غرضی: دولتی که ۴۹ درصد مخالف دارد حماسه اقتصادی خلق نمی‌کند

خورنا: محمد غرضی با بیان اینکه برای خلق حماسه اقتصادی نیاز به اجماع داریم، گفت: برای خلق حماسه اقتصادی باید پایگاه اجتماعی دولت بگونه ای باشد که اکثریت مردم پشت آن دولت قرار گیرند. اما دولتی که با کمتر از ۵۱ درصد آرا به قدرت می رسد و ۴۹ درصد آرا مخالف آن هستند نمی تواند این اجماع را به وجود بیاورد.غرضی

محمد غرضی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تشبیه حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور به نخست وزیر دولت موقت مهندس بازرگان که از سوی برخی شخصیت ها و رسانه‌های اصلاح طلب، گفت: بازرگان شخصیتی متدین و زحمت کش و کارآمد بود اما خودش اعتقادی به این نداشت که باید انقلابی حرکت کرد و گفته بود که دعا کردیم باران بیاید سیل آمد.

وی با یان اینکه تولد سیاسی روحانی در جریان انقلاب بود گفت: مسائل و واقعیت های امروز ما با مسائل آن روز تفاوت بسیاری دارد. گروههای سیاسی بسیار زیادی در جامعه پدیدار شدند و مطالبات امروز مردم با ذهنیاتی که بازرگان داشت بسیار متفاوت است؛ بنابراین اینکه بگوییم به روش بازرگان روحانی عمل می کند جای بحث بسیار زیادی است.

حداکثر شعار بازرگان «ما ایرانی مصدقی و مسلمانیم» بود/ شعار انقلاب ایران «نه شرقی نه غربی است»

وزیر اسبق نفت جمهور اسلامی ایران بیان داشت: در آن زمان و در روشهایی که بازرگان طی می کرد حداکثر به این موضوع اعتقاد داشت و شعار آن را هم می داد که” ما ایرانی مصدقی و مسلمانیم” اما امروز بحث سر نه شرقی نه غربی است و این مفاهیم بسیار متفاوت است با آن شعارهای قبلی و مطالباتی که مردم قبل از انقلاب اسلامی داشتند.

اصلاح‌طلبان بدانند امروز عدالت اجتماعی مطرح است نه عدالت سیاسی

غرضی تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان تصورشان بر این است که بر همان شعارها می شود کشور را اداره کرد اشتباه می کنند و امروز جامعه ایران بسیار فراتر از دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ است و دغدغه ای که باید بر دولت حاکم باشد عدالت اجتماعی است که بحث عدالت اجتماعی نیز خیلی قوی تر از عدالت سیاسی است.

وی با اشاره به تفاوت های مطالبات امروز جامعه با دوران انقلاب گفت: در اوایل انقلاب حداکثر مطالبات تن دادن به شعارهای سیاسی و قانون اساسی ملاک بود اما امروز عدالت اجتماعی ملاک است. اگر کسی این تصور را داشته باشد که بتواند با شعار سیاسی جامعه را اداره کند در اشتباه است و نمی تواند موفق شود.

با شعارهای سیاسی نمی توان مطالبات اجتماعی را پاسخ داد

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۲۴  خرداد را یک عکس العمل اجتماعی وسیع دانست و گفت:  شعارهای سیاسی راهکاری برای جواب دادن به خواستها و مطالبات اجتماعی نیست. دولت باید بداند جریانات اجتماعی چه خواستهایی دارند اگر هر دولتی بر اساس مطالبات جریان های اجتماعی قدم بردارد می تواند دوام یابد  اما اگر بر اساس شعارهای سیاسی حرکت کند پایگاه اجتماعی اش ضعیف خواهد شد.

دولت‌ها به دنبال گروه‌هایی که هر روز اعتبارشان کمتر از گذشته می شود نباشند

وی با اشاره به رای ۹۸ درصدی مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی، گفت: کسانی که بخواهند این ۹۸.۲ دهم درصد آرا را تجزیه کنند و آن را به گروهها و جریانات مختلف تقسیم کنند از استعداد وسیعی از جامعه محروم می مانند. ۲۴ خرداد بخشی از جریان اجتماعی جامعه بود که جریان سیاسی قبل را مضمحل کرد. انقلاب اجتماعی اسلامی ایران مبتنی بر اجماع است لذا اگر دولتی بخواهند تنها به دنبال خواسته های گروهها باشند و از آنان تبعیت کنند دوام نمی آورند چراکه این گروهها امتحان خود را در این ۳۰ سال پس دادند و هر روز نیز اعتبارشان کمتر از گذشته شده است.

چهار دولت قبل از روحانی با سرخوردگی از قدرت کنار رفتند

غرضی با تاکید بر اینکه جمعیت ایران انحصار در جریان ها، گروهها و اشخاص نیست، گفت: ۴ دولت قبل از روحانی با یک پشتوانه قوی اجتماعی آمده اند اما با سرخوردگی از قدرت کنار رفتند چرا که به جای پاسخگویی به مطالبات اجتماعی در صدد تبعیت از جریان خاص پرداختند و اینها درسهایی است که انقلاب اسلامی به همه مسئولین گوشزد می کند که دولتها باید بتوانید کشور را بگونه ای اداره کنند که دائم در اجماع به سمت ۹۰ تا ۸۰ درصد بروند.

حماسه سیاسی چون دشمن خارجی داشت محقق شد

وی در ادامه با اشاره به شعار “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” گفت: حماسه سیاسی چون دشمن خارجی دارد و کشورهایی همچون آمریکا گزینه روی میز و زیر میز به ملت ایران نشان می دهند مردم به سرعت وارد عمل می شوند تا خدشه ای به استقلال کشورشان وارد نشود اما حماسه اقتصادی به اجماع وسیعی تری از دولت و مسئوولین نیاز دارد و باید حماسه اقتصادی بر پایه اجتماع محقق شود.

دولتی که ۴۹ درصد مخالف دارد نمی تواند حماسه اقتصادی خلق کند

وی افزود: اگر قدرت سیاسی تصمیم بگیرد که حماسه اقتصادی به وجود بیاید باید پایگاه اجتماعی دولت بگونه ای باشد که اکثریت مردم پشت آن دولت قرار گیرند. اما دولتی که با کمتر از ۵۱ درصد آرا به قدرت می رسد و ۴۹ درصد شرکت کنندگان مخالف آن هستند نمی تواند این اجماع را به وجود بیاورد. چرا که ۴۹ درصد مخالف دارد و این مخالفین دائما نقد می کنند و در میدان هستند لذا حماسه اقتصادی در دولتی شکل می گیرد که آحاد مردم از سیاست ها و برنامه های آن دولت اغنا شود و آن وقت است که همه استعدادهای جامعه به کمک دولت می آید و دولت موفق می شود.

حماسه اقتصادی با این گروه و آن گروه بدست نمی‌آید

وزیر اسبق نفت تاکید کرد: در حال حاضر چون مشکلات بسیار زیادی در دولت است بعید می دانم که بتواند اجماع به وجود بیاورد. حماسه اقتصادی با این گروه و آن گروه و یا یک جریان بوجود نمی آید.

وی سیاست های اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  امروز مردم نسبت به دولت یک احساس آرامشی دارند و یک آرامشی در جامعه حاکم است . سیاستهای اولیه دولت مناسب بوده است و اگر بر همین سیاست پیش برود می تواند موفقیتهایی در این زمینه به دست بیاورد. اما باید به این موضوع توجه داشت که توسعه همراه با تورم پایدار نیست.

مذاکره کنندگان توانسته اند آمریکا را سرجایش بنشانند

غرضی با اشاره به مذاکرات هسته خاطرنشان کرد: یک استعدادی در جامعه  برای مذاکره با ۱+۵ آمادگی پیدا کرده است و تاکنون نیز توانسته است آمریکا را سرجایش بنشاند و این دستاورد بسیار بزرگی است باید کمک کنیم دولت بتواند این قدرت خود را حفظ کند. لذا همه باید به این استعداد سیاسی کمک کنیم تا موفق شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *