بالاخره آب خوزستان سنگ‌ساز است یا نیست؟

خورنا: رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان گفت: با وجود برخی از شایعات تاکید می‌کنم که آب خوزستان سنگ‌ساز نیست.

محسن سرکاریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: برخلاف برخی شایعات در خصوص سنگ‌ساز بودن آب خوزستان، از نظر علمی چنین موضوعی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

وی با برشمردن عوامل خطر تشکیل سنگ‌های کلیوی اضافه کرد: عوامل خطر تشکیل سنگ‌های کلیوی در دو دسته عوامل محیطی و ارثی دسته‌بندی می‌شوند که در خصوص عوامل ارثی، پیگیری و تشخیص زودهنگام از آسیب‌های دراز مدت جلوگیری می‌کند و در خصوص عوامل محیطی تغییر شیوه زندگی به گونه‌ای که میزان مصرف مایعات در حدی که رنگ ادرار روشن باشد و تحرک کافی و مصرف محدود نمک و گوشت قرمز، از اقدامات کنترل تشکیل سنگ کلیه است.

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان افزود: با توجه به مسیر عبور آب تا کلیه نوع آب مصرفی هیچ‌گونه تاثیری در تشکیل سنگ‌های کلیوی نداشته و در واقع رابطه سنگ کلیه با میزان مصرف آب است نه نوع آن؛ بنابراین آب شرب خوزستان برخلاف برخی شایعات به هیچ‌وجه نمی‌تواند موجب تشکیل سنگ کلیه شود.

این متخصص کلیه و مجاری اداری در ادامه با اشاره به تاثیر شرایط آب و هوایی بر تشکیل سنگ کلیه خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی از طریق کاهش حجم آب بدن تاثیر خود را اعمال می‌کند و اگر میزان آب مصرفی فرد به حدی باشد که رنگ ادرار روشن شود، زندگی در شرایط آب و هوایی گرم یا سرد دیگر مهم نیست.

سرکاریان خاطرنشان کرد: به کسانی که سنگ کلیه یا سنگ مجاری ادراری دفع می‌کنند، توصیه اکید می‌شود که سنگ خود را به منظور آزمایش نگه دارند چرا که نوع رژیم غذایی و داروهای مصرفی بسته به جنس سنگ متفاوت است.

پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری شاغل در آبادان با هشدار در خصوص مصرف بی‌رویه مکمل‌های ورزشی و مکمل کلسیم تصریح کرد: مصرف بی‌رویه  دارو و مکمل‌ها بدون نظارت پزشک از جمله مکمل‌های بدن‌سازی و مکمل کلسیم می‌تواند عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار داده و موجب تشکیل سنگ‌های کلیوی و مجاری ادراری شود.

وی در پایان عنوان کرد: با رعایت تحرک زیاد، نوشیدن آب کافی، مصرف محدود نمک و گوشت قرمز می‌توان از تشکیل سنگ‌های کلیوی و مجاری ادراری پیشگیری کرد.