معاون عمرانی استاندار: برخی شهرداران سلیقه‌ای پروژه‌ تعریف می کنند

خورنا: از همه ظرفیت‌ها در همه جهت باید استفاده کنیم. قابل قبول نیست که شهری را داشته باشیم. که پرسنل شهرداری آن حقوق نگرفته باشد و انتظار داشته باشیم در آستانه عید نوروز و تعطیلات برای شهر کار کنیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در دیدار با شهرداران سراسر استان گفت: با تمام شرایطی که کارها در پایان سال و به دلیل به نزدیکی تعطیلات و خدمات‌دهی به مهمانان نوروزی داریم لازم است فرهنگ کاری خود را یکنواخت کنیم. لازم است با تذکر، یادآوری و همراهی با یکدیگر کارها را پیش ببریم. مهمانان نوروزی هم شهروند ما هستند و باید حق میزبانی را به درستی ادا کنیم.
 احمد سیاحی در این دیدار که امروز در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم کمتر مدیری در استان وجود دارد که بخواهد تخلف کند. همه مدیران برای خدمت به مردم در حال تلاشند. شاید برخی تخلف‌ها و سهل‌انگاری‌ها عمدتاً به دلیل ناآشنایی آنها با قوانین و ضوابط باشد. به همین دلیل عدم آموزش نیروها اتفاقاتی را سهواً منجر می‌شود که تخلف محسوب می‌شوند، لذا بحث آموزش مدیران و نیروهای خود را در اولویت کار قرار دهید.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: حفظ قوانین و مقررات تأکید همیشگی ماست و خدا راضی نیست که مدیری حتی به خاطر مردم تخلف کند. از جایگاهی که در آن قرار داریم باید در جهت حل مشکلات مردم استفاده کنیم. ولی از نکات بحث این است که قوانین و مقررات حتماً باید رعایت شود.
سیاحی افزود: هنر مدیر این است که از حداقل امکانات استفاده و کارهای بزرگی را انجام دهد. امکانات محدود است ولی می‌توان با همین کمبودها کارهایی انجام داد که شهروندان احساس رفاه کنند.
وی اظهار کرد: استان در خیلی از شاخص‌ها وضعیت مناسبی ندارد. البته تلاش‌های بسیار صورت گرفته ولی هنوز وضعیت در شأن مردم خوزستان نیست. امید است با توجه به افق و چشم‌انداز خوبی که استاندار برای استان ترسیم کرده مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله آب، فاضلاب، و بهداشت حل شود. اگر همگام و متحد حرکت کنیم می‌توان کارهای بسیار خوب و بهتری در استان انجام دهیم.
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: بحث افق برنامه‌های کلان شهرها از جمله مباحث مهم استان است. شاید در برخی موارد برخی شهرداران به صورت سلیقه‌ای پروژه‌هایی را تعریف کرده یا برخی پروژه‌هایی که اولویت ندارند، در حال اجرا هستند و یا بدون اعتبار اجرای یک پروژه را آغاز کرده‌اند که لازم است در این خصوص به شهرداران تذکر داد. لازم است برنامه‌های کلان سه سال آینده شهرها توسط شهرداری‌ها مشخص و تدوین شود.
سیاحی به تأکید استاندار مبنی بر ساخت یک میدان اجتماعات در سطح شهرها اشاره کرد و افزود: لازم است شهرداری‌ها ساخت آمفی‌تئاتر روباز یا میدان اجتماعات را در دستور کار خود قرار دهند. و جا نمایی این میدان را انجام دهند.
وی ادامه داد: از رودخانه‌های موجود در استان بهره لازم را نمی‌بریم و مردم از تفریحات با نشاط آبی در خوزستان محروم هستند. با توجه به اینکه خوزستان معروف به استان رودخانه‌ها و دارای ۵ رودخانه است، لازم است در یک کار کارشناسی موضوع قایقرانی در رودخانه‌های استان را عملیاتی کنیم چرا که قایقرانی می‌تواند در بالا بردن نشاط مردم تأثیرگذار باشد که خوشبختانه بخش‌های خصوصی متقاضی انجام این کار هستند.
معاون عمرانی استانداری خوزستان از هزینه کرد شهرداری‌ها در برخی موارد غیرضروری ابراز گله‌مندی کرد و گفت: با همه محدودیت‌هایی که وجود دارد برخی هزینه‌ها ضروری نیست. ما اعتقادی به شروع پروه‌های جدید نداریم و شهرداران باید بدانند که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام جزء اولویت‌هاست و نباید پروژه جدیدی را شروع کنند.
سیاحی در ادامه به اهمیت حمایت‌ از بخش خصوصی اشاره کردو افزود: ما در بحث سرمایه‌گذاری شعار ورود بخش خصوصی سر می‌دهیم ولی زمینه را برای سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم نمی‌کنیم. لازم است اقدامات عملی در این زمینه صورت بگیرد تا بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری در استان شود.
وی افزود: معتقدیم کلید شهر به دست شهرداران است. لذا می‌بایست شهرداران یک هماهنگی جدی با دستگاه‌های مختلف داشته باشند؛ تعطیل کردن یک کار اجرایی توسط شهرداری کار خوبی نیست. و ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها ضروری است. خواهشمندیم دستگاه‌ها حق و حقوق شهرداری را بپردازند و شهرداری نیز هزینه‌ها را در همان کاری که برای آن در نظر گرفته شده هزینه کنند نه در جای دیگر.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: از مهمترین مباحث در مجموعه استان بحث حاشیه شهرهاست. نباید توجه به مرکز شهر موجب غفلت ما از حاشیه شهرها شود. لذا باید با حداقل اعتبارات موجود در حاشیه شهرها کارهای بزرگی انجام دهیم.
سیاحی به درخواست‌هایی در خصوص جذب نیرو در شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در شهرداری‌ها نیروهای غیر کاردان وجود دارد. ما با جذب نیرو مخالف نیستیم ولی اگر درخواستی صورت بگیرد باید در جهت جذب نیروهای کارشناس و متخصص در حوزه شهرداری باشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مهم آموزش پرسنل در کنار اجرای طرح‌های عمرانی است. که باید در دستور کار شهرداری‌ها قرار بگیرد.
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: برخی پروژه‌هایی که تعریف می‌شود برآورد مالی ندارد. بهتر است شهرداران از تعریف یا اجرای این چنین پروژه‌ها اجتناب کنند. ابتدا برای پروژه‌های خود برآورد مالی داشته باشید تا دچار مشکلات اعتباری نشوید.
سیاحی اظهار کرد: بحث ترک تشریفات به خصوص در برگزاری مناقصات به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما که ادعای عادلانه برگزار کردن مناقصه‌ها را داریم دلیل ندارد پروژه‌ها به پیمانکار خاص داده شود. بنابراین باید طبق ضوابط و قوانین و انجام تشریفات قانونی برگزاری مناقصه‌ها عملیاتی شود.
وی به ضرورت پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری اشاره کرد و گفت: از همه ظرفیت‌ها در همه جهت باید استفاده کنیم. قابل قبول نیست که شهری را داشته باشیم. که پرسنل شهرداری آن حقوق نگرفته باشد و انتظار داشته باشیم در آستانه عید نوروز و تعطیلات برای شهر کار کنیم.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که شهرداران خود را بر اساس شاخص‌هایی که تعریف و در دستور کار قرار می‌گیرد ارزیابی کنیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هیچکس حق دخالت در کار شهرداران را ندارد البته متأسفانه شاهد این هستیم که برخی در کار شهرداران دخالت می‌کنند و اگر در جایی مشاهده کنیم که خللی در کار شهرداری ایجاد شده و فشارهایی به شهردار وارد شده در این زمینه با کسی تعارف نداریم. البته معتقدیم که با اتحادی که بین مسئولین وجود دارد همه با هم همراه هستند. از ظرفیت اعضای شورای شهر به خوبی استفاده کنید تا بتوان در کنار یکدیگر تحولی در شهرهای استان به وجود آوریم.