده در دو سال و نیم گذشته ۱۵ هزار است.

وی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار این پروژه است، افزود: روند تامین مالی پروژه به خوبی انجام نشده به همین دلیل آینده طرح مبهم است. به طور مثال سرنوشت آبیاری و نگهداری سطوح نهالکاری شده در سال آینده نامعلوم است.

ارشم تصریح کرد: در حال حاضر بابت اجرای طرح حدود ۱۵ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه مشهور به ۲۰۰ هزار هکتاری، مقرر است که وزارت نفت اعتبار مورد نیاز برای بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی اطراف تاسیسات نفتی را در مدت پنج سال تامین کند.

از مجموع این طرح ۴۸ هزار هکتار از بیابان ها نیاز به مالچ‌پاشی دارد، که در اهواز، امیدیه، دشت‌آزادگان و شوش قرار دارند. نهال‌کاری و توسعه فضای سبز دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در این طرح هستند. احیا و بازسازی ۳۰ هزار هکتار از جنگل های سنواتی و احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع و قرق عرصه‌های بیابانی به مساحت ۱۰ هزار هکتار از دیگر برنامه های این است.