طرح احداث فرودگاه جدید اهواز در بلاتکلیفی

خورنا: اعتبارات طرح جابجایی فرودگاه بین المللی اهواز از سوی وزارت نفت تاکنون تامین نشده است.
درکلام مسوولان بارها شنیده ایم که توسعه حمل و نقل زمینی , هوایی و دریایی زیربنای توسعه اقتصادی درخوزستان است اما درمقام عمل , یک بخش مهم آن یعنی احداث فرودگاه جدید بین المللی اهواز همچنان مغفول مانده است .
پروژه احداث فرودگاه جدید بین المللی اهواز دوسال پیش درزمینی به مساحت یکهزارو ۲۴۰ مترمربع مساحت درحوالی آزاد راه خلیج فارس به سمت ماهشهر، حدفاصل کیلومتر ۱۵ اهواز کلید خورد. این طرح دارای دو باند ورودی و خروجی است همچنین ترمینال های داخلی , خارجی و باربری است .
هرچند وجود چاههای نفت دراراضی ۲۸۴ هکتاری فرودگاه فعلی اهواز از ضرورت های جابجایی این فرودگاه به خارج شهر عنوان شده، اما براساس گزارش اداره کل فرودگاههای خوزستان، فرودگاه بین المللی فعلی اهواز ظرفیت گنجایش تقاضاهای پروازی فعلی را ندارد و ضروری است که فرودگاه بین المللی جدیدی با وسعت اراضی بیشتر و مجهز به امکانات ترمینال باربری درخارج از محدوده شهراحداث شود.
یک کارشناس امور اقتصادی درخوزستان معتقد است که این استان از ظرفیت های بالایی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه صیفی جات و سبزیجات به کشورهای دور دست از جمله روسیه برخوردار است.
علی بهرامی در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون سبزیجات و صیفی جات شمال خوزستان حتی به مسکو و استراسبرگ ازطریق زمینی صادر می شود.
وی افزود: محصولات تولیدی فاسد شدنی خوزستان نیز متنوع است و می تواند بازارهای هدف کشورهای دور دست را تحت تسخیرخود درآورند اما برای انتقال آن نیاز به حمل و نقل هوایی با هواپیماهای باری است که مسوولان خوزستان باید دراین زمینه فکری بکنند.
این شهروند خوزستانی یکی از ضرورت های تاسیس فرودگاه بین المللی جدید اهواز را راه اندازی ترمینال باربری برای صادرات محصولات غیرنفتی و مواد فاسد شدنی خوزستان عنوان کرد و افزود: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی با هدف اشتغالزایی و ارز آوری , باید نسبت به احداث فرودگاه بین المللی جدید اهواز هرچه زودتر دست بکار شد.
وی با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای بهره برداری از طرح ۵۵۰ هزار هتکاری کشاورزی معروف به طرح مقام معظم رهبری درخوزستان , تاکید کرد که باتوجه به افزایش سطح کشت و برداشت محصولات کشاورزی درسالهای اینده درخوزستان، از ظرفیت حمل ونقل هوایی بخوبی می توان برای افزایش صادرات بهره جست .
اما کارشناسان محیط زیست، آلودگی های زیست محیطی و صوتی ناشی از فرود و فراز هواپیماها درفرودگاه فعلی اهواز در محدوده شهر را از ضرورت های جابجایی نام می برند.
اما فارغ از دلایل آن، وزارت نفت طی سالهای گذشته با توجه به غنی بودن اراضی ۲۸۴ هکتاری فرودگاه بین الملی اهواز به چاههای نفت و ضرورت بهره برداری از این طلای سیاه، خواستار خرید این زمین شدند.
برهمین اساس موافقتنامه ای بین وزارتخانه های نفت، راه شهرسازی و استانداری خوزستان (به عنوان ناظر) منعقد گردید و براساس آن وزارت نفت موظف شد هزینه ساخت فرودگاه جدید را تامین و وزارت راه و شهرسازی نیز امر احداث فرودگاه را بامشارکت قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت مشاور طاها دنبال کند.
براساس گزارش های واصله اعتبارات طرح جابجایی فرودگاه بین المللی اهواز از سوی وزارت نفت تاکنون تامین نشده و به همین خاطر این طرح که هنوز به مرحله مطالعات کارشناسی نیز نرسیده، بر زمین مانده است.
براساس گزارش اداره کل فرودگاههای خوزستان هم اکنون روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ پرواز داخلی و خارجی دراین فرودگاه انجام می شود و درحدود ۲۰ تا ۳۰ پرواز نیز عبوری است که به مقاصد دزفول، آبادان و ماهشهر صورت می گیرد.
به عقیده کارشناسان امور اقتصادی، توسعه حمل و نقل هوایی دراستان خوزستان، در کنار حمل و نقل ریلی و آبی قادرخواهد بود آهنگ توسعه این استان مهم کشور را شتاب بخشد.