روستای دشت بزرگ؛ روی مدار گردشگری

خورنا: در استان خوزستان مناطق متعدد گردشگری وجود دارد که بسیار ناشناخته هستند، اغلب این مناطق در بخش‌های روستایی و دور افتاده از شهرها قرار دارند که این مسئله باعث می‌شود تا نیاز به معرفی ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، یکی از روستاهای بسیار غنی از نظر گردشگری در استان خوزستان روستای دشت بزرگ شهرستان شوشتر است که در این زمینه توانمندی زیادی برای معرفی داشته‌های فرهنگی و تاریخی دارد.

این روستا با فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر در مسیر منتهی به جاده شوشتر – گتوند قرار دارد، این روستا با داشتن آثار تاریخی متعدد که همگی نیازمند احیا است می‌تواند نقشی اساسی در بخش گردشگری روستایی در استان خوزستان ایفا کند.

گردشگری روستایی یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند تا حد زیادی گردشگران را در فضاهایی به دور از هیاهوی شهری در محیط‌هایی روستایی جای دهد و گردشگران از آرامش و محیط دلپذیر موجود در این مناطق استفاده کنند.

احیای گردشگری روستایی می‌تواند باعث چرخش اقتصادی و ایجاد تحرک در این فضا باشد و به این دلیل این مسئله می‌تواند باعث رونق بخشی به مناطق کمتر توسعه یافته استان خوزستان نیز شود؛ ولی از آنجا که روستاهای خوزستان از نظر زیرساخت مورد نیاز گردشگری از توسعه یافتگی مناسبی برخوردار نیستند باید قدری به داشته‌های امکانات در این روستاها نیز برای معرفی این روستاها به عنوان هدف گردشگری دقت کرد.

*زیرساخت‌های گردشگری تامین می‌شود

یکی از اصلی‌ترین نهادهای متولی در این زمینه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر است که رئیس این اداره در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال‌جاری تلاش داریم تا در ایام نوروز مسیر جدید گردشگری برای روستای دشت بزرگ را تعریف کنیم و در این زمینه از همه امکانات برای معرفی این مسیر گردشگری استفاده خواهیم کرد.

علی‌محمد چهارمحالی با اشاره به اینکه در این روستا نیز اقدامات زیادی برای توسعه صنعت گردشگری فراهم شده است افزود: در این روستا تلاش داریم تا در سال‌جاری و ایام نوروز موزه‌ای موقت دایر کنیم و در این زمینه نیز بخش‌های زیادی از هماهنگی‌های مورد نیاز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی موزه موقت این روستا در ایام نوروز قطعی شده است، گفت: در ایام نوروز منزل تاریخی و با قدمتی از سوی اهالی این روستا در اختیار قرار گرفته شده که در ایام نوروز این منزل تاریخی به موزه تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در این روستا قرار است ۸۵۰ قطعه آثار تاریخی در معرض دید مردم قرار گیرد و به این دلیل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر نیز امکانات مورد نیاز برای نمایش این آثار را فراهم کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تاکید کرد: فراهم شدن امکانات برای بازدید مردم از این روستا و آثار تاریخی در این منطقه باعث می‌شود تا مردم در این روستای تاریخی به نحوی در راستای ایجاد امکانات اسکان برای گردشگران گام‌هایی بردارند و در این زمینه نیاز است تا مردم خود اقداماتی را با سرمایه‌های بخش خصوصی در دستور کار قرار دهند.

*افتتاح موزه روستای دشت بزرگ در آینده نزدیک

چهارمحالی با اشاره به اینکه این موزه به صورت موقت خواهد بود، افزود: قرار است این موزه به مدت یک ماه دایر باشد و در این زمینه رایزنی‌های لازم برای فعال بودن این موزه از ۲۰ اسفند ماه تا پایان فروردین ماه سال آینده انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های زیادی برای دائمی شدن این موزه نیاز است، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اساسی این موزه برای تبدیل شدن از موقت به دائم مسائل امنیتی است که باید فضای در نظر گرفته شده برای موزه از نظر امنیتی استانداردهای مورد نیاز را کسب کند.

وی با اشاره به وجود امکانات زیاد در این منطقه برای تقویت گردشگری ابراز داشت: در این منطقه اکوتوریسم، روستاگردی و استفاده از امکانات موزه‌ای و گردشگری تاریخی وجود دارد و به این دلیل باید تلاش کنیم تا این روستا به صورت صحیح معرفی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تاکید کرد: یکی از روش‌های معرفی این روستا به گردشگران شوشتر چاپ بروشور است که در این زمینه تلاش کرده‌ایم تا بروشوری زیبا طراحی و به چاپ برسد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است.

معرفی آثار تاریخی ناشناخته یکی از جاذبه‌های گردشگری است که در سراسر جهان بسیار مورد توجه گردشگران و جهانگردان است و به این دلیل معرفی روستاهای هدف گردشگری می‌تواند گامی مثبت در راستای تقویت حضور گردشگران داخلی و خارجی و تقویت بنیه اقتصادی مناطق گردشگری ناشناخته خوزستان باشد.

معرفی صحیح و تامین حداقل امکانات گردشگری در این روستاها می‌تواند شرایط را برای توسعه این مناطق فراهم کند و باید به این مقوله به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه خروج از بن‌بست توسعه مناطق محروم توجه شود.