ذرت خوزستان از سال‌آینده در بورس عرضه می‌شود

خورنا: معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده با بورس کالای کشاورزی ایران، از سال ۹۳ ذرت خوزستان به عنوان پایلوت در بورس عرضه می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه‌خوزستان- محمد قاسمی‌نژاد در همایش منطقه‌ای تخصصی کشت ذرت که امروز، ۷ اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: بخش کشاورزی به عنوان تامین‌کننده غذای انسان به عنوان یکی از اهرم‌های مهم حکومتی و کشورداری است و کشوری که می‌خواهد سیاست‌های مخصوص به خود را به کار گیرد باید بتواند غذای مورد نیاز خود را تامین کند تا ضریب امنیتی کشور بالا برود.

 

وی افزود: محصولات کشاورزی باید محور توسعه اقتصادی کشور باشد تا بتوان به خودکفایی رسید.

 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوستان تصریح‌کرد: مساحت خوزستان بالغ بر ۶.۴ میلیون هکتار است که ۳.۹ درصد کل کشور را در بر می‌گیرد و مساحت اراضی مستعد کشاورزی استان ۲.۳ میلیون هکتار است. تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان ۱۹۰ هزار نفر است.

 

قاسمی‌نژاد ادامه‌داد: ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی خوزستان فاقد محدودیت و یا دارای محدودیت متوسط برای کشت است که با اجرای طرح‌های اساسی و زیربنایی از جمله طرح‌های تامین آب و ایجاد شبکه‌های آبیاری می‌توان این رقم را به‌طور چشمگیری بهبود داد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: محصول ذرت در دنیا از نظر سطح زیرکشت رتبه سوم را دارد و بیشترین تولید در محصولات غذایی مربوط به این محصول است که در ایران از ۳۱۶ هزار هکتار ذرت، ۱۰۵ هزار هکتار آن مربوط به ذرت دانه‌ای خوزستان است.

 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: در خصوص تولید ذرت، بیشترین مشکل مربوط به بعد از تولید است؛ یعنی زمان که با ورود ذرت خارجی، ذرت داخلی با افت شدید قیمت مواجه می‌شود و از این رو برای حل مشکل باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

قاسمی‌نژاد خاطرنشان‌کرد: امسال در استان بالغ بر ۶۰۰ تن بذر ذرت کشت خواهد شد که این میزان می‌تواند به تامین ۳ هزار ذرت مورد نیاز کمک کند.